فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۵۷

مقایسه بازدهی صندوق طلا با دلار و سکه فیزیکی!

مقایسه بازدهی صندوق طلا با دلار و سکه فیزیکی!

با توجه به نوسانات و شرایط اقتصاد تورمی، سرمایه‌گذاران، بیش از پیش، برای حفظ ارزش پول خود به تکاپو افتاده‌اند و به بررسی و انتخاب بهترین بازار دارایی برای سرمایه‌گذاری مناسب و سودده می‌پردازند.

به گزارش تجارت نیوز،

در میان بازارهای دارایی، طلا مشتریان خاص خود را دارد. صندوق طلا هم به عنوان یک ابزار مالی نوین برای سرمایه‌گذاری در طلا، اهمیت زیادی در سال‌های اخیر پیدا کرده است. این صندوق‌ها مزایای خاص خود را دارند به همین دلیل هم این موضوع مطرح می‌شود که بهتر است طلا و سکه فیزیکی بخریم یا صندوق طلا؟ کدام یک سود بیشتری به ما می‌دهد؟ در ادامه به مقایسه بازدهی صندوق طلا با دلار ، طلا و سکه فیزیکی می‌پردازیم.

سرمایه گذاری در صندوق های طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا ابزار مالی نوینی است که امکان سرمایه گذاری در طلا به صورت آنلاین را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران فراهم کرده است آن هم بدون این که افراد ریسک ها و هزینه‌های خرید سکه طلا و طلای فیزیکی را متحمل شوند. صندوق طلا با سبدی متشکل از گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه طلای بورسی و اوراق مشتقه طلا، جایگزین مناسبی برای خرید طلا و سکه فیزیکی است. مزایای صندوق طلا باعث متمایز شدن آن از خرید فیزیکی سکه طلا و طلای فیزیکی و دلار می‌شود.

  • امکان سرمایه گذاری با پول کم: در حال حاضر، برای خرید هر گرم طلای ۱۸ عیار باید بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرد. به این ترتیب، برخی از سرمایه‌گذاران که تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا دارند، توانایی پرداخت این میزان هزینه و بیش‌تر از آن را برای خرید فیزیکی طلا ندارند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صندوق طلا با پول کم امکان‌پذیر است. گفتنی است که خرید طلا با ۵۰ هزار تومان از سوی صندوق طلا امکان‌پذیر شده است. برای این کار کافی است از طریق کیان دیجیتال اقدام کنید.
  • امنیت بالای سرمایه گذاری در طلا: خرید طلای فیزیکی می‌تواند خطراتی مانند سرقت، گم شدن و تقلبی بودن را برای خریدار داشته باشد. اما باید گفت که خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا، تمام خطراتی که برشمرده شد را برای فرد از بین می‌برد.
  • قابل معامله بودن: خرید و فروش طلای فیزیکی و حمل ونقل با دشواری‌هایی همراه است، اما خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری طلا که قابل معامله هستند را می‌توان در بورس انجام داد.
  • عدم پرداخت هزینه‌های مازاد: اگر بخواهید طلا را به صورت فیزیکی بخرید، باید اجرت، سود صنفی و برخی هزینه‌های دیگر پرداخت کنید. این در حالی است که خرید صندوق طلا هزینه مازاد ندارد.

سرمایه گذاری در دلار

طلا و دلار از دارایی‌هایی هستند که کاهش و افزایش ارزش‌شان بر یکدیگر تأثیرگذار است. به همین خاطر، سرمایه‌گذاران، خرید دلار را هم به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. اما سرمایه گذاری در دلار با مشکلاتی مشابه سرمایه گذاری در طلای فیزیکی همراه است.

معایب سرمایه گذاری در دلار

  • امنیت و شفافیت کم: اولین نکته به میزان امنیت وشفافیت پایین سرمایه گذاری در دلار مربوط می‌شود. نگهداری از دلار، به اندازه نگهداری از طلای فیزیکی دشوار است و به راحتی قابلیت به سرقت رفتن دارد. از طرفی دیگر، خرید دلار با خطر تقلبی بودن همراه است. برخی مواقع، سودجویان برای سوءاستفاده از افراد سرمایه گذار در دلار، اقدام به فروش دلار تقلبی می‌کنند که این موضوع می‌تواند موجب از بین رفتن سرمایه فرد شود.
  • نوسانات شدید: قیمت دلار از اتفاقاتی مانند جنگ و تهدیداتی که پیش می‌آید تأثیر قابل توجهی می‌پذیرد. به همین خاطر، قیمت دلار همیشه با نوساناتی همراه است که ممکن است سرمایه فرد ‎را به خطر بیاندازد.
  • محدودیت در نگهداری: این نکته را باید گفت که خرید دلار بیشتر از میزان مشخصی، دشواری‌هایی دارد. بنابراین سرمایه‌گذاری در دلار را تنها می‌توان به صورت محدود انجام داد.

سرمایه گذاری در طلا و سکه فیزیکی

سرمایه گذاری در طلای فیزیکی و انواع سکه طلا از دیگر گزینه‌هایی است که مورد توجه سرمایه‌گذاران طلا قرار می‌گیرد. علاوه بر خطراتی مانند سرقت، گم شدن و امکان تقلبی بودن، معایب دیگری هم هست که خرید طلای فیزیکی و انواع سکه طلای فیزیکی به همراه دارد.

  • حباب قیمتی سکه طلا: یکی از مهم‌ترین نکات در مورد خرید طلا و هزینه‌های آن، موضوع حباب قیمتی سکه است. در حال حاضر اگر اقدام به خریدن انواع مختلف سکه طلا ‌کنیم، بخشی از هزینه‌ای که بابت خرید می‌پردازیم، بابت حباب قیمتی سکه است. به این معنی که پولی که برای خرید سکه طلا می‌پردازیم، تنها برای طلای به کار رفته در سکه طلا نیست، بلکه قسمت عمده‌ای از هزینه به حباب قیمتی آن مربوط می‌شود.
  • مالیات، اجرت ساخت و کارمزد: همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، خرید طلای فیزیکی اجرت ساخت و مالیات دارد. این هزینه‌ها در زمان فروش به خریدار برگردانده نمی‌شود. این در حالی است که خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا، معاف از مالیات است و هزینه‌هایی مانند اجرت ساخت ندارد. گفتنی است که صندوق طلا از حباب قیمتی کم‌تری نسبت به انواع سکه طلا برخوردار است.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا در مقایسه با دلار

برشماری مزایا و معایب هر کدام از 3 گزینه سرمایه گذاری صندوق طلا، طلای فیزیکی و دلار، باعث می‌شود تا به نتیجه بهتری برای انتخاب گزینه مناسب سرمایه‌گذاری برسیم. مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در مقایسه با دلار شامل موارد زیر می‌شود:

  • امنیت در سرمایه گذاری: امکان سرقت، گم شدن و تقلبی بودن دلار بسیار زیاد است اما در مورد صندوق طلا، می‌توان گفت که هیچ کدام از این خطرات امکان ندارد.
  • نبود منع قانونی: همان‌طور که اشاره شد، خرید دلار از نظر قانون، محدودیت دارد. اما سرمایه‌گذاری در صندوق طلا – با توجه به سقف خرید صندوق طلای موردنظر – نامحدود است.
  • سودمندتر از دلار: نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد سرمایه گذاری در صندوق طلا می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف، سودمندتر از دلار باشد. این ادعا را در قسمت‌های بعدی با ارائه نمودار و اطلاعات نشان خواهیم داد.

سرمایه گذاری در صندوق طلا بهتر است یا طلای فیزیکی؟

جدا از این‌که در ادامه، با ارائه نمودار و داده‌های معتبر، به بازدهی بهتر صندوق طلا نسبت به طلای فیزیکی می‌پردازیم، می‌توان مزایای متمایزکننده صندوق طلا در مقایسه با طلای فیزیکی را هم در نظر گرفت.

  • امنیت و شفافیت: خرید طلای فیزیکی با جای امنی برای نگهداری همراه است و اضطراب سرقت و گم شدن را با خود دارد. خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا اما به این معنی است که سرمایه شما از نظر سرقت نشدن امنیت دارد.
  • معاف از مالیات و نبود اجرت ساخت: هزینه‌هایی مانند اجرت ساخت و مالیات در زمان خرید طلای فیزیکی می‌تواند قسمتی از سرمایه فرد سرمایه‌گذار را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا هم معاف از مالیات است و هم شامل اجرت ساخت مانند طلای فیزیکی نمی‌شود.

مقایسه بازدهی صندوق طلای گوهر با دلار

در بازه زمانی یک‌ساله، می‌توان دید که صندوق طلا در مقایسه با دلار از رشد بهتری برخوردار بوده است. صندوق طلا در بازه یک‌ساله تا تاریخ ۱۹ تیر ۱۴۰۳، بیش از ۳۸٪ افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که دلار بازار آزاد در همین بازه زمانی با کمتر از 18% افزایش همراه بوده است.

411

 

مقایسه بازدهی سرمایه گذاری در صندوق طلا با طلای فیزیکی

در نمودار زیر، مقایسه بازدهی صندوق طلا و طلای فیزیکی در بازه‌های زمانی یک‌ماهه، سه‌ماهه و شش‌ماهه تا تاریخ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ انجام شده است. برای مقایسه بازدهی صندوق های طلا می توانید از سایت فیپیران و ره آورد استفاده کنید.

صندوق طلای گوهر به عنوان یک صندوق سکه محور، از بازدهی بهتری نسبت به سکه طلای فیزیکی برخوردار بوده است. در نهایت باید گفت مقایسه بازدهی صندوق‌های طلا می‌تواند به عنوان یک معیار مهم به سرمایه‌گذاران کمک کند تا به این سوال پاسخ دهند که کدام صندوق طلا بهتر است؟ و می‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی در آن داشت.

همان طور که در جدول زیر می‌بینید بازدهی سکه و صندوق طلای کیان تقریبا یکسان بوده و حتی بازدهی یک ماهه و شش ماهه صندوق بهتر بوده است. ضمن این که باید به یاد داشت صندوق طلا به دلیل داشتن شمش در پورتفوی خود، حباب کمتری دارد و در نتیجه ریسکش پایین‌تر است.

 

412

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.