فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۷۹۱

علت کاهش قیمت میلگرد در جهان

علت کاهش قیمت میلگرد در جهان

این تحلیل می تواند به شما در تصمیم گیری برای خرید، فروش و سرمایه گذاری در بازار میلگرد کمک کند.

به گزارش تجارت نیوز،

 

به گزارش منابع جهانی، روند کلی بازار میلگرد در جهان نشان دهنده کاهش مداوم قیمت ها است. دلیل کاهش قیمت میلگرد در جهان نیز مشارکت پایین در بازار و رویکرد محتاطانه خریداران است. زیرا بر خلاف معمول، پروژه های ساخت و ساز در فصل گرم سال افزایش نداشت و در نتیجه تقاضای میلگرد پایین آمد. دلایل دیگری که منجر به تشدید کاهش قیمت جهانی میلگرد شده است بر اساس کشور و منطقه جغرافیایی متفاوت است. به همین دلیل روند قیمت میلگرد در کشورهای مختلف را به صورت مجزا بررسی می کنیم. این تحلیل می تواند به شما در تصمیم گیری برای خرید، فروش و سرمایه گذاری در بازار میلگرد کمک کند.

کاهش قیمت میلگرد در آسیا

525

در سه ماهه دوم سال 2024 بازار میلگرد در منطقه آسیا و اقیانوسیه شیب ملایم کاهشی را نشان می دهد. دلیل آن نیز عوامل مهمی مانند عدم تناسب در عرضه و تقاضا، اختلال در زنجیره تامین، تغییرات در هزینه مواد خام و تغییر الگوی تقاضای فصلی در بخش ساخت و ساز و زیر ساخت است. همه این مسائل باعث رویکرد محتاطانه بین تولیدکنندگان و خریداران شده است.

1- تغییرات قیمت میلگرد در چین

قیمت میلگرد در چین نشان دهنده مهم ترین نوسانات قیمت در منطقه است.

قیمت میلگرد و فولاد در بازار داخلی چین در هفته های گذشته، کاهش بیشتری داشت. این در حالی است که تامین کنندگان آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا) سعی در افزایش حجم تولیدات داشتند. وزارت بازرگانی چین (MOC) اعلام کرد طی هفت روز ابتدای مرداد، متوسط قیمت میلگرد 2.2 درصد و قیمت مفتول 2 درصد کاهش داشته است.

این کاهش تحت تاثیر تغییر استانداردها و استفاده از استانداردهای جدید تولید میلگرد نیز بود. به طوری که فروشندگان به فروش میلگرد با قیمت پایین تمایل پیدا کردند. دلیل آن ها برای این کار نیز کم کردن موجودی و کاهش ریسک است.

با این حال مشتریان در خرید میلگرد محتاطانه عمل می کنند. به همین دلیل پیش بینی می شود در هفته های آینده روند نزولی قیمت میلگرد در بازار محلی چین ادامه داشته باشد، البته با سرعت کمتر.

2- تغییرات قیمت میلگرد در ژاپن

به گزارش رسانه های محلی ژاپن، بزرگ ترین تولیدکننده میلگرد ژاپن با نام Kyoei Steel تولید میلگرد خود را در ماه های جولای و آگوست (معادل مرداد و شهریور) 20 درصد کاهش خواهد داد.

این شرکت، تولید میلگرد را در 4 کارخانه خود کاهش خواهد داد و در صورت لزوم درصد بیشتری برای کاهش تولید میلگرد در نظر می گیرد. هرچند ممکن است به دلیل افزایش هزینه های سوخت و نیروی کار، هزینه های تولید میلگرد در این شرکت افزایش پیدا کند.

3- تغییرات قیمت میلگرد در مالزی

قیمت های پیشنهادی میلگرد مالزی به طور متوسط 5.5 تا 7.5 دلار در هر تن در هفته کاهش داشته است. حتی در خبرها آمده است که حدود 50هزار تن میلگرد مالزی با قیمت 490 تا 495 دلار در هر تن به سنگاپور فروخته شد که پایین ترین قیمت میلگرد مالزی در ماه های گذشته بود.

قیمت میلگردهای چینی به مقصد سنگاپور 495 تا 500 دلار در هر تن بود.

4- تغییرات قیمت میلگرد در هنگ کنگ

در هنگ کنگ تقاضا برای میلگرد پایین آمده است و معاملات با حجمی کمتر از حجم معاملات در ماه های قبل انجام می شود. قیمت های میلگرد چینی و مالزی برای بازار هنگ کنگ 500 تا 505 دلار در هر تن برآورد می شود.

5- تغییرات قیمت میلگرد در ایران

به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران و تنش های سیاسی و منطقه ای، نوسانات قیمت میلگرد در ایران بیشتر و متفاوت تر از بازار خارجی است. با وجود نوسان های هیجانی، به دلیل تاثیر کاهش قیمت میلگرد چین بر بازار میلگرد ایران، برآیند قیمت میلگرد در بازار ایران همسو با بازار جهانی بوده و در مجموع رو به کاهش است.

کاهش قیمت میلگرد در اروپا

هر چند قیمت میلگرد در بازار اروپا با نوسان اندکی همراه بود، اما شیب نوسان قیمت ها رو به پایین و کاهشی است.

سه ماهه دوم سال میلادی چشم انداز غیرقابل پیش بینی برای قیمت گذاری میلگرد در اروپا ایجاد کرده است. عوامل اصلی تاثیر گذار در قیمت میلگرد در این سه ماهه اختلالات مداوم در رنجیزه تامین، افزایش هزینه های انرژی و مواد خام و کاهش تقاضا بود. محدودیت های عرضه، که به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی و مقررات تجاری تشدید شده است، بازار میلگرد را بیشتر سفت کرد. همچنین محدودیت‌های واردات کمیسیون اروپا و افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز نقشی اساسی در قیمت‌گذاری میلگرد در اروپا داشت.

1- تغییرات قیمت میلگرد در آلمان

می توان گفت المان در بین کشورهای اروپایی مهم ترین کشوری است که تغییرات افزایشی در قیمت میلگرد تجربه کرده است. روند کلی حاکم بر بازار میلگرد در این کشور نشان دهنده بهبود نسبی به دلیل بهبود فعالیت های تولیدی و افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی است. اما نباید از فصلی بودن تقاضاها و تاثیر آن در افزایش قیمت میلگرد آلمان غافل شد.

به طور کل سه ماه اول و دوم سال جدید میلادی، افزایش 1 درصدی را نشان می دهد و نشان دهنده ثبات تدریجی در شرایط بازار میلگرد آلمان است. اما شرایط قیمت گذاری به صورت محتاطانه مثبت بود و بازار همچنان نسبت به عوامل خارجی حساس است.

2- تغییرات قیمت میلگرد در رومانی

قیمت میلگرد رومانی پیرو رکود ایجاد شده در بازار میلگرد در اقصی نقاط جهان، مدت زیادی است که ثابت مانده است.

به دلیل کمبود تقاضا و روشن نبودن چشم انداز بازار میلگرد، فعالان این بازار در رومانی، قیمت میلگرد خود را ثابت نگه داشته اند. علاوه بر این پیش بینی می شود به دلیل تعطیلات تابستانی در سراسر اروپا، خرید و فروش میلگرد تا پایان فصل گرم سال کم رونق باقی بماند. در بازار مفتول نیز تقاضای کم باعث ثابت ماندن قیمت ها شده است.

3- تغییرات قیمت میلگرد در بلغارستان

قیمت میلگرد در بلغارستان عمدتا کاهش داشت. در ماه گذشته قیمت میلگرد داخلی بلغارستان به دلیل تقاضای ضعیف، حدود 5 تا 10 یورو در هر تن کاهش یافته است. اکثر خریداران داخلی میلگرد بلغارستان در تعطیلات تابستانی هستند و خرید خود را به تعویق می اندازند.

4- تغییرات قیمت میلگرد در اروپای جنوبی

قیمت میلگرد و مفتول در جنوب اروپا با شروع فصل گرما با ثبات نسبی همراه بود، اما به دلیل تقاضای کم احتمالا قیمت ها در ادامه روند کاهشی به خود می گیرند.

در همین راستا یک منبع ایتالیایی اظهار داشت: «فکر نمی کنیم از این به بعد سفارش های جدید ایجاد شود و کارخانه های تولید میلگرد نیز فعلا قصد افزایش قیمت ها را ندارد.» این منبع همچنین افزود: «انتظار می رود تلاش هایی برای افزایش قیمت انجام شود، زیرا قیمت آهن قراضه (به عنوان یکی از مواد اولیه تولید میلگرد) نمی تواند تا این حد پایین بماند.»

با این حال بسیاری از کارشناسان فعال در بازار فولاد مانند آهن ملل استدلال می کنند اگرچه افزایش قیمت آهن قراضه تقریبا قطعی است، اما برای محصولات نهایی مانند میلگرد، به دلایل متعدد از جمله کاهش تقاضا، نمی توان به طور قاطع روند افزایشی پیش بینی کرد.

کاهش قیمت میلگرد در آمریکا

526

بازار میلگرد در آمریکای شمالی طی سه ماهه دوم سال 2024 روند نزولی و ثابت را تجربه کرد. در ایالات متحده نیز کاهش قیمت میلگرد فولادی کاملا مشهود بود.

قیمت میلگرد و مفتول وارداتی آمریکا نیز در هفته های اخیر بیشتر ثابت و اندکی کاهشی بود. اگر چه فعالان بازار آهن و میلگرد برای تغییر قیمت نیم نگاهی به بازار آهن قراضه دارند.

از جمله عواملی که منجر به کاهش قیمت میلگرد در آمریکا شده است عدم تعادل در عرضه و تقاضا است. در نتیجه به دلیل کاهش تقاضا برای میلگرد که عمدتا از بخش ساخت و ساز بود، موجودی بازار افزایش پیدا کرد و قیمت میلگرد پایین آمد. هجوم واردات ارزان قیمت نیز با تشدید رقابت و کاهش قیمت های داخلی، وضعیت را تشدید کرده است.

نتیجه گیری

عواملی مانند کاهش تقاضا، افزایش عرضه، تشدید رقابت در واردات و رویکرد محتاطانه خریداران و فروشندگان در شرایط اقتصادی ضعیف، منجر به کاهش قیمت میلگرد در جهان شده است. اگرچه عده ای معتقدند روند صعودی قیمت آهن قراضه به عنوان یکی از مواد اولیه تولید میلگرد، روند قیمت میلگرد را نیز افزایشی خواهد کرد، اما کارشناسان معتقدند ترکیب عامل افزایش قیمت آهن قراضه با عوامی مانند تقاضای کم و کاهش سرمایه گذاری در ساخت و ساز، تحت تاثیر اقتصاد کلان و چالش های صنعت فولاد، شیب کاهش را ملایم تر کرده، اما متوقف نمی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.