فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۷۶۵

آیا کولر گازی باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود؟

آیا کولر گازی باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود؟

استفاده بی رویه و طولانی مدت از اسپلیت می تواند موجب خشکی بیش از حد هوای محیط شود. که این عامل موجب تشدید بیماری های تنفسی همچون آسم یا برونشیت به دلیل تحریک مجاری هوایی می گردد.

این تصور که استفاده از کولرگازی می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های تنفسی باشد از اساس اشتباه می باشد. اما از طرفی عدم استفاده درست و عدم نگهداری صحیح از این دستگاه می تواند مشکلاتی در این زمینه را پدید آورد. برخی از این عوامل مربوط به نحوه نصب نامناسب کولرگازی ها می باشد. زیرا در صورت عدم نصب اصولی احتمال رشد باکتری ها و قارچ ها افزایش می یابد. که این میکروارگانیسم ها یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به انواع آلرژی و مشکلات پوستی و تنفسی می باشند. علاوه بر این، استفاده بی رویه و طولانی مدت از اسپلیت می تواند موجب خشکی بیش از حد هوای محیط شود. که این عامل موجب تشدید بیماری های تنفسی همچون آسم یا برونشیت به دلیل تحریک مجاری هوایی می گردد. 

عوامل موثر بر بروز مشکلات تنفسی به دلیل استفاده از کولرگازی

استفاده نادرست از اسپلیت یا عدم توجه به کیفیت و استانداردها در زمان خرید کولرگازی ها می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات تنفسی شود. اما این مشکلات عمدتاً ناشی از عوامل مختلفی مانند:

  • دمای زیاد اختلاف بین محیط داخل و خارج: اگر تفاوت دما بیش از 10-8 درجه باشد، ممکن است باعث ایجاد التهاب در راه‌های هوایی شود.
  • رطوبت کم هوا: کولرهای گازی هوای خشک و خنک تولید می‌کنند که می‌تواند باعث خشکی مخاط راه‌های هوایی و افزایش حساسیت آن‌ها شود.
  • نشت گاز مبرد: در صورت نشت گاز مبرد کولر، ممکن است باعث تحریک مجاری تنفسی شود.
  • عدم تمیز کردن مرتب فیلترها: فیلترهای کثیف می‌توانند باکتری‌ها و قارچ‌ها را پرورش دهند و باعث آلرژی‌های تنفسی شوند.

برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود از کولر گازی به درستی استفاده کرده و آن را به طور مرتب تمیز و سرویس کنید. همچنین دمای محیط را بین 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

تاثیر استفاده نادرست از کولر گازی بر خشکی پوست و چشم

استفاده نادرست از کولر گازی می‌تواند باعث خشکی پوست و چشم نیز شود. اصلی ترین عامل نیز این است که کولرهای گازی هوای خنک و خشک تولید می‌کنند که باعث کاهش رطوبت هوای محیط می‌شود. این امر می‌تواند باعث خشکی پوست و چشم شود. سایر دلایل اصلی این موضوع عبارتند از:

  • کاهش دمای محیط: اختلاف زیاد دمای محیط داخل و خارج می‌تواند باعث انقباض و خشکی پوست و چشم شود.
  • جریان هوای سرد: جریان هوای سرد کولر گازی می‌تواند باعث تحریک چشم‌ها و خشکی پوست شود.
  • عدم تمیز کردن مرتب کولر: فیلترهای کثیف کولر می‌توانند باعث پخش آلودگی‌ها در هوا شوند که به نوبه خود باعث تحریک پوست و چشم‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود دمای کولر را بین 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و فیلترهای آن را به طور مرتب تمیز کنید. همچنین می‌توان از مرطوب‌کننده‌های پوست و چشم استفاده کرد.

نحوه تنظیم دمای اسپلیت برای سلامتی چشم و پوست

چگونگی تنظیم دمای کولر گازی می‌تواند بر خشکی پوست و چشم تأثیر داشته باشد. به طور کلی اگر دمای کولر را خیلی پایین تنظیم کنید (مثلاً زیر 22 درجه سانتی‌گراد)، باعث می‌شود هوای خروجی بسیار سرد شود. این هوای سرد می‌تواند باعث انقباض و خشکی پوست و چشم‌ها شود. از طرفی  وقتی اختلاف دمای محیط داخل و خارج بیش از 10-8 درجه باشد، ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست و چشم‌ها شود.

تنظیم دمای کولر در محدوده 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد، باعث می‌شود هوای خروجی نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. این دما معمولاً باعث کمترین خشکی پوست و چشم می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از خشکی پوست و چشم، توصیه می‌شود دمای کولر را در محدوده 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و از تنظیم دمای بسیار پایین خودداری کنید. همچنین می‌توان از مرطوب‌کننده‌های پوست و چشم استفاده کرد.

استفاده بیش از حد از کولر گازی می‌تواند بر سلامت تنفسی تاثیر داشته باشد؟

بله، استفاده بیش از حد از کولر گازی می‌تواند بر سلامت تنفسی افراد تأثیر منفی داشته باشد. احساس تنگی نفس، سرفه مداوم، تنفس دشوار، آبریزش بینی و گلو درد می‌تواند نشانه‌هایی از تأثیر منفی کولر بر سیستم تنفسی باشد. به طور مثال خشکی و تحریک چشم‌ها، بینی و دهان می‌تواند نشانه‌ای از خشکی مخاط ناشی از استفاده بیش از حد از کولر باشد. همچنراد ین استفاده مداوم از اسپلیت می تواند موجب تشدید حساسیت و آلرژی در افراد مستعد گردد. بروز یا تشدید علائم آلرژی‌های تنفسی مانند آسم، آبریزش بینی و عطسه‌های مکرر می‌تواند نشانه‌ای از افزایش حساسیت ناشی از کولر باشد.

219

برخی از این تأثیرات عبارتند از:

  • خشکی مجاری تنفسی: هوای خنک و خشک تولید شده توسط کولر گازی می‌تواند باعث خشکی مخاط و التهاب مجاری تنفسی شود.
  • افزایش حساسیت: هوای خشک کولر می‌تواند باعث افزایش حساسیت ریوی و تشدید آسم و سایر بیماری‌های تنفسی شود.
  • عفونت‌های تنفسی: هوای سرد و خشک کولر گازی می‌تواند زمینه را برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌های عامل عفونت‌های تنفسی فراهم کند.
  • تشدید بیماری‌های مزمن: استفاده طولانی‌مدت از کولر گازی می‌تواند بر بیماری‌های مزمن تنفسی مانند آسم، برونشیت و آمفیزم تأثیر منفی بگذارد.

برای پیشگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود:

  • از تنظیم دمای کولر در محدوده 24 تا 27 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید.
  • از استفاده بیش از حد و طولانی‌مدت از کولر خودداری کنید.
  • فیلترهای کولر را به طور مرتب تمیز کنید.
  • در صورت وجود بیماری‌های تنفسی مزمن، با پزشک مشورت کنید.

نشانه های تاثیر منفی اسپلیت بر سلامتی افراد

برخی از عوارض و بیماری ها نشان می‌دهند استفاده بیش از حد از کولر گازی بر سلامت فرد تأثیر گذاشته است. به طور مثال عفونت های مکرر تنفسی یا سرفه های خشک مزمن که به راحتی درمان نمی شوند. ابتلا به عفونت‌های تنفسی مکرر مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت می‌تواند نشانه‌ای از تضعیف سیستم ایمنی ناشی از استفاده بیش از حد از کولر باشد. احساس خستگی مفرط و سردردهای مکرر می‌تواند نشانه‌ای از تأثیر منفی کولر بر سلامت عمومی فرد باشد.

توصیه می شود کولرگازی اسپلیت خود را از برندهای استاندارد و فروشندگان معتبر خریداری کنید تا احتمال بروز مشکلات فوق الذکر در آینده به حداقل برسند. از بهترین برندهای کولرگازی موجود در بازار می‌توان به سامسونگ، اجنرال، گری، گرین، کولرگازی مدیا ، الجی، جی پلاس، که دارای کلیه استاندارهای لازم بوده، راندمان خوبی دارند اشاره کرد. همچنین حتما در زمان خرید اسپلیت به گارانتی، موجودی قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آن توجه داشته باشید.

فروشگاه دماپا

این مطلب توسط فروشگاه دماپا عرضه کننده انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، کولرگازی، پکیج و سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تهیه شده است. فروشگاه دماپا نماینده فروش برترین‌ برندهای ایرانی و خارجی است و چنانچه نیاز به مشاوره جهت خرید کولرگازی و پکیج، و داکت اسپلیت می‌توانید به وب سایت این مجموعه به آدرس damapa.ir مراجعه فرمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.