فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۶۱۹

توسعه برند چیست؟

توسعه برند چیست؟

برند درست مثل داستانی می‌ماند که یک کسب و کار باید در تمامی نقاط تماس، آن برای مخاطبان خود تعریف کند. اما برای توسعه دادن برند استراتژی‌هایی وجود دارد که هر کسب و کاری باید آن‌ها را اجرا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این استراتژی‌ها آشنا کنیم.

به گزارش تجارت نیوز،

در دنیای امروز ایجاد هویت استراتژیک برای برند از هر زمان دیگری مهم‌تر است. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها به دنبال توسعه و ساخت برند خود هستند که این کار نتیجه یک فرآیند طولانی مدت و تلاش پیوسته است. برند درست مثل داستانی می‌ماند که یک کسب و کار باید در تمامی نقاط تماس، آن برای مخاطبان خود تعریف کند. اما برای توسعه دادن برند استراتژی‌هایی وجود دارد که هر کسب و کاری باید آن‌ها را اجرا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این استراتژی‌ها آشنا کنیم.

بررسی و تحقق در مورد رقبا و مخاطبان هدف

یک غواص قبل از اینکه وارد آب شود باید درک درستی از عمق آب داشته باشد. تحقیقات در مورد رقبا و مخاطبان هدف نیز اهمیت زیادی دارد و جزئی از برندینگ محسوب می‌شود.

اهمیت تحقیق در مورد مخاطبان هدف

ابتدا باید مشتریان ایده‌آل خود را پیدا کرده و نیاز آن‌ها را درک کنید. داشتن اطلاعات مهم در مورد آن‌ها (سن، شغل، علایق، شخصیت‌های خریداران و یا ایده‌آل‌ها و رویاهای آن‌ها) از جمله مواردی است که در شناخت مخاطب هدف باید مورد توجه قرار دهید.

برای بررسی نظرات، سلیقه و علایق آن‌ها می‌توانید به پیج‌های اینستاگرام سر بزنید و با مجموعه‌ای از هشتگ‌های مرتبط مخاطبان هدف را پیدا کنید. سپس باید بتوانید با بررسی‌هایی که انجام می‌دهید پاسخ این سوالات را بیابید:

  • آن‌ها چه محصولاتی را ترجیح می‌دهند؟
  • در مورد ویژگی‌های محصولات رقبا یا برند شما چه نظراتی دارند؟
  • به چه چیزهایی بیشتر علاقمند هستند؟

یک نکته مهم قبل از پیدا کردن مخاطبان هدف توجه به گروه سنی و یا جنسیتی است. آیا مردان مخاطبان محصولات یا خدمات شما هستند یا بانوان؟ گروه سنی را نیز مشخص کنید که می‌تواند شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و یا سالمندان باشد.

هر گروه سنی علایق متفاوتی دارد و از محصولات یا خدماتی که دریافت می‌کنند، انتظاراتی دارند. بنابراین با دسته‌بندی سنی می‌توانید راحت‌تر آن‌ها را بشناسید.

شناخت رقبای بازار

دومین اقدام مهمی که باید در مراحل برند سازی انجام دهید، بررسی وضعیت و شرایط رقبا در بازار است. این کار را می‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید. با طراحی جدول SWOT می‌توانید فرصت‌ها و محدودیت‌هایی را که رقبا دارند، به راحتی بررسی کنید.

با حضور برندهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو به راحتی می‌توانید متوجه شوید وضعیت آن‌ها به چه صورت است. چه مشتریانی دارند و انتظار مشتریان از آن‌ها چیست؟ همچنین می‌توانید از طریق بررسی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت رقبا انجام می‌دهید به لحن صدا، پیام‌های تجاری، راه‌های جذب مشتری و .... را پیدا کنید.

شروع تحقیقات بازار

دومین مرحله‌ای که باید برای برند سازی کسب و کار خود انجام دهید، شروع تحقیقات در بازار است. حالا که توانسته‌ای تا حدودی مخاطبان و رقبای خود را بشناسید، باید به این فکر کنید چه چیزی نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند. برای اینکه تعداد بازدیدهای سایت یا صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهید باید چه کاری انجام دهید؟ چه نوع پست‌هایی را باید تولید کنید تا نگاه مخاطبان هدف به سمت شما جلب شود؟

اطلاعاتی که با استفاده از تحلیل در این ابزارها بدست می‌آورید برای توسعه استراتژی برند و هدف قرار دادن کمپین بازاریابی مفید است. برای تجزیه و تحلیل عمیق باید هزینه، زمان و انرژی زیادی را صرف کنید.

434

همچنین می‌توانید از اطلاعات و آمارهای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید و بخش زیادی از مخاطبان هدف در این شبکه قرار دارند از ابزارهایی مثل Hootsuite، Sprout Social، Instagram Insights و یا Keyhole استفاده کنید.

فیسبوک، توییتر، تلگرام، پینترست و ... از دیگر شبکه‌هایی هستند که تعداد زیادی از کاربران ایرانی در آن‌ها فعالیت می‌کنند. با تجزیه و تحلیل این پلتفرم‌ها می‌توانید بفهمید مخاطبان هدف دقیقا به دنبال چه نوع محتوایی هستند تا بر همین اساس برای آن‌ها تولید محتوا انجام دهید.

تثبیت شخصیت برند

حالا باید از مخاطبان به سمت برند متمرکز شوید! دبی میلمن نویسنده کتاب تفکر طراحان برند معتقد است یک برند به یکباره نمی‌تواند برای همه جذاب شود؛ بلکه باید به صورت پله پله حرکت کند. برندسازی خوب مستلزم آنست که به یک جایگاه کوچکتر و کاملاً مشخص برسد و نسبت به آن متعهد باشد.

پس در این مرحله فهرستی از صفت‌هایی که شخصیت کسب و کارتان را بهتر نشان می‌دهد، یادداشت کنید. این صفات باید به گونه‌ای باشند که گویی در حال توصیف یک شخص هستید. مد روز بودن، شیک بودن، قابل اعتماد بودن، بالغ بودن، جوان یا تندخو بودن از جمله صفت‌هایی هستند که برای توصیف یک برند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در گام بعدی باید به داستانی فکر کنید که می‌خواهید برند خود را به واسطه آن تعریف کنید. داستان برند ارزش‌های اصلی و بیانیه ماموریت برند را دربر می‌گیرد و به مخاطبان کمک می‌کند تا احساس کنند اهداف مشابهی با کسب و کار دارند و در واقع نیازهای آن‌ها با خرید محصولات یا خدمات شما برطرف می‌شود.

برای اینکه بتوانید هدف و داستان برند خود را تعریف کنید، لازم است به چند سوال پاسخ دهید. سایمون سینک یکی از نویسنده‌های بزرگ در حیطه برند سازی (نویسنده کتاب دایره طلایی) معتقد است قبل از پرداخت به سوالات «چگونه» یا «چه چیزی» بر روی سوال «چرا» تمرکز کنید. زیرا سوال «چرا» بر روی ارزش‌ا و هدف اصلی برند متمرکز می‌شود. اگر پاسخ این سوال را پیدا کنید، سایر سوالات نیز به ترتیب پاسخ خود را پیدا می‌کنند.

ایجاد بیانیه موقعیت برند

برای اینکه برند خود را در بازار متمایز کنید، به بیانیه موقعیت‌یابی برند نیاز دارد که حاوی یک پیام کوتاه است و ارزش منحصر به فردی را برای برند ایجاد می‌کند. بیانیه نباید شامل یک شعار دور از ذهن باشد، بلکه باید با واقعیت انطباق داشته باشد. در این بیانیه باید مشخص کنید چه کسی هستید و چه کسی می‌خواهید باشید.

ساختن شعار جذاب

در گام بعدی برای توسعه برند باید یک شعار جذاب داشته باشید. چند مثال ساده در مورد شعارهای تاثیرگذار برای برندها عبارت است از:

  • شعار برند رامک: رامک؛ دوست بزرگ و کوچک!
  • رونیکس: آخرین ابزاری که می‌خرید.

این شعارها به نوعی خدمات برند را نیز به وصف می‌کشند. برای مثال در برند رامک، شعار نشان می‌دهد که محصولات برای تمامی سنین قابل استفاده هستند. در مثال رونیکس این شعار نشان می‌دهد دوام ابزارهای این برند دوام زیادی دارند که دیگر مجبور به خرید هیچ ابزار دیگری نباشید.

همه کسب و کارها شعار ندارند و حتی برخی از آن‌ها بدون نیاز به ساختن شعار، برندسازی می‌کنند. اما این عبارت‌هایی که به راحتی بر سر زبان می‌افتند، می‌توانند بر روی تجارت تاثیر زیادی داشته باشند. شعار می‌تواند در همه جا ظاهر شود؛ از کارت ویزیت گرفته تا بیو اینستاگرام می‌توانید این جمله موثر و کوتاه را قرار دهید.

ایجاد زبان بصری

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که برای برند سازی به آن نیاز دارید، ایجاد ظاهر و احساس (هویت بصری) برای برند است. هویت بصری ظاهر برند را یکپارچه می‌کند و شامل اقداماتی از جمله طراحی سایت، طرح‌بندی خبرنامه، فیدهای رسانه‌های اجتماعی، طراحی محصولات، بسته‌بندی و ... است.

وقتی برای برند خود هویت بصری ایجاد می‌کنید، به خاطر آوردن آن برای مخاطبان راحت‌تر خواهد بود. برای ساخت زبان بصری برند باید به فاکتورهای زیر دقت داشته باشید:

توجه به رنگ برند

اگرچه تصور عمده اینست که در زمان طراحی لوگو باید رنگ را انتخاب کنید، اما این رنگ فقط مختص لوگو نیست و بخش‌های دیگری را نیز در برمی‌گیرد که از جمله باید به تم وب سایت و صفحات در شبکه‌های اجتماعی، تم ویدئوها و بسته‌بندی نیز اشاره کنیم.

435

برای مثال اپراتورهای تلفن همراه رنگ‌های مخصوص به خود را دارند: ایرانسل با رنگ زرد، رایتل با رنگ بنفش و همراه اول با رنگ آبی. حالا شما در هر کجا بنفش را مشاهده کنید به طور ناخودآگاه برند رایتل در ذهنتان نقش می‌بندد.

حتی اگر لوگوی خود را انتخاب کرده‌اید، باز هم باید برای انتخاب رنگ متناسب با خدمات/محصولات خود اقدام کنید.

توجه به تایپوگرافی

انتخاب فونت برند هم بخش دیگری از هویت برند را ایجاد می‌کند. برای اینکه ظاهری منسجم و قابل تشخیص را به برند خود دهید، بهتر است یک تا سه فونت را در نظر بگیرید. فونت‌های خوانا بدون خطوط منحنی، فونت‌های تزئینی و یا ترکیبی از سبک‌های تزئینی و خوانا می‌تواند برای ایجاد تایپوگرافی برند مناسب باشد.

عکاسی برای توسعه برند

مدل و سوژه‌های عکاسی هر برند باید منحصر به همان برند باشند. به طوری که از کپی‌برداری خودداری کنید و عکس‌هایی جذاب ثبت کنید. همچنین می‌توانید با ادغام عکس‌ها، تصاویر گرافیکی و نماد پیام برند را به شکل موثرتری انتقال دهید.

در آخر

برخی برندها همیشه موفق‌ترند در حالی که ممکن است از نظر قیمت یا کیفیت کالا تفاوت زیادی با سایر برندها نداشته باشند. آنچه صدای آن‌ها را رساتر می‌کند، توانایی در پروسه برندسازی است. توانایی ارتباط با مخاطبان، شناخت آن‌ها و تعامل از جمله اقداماتی است که این برندها انجام می‌دهند که در نهایت منجر تکرار و ویروسی شدن کسب و کار آن‌ها می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.