فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۰۹۷

پیش‌بینی کاهش جهانی قیمت میلگرد تا پایان شهریور ماه

پیش‌بینی کاهش جهانی قیمت میلگرد تا پایان شهریور ماه

در این مطلب به بررسی قیمت میلگرد در بازارهای جهانی از جمله چین پرداخته‌ایم و در انتها پیش بینی از بازار میلگرد تا انتهای شهریور 1403 ارائه کرده ایم.

به گزارش تجارت نیوز،

در این مقاله تحلیلی بررسی شد که قیمت محموله‌های سنگ آهن با عیار 62 درصد به عنوان ماده اولیه تولید آهن آلات در اوایل ماه سپتامبر در کانال کمتر از 100 دلار به ازای هر تن، تحت فشار داده‌های اقتصادی ضعیف در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در دنیا در این سطح باقی ماند. از طرفی باتوجه‌به شرایط جوی نامساعد در آسیای شرقی طی ماه اوت، حمل‌ونقل و صادرات محصولات فولادی کاهش یافت و ازاین‌رو موجودی انبارهای محصولات فولادی در چین به‌صورت دومین ماه متوالی افزایشی باقی ماند.

رشد شاخص مدیران خرید صادراتی چین

براساس نظرات تحلیلگران و داده‌های رسمی منتشر شده از طرف اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که فعالیت‌های تولیدی چین در ماه اوت کاهش بیشتری داشته است، اگرچه یک نظرسنجی خصوصی نشان داد که بخش تولید به وضعیت رشد بازگشته و بیش از حد انتظار افزایش را به ثبت رسانده است.

 میلگرد از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان است

باتوجه‌به تداوم وضعیت بحرانی بخش مسکن و مستغلات در چین قیمت خانه‌های جدید در این کشور در ماه اوت به کمترین سطح طی  سال اخیر رسید و میزان ساخت‌وساز نیز همچنان در وضعیت رکود قرار دارد، از‌این‌رو میزان تقاضا و مصرف داخلی برای محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد با افت قابل توجهی مواجه شد. این در حالی است که چین در تلاش است که با به کار گیری برنامه‌ها و سیاست‌های محرک بخش املاک را بهبود دوباره بخشد.

به طور کلی تقاضای جهانی در مقایسه با تقاضای داخلی چین نسبتا انعطاف‌پذیر بوده و موجب شده تا شاخص مدیران خرید صادراتی چین نسبت به ماه ژوئیه افزایش یابد و برای ماه اوت 50.4 واحد اعلام شد که نشان‌دهنده فاز رشد در بخش صادراتی چین به‌ویژه صنعت فولاد است. این‌درحالی است که به‌دلیل کاهش مصرف داخلی در این کشور شاخص مدیران خرید صنعتی در فاز انقباضی قرار گرفت و 49.1 واحد اعلام شد که نشان‌دهنده وضعیت مصرف انواع محصولات به ویژه محصولات فولادی و میلگرد است.

«میلگرد از طریق فرآیندهای ذوب وریخته‌گری در کوره‌هایی با دمای 1000 تا 1400 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند. قطر میلگرد معمولاً بین 6 تا 50 میلی‌متر و بسته به نوع کاربری، طول آن 6 تا 12 متر است. وزن میلگردهای شاخه 12 تولیدکنندگان مختلف در سایزهای 8 تا 36 میلی‌متر معمولا بین 5 تا 96 کیلوگرم است. استانداردهای رایج برای میلگرد شامل ASTM A615/A615M و BS 4449/2005 هستند که خواص مکانیکی و شیمیایی آن را مشخص می‌کنند. قیمت میلگرد بسته به سایز، مشخصات فیزیکی (مانند قطر، طول و وزن)، استاندارد و بازارهای مختلف متفاوت است و تحت تأثیر عوامل اقتصادی و صنعتی متغیر است.»

قیمت میلگرد در بازارهای جهانی

در سه ماهه ابتدایی سال 2024، مصرف ظاهری فولاد به‌ویژه میلگرد به‌طورقابل توجهی کاهش یافت و نسبت به مدت مشابه در سال 2023 چیزی حدود 3.1 درصد کاهش را به ثبت رساند و به حجم کل 31.9 میلیون تن رسید. انتظار می‌رود که تا پایان سال 2024 بهبودهای سه ماهه متوسطی اتفاق بیفتد، اما حجم آن نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

درهمین‌حال، داده‌های صنعتی نشان می‌دهد که حجم موجودی کل سنگ آهن وارداتی ذخیره شده در 45 بندر بزرگ چین  به‌طورمتوسط در هفته 2.3 درصد افزایش می‌یابد و به 153.7 میلیون تن تا روز 29 ماه اوت رسید که بیشترین میزان از ماه آوریل 2022 به حساب می‌آید. همچنین قیمت میلگرد صادراتی چین نیز طی هفته‌های گذشته با هفت دلار افزایش به 469 دلار به ازای هر تن رسید.

قیمت میلگرد در چین نشان دهنده مهم ترین نوسانات قیمت در منطقه است. قیمت میلگرد و فولاد در بازار داخلی چین در هفته های گذشته، کاهش بیشتری داشت. این در حالی است که تامین کنندگان آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا) سعی در افزایش حجم تولیدات داشتند. وزارت بازرگانی چین (MOC) اعلام کرد طی هفت روز ابتدای مرداد، متوسط قیمت میلگرد 2.2 درصد و قیمت مفتول 2 درصد کاهش داشته است. این کاهش تحت تاثیر تغییر استانداردها و استفاده از استانداردهای جدید تولید میلگرد نیز بود. به طوری که فروشندگان به فروش میلگرد با قیمت پایین تمایل پیدا کردند. دلیل آن ها برای این کار نیز کم کردن موجودی و کاهش ریسک است.

 از طرفی قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز  با بهتر شدن وضعیت بازار قراضه هفت دلار افزایش یافت و به سطح 576 دلار به ازای هر تن رسید.

 میلگردها دارای آج هایی در سطح خود هستند

طی هفته‌های گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی یک دلار رشد را به ثبت رساند و 480 دلار به ازای هر تن سی اف آر را گزارش کرد. از طرفی میلگرد تحویل درب کارخانه در بازار داخلی آمریکا در کانال 750 دلار به ازای هر تن باقی ماند. قیمت میلگرد تحویل درب کارخانه در بازار داخلی اروپا از  615 یورو به 620 یورو به ازای هر تن افزایش یافت. به‌طورکلی قیمت میلگرد در اروپا به‌علت محدودیت تولید و عرضه و همچنین خالی بودن انبارها با تغییر قابل توجهی همراه نبود و ازاین‌رو بازارها چشم‌انتظار وضعیت اقتصادی چین و تشدید تنش در منطقه خاورمیانه و نتایج جلسات رزرو فدرال امریکا هستند و از طرفی کنترل عرضه اجازه کاهش بهای میلگرد را در بازار جهانی نداد.

به طور کلی بازار جهانی نشانه‌های جدی برای تغییر قیمت را ندارد، اما قیمت سنگ آهن و قراضه به عنوان مواد اولیه برای تولید میلگرد تا حدود کمی افزایش داشت. طی چند ماه اخیر به دلیل اوج‌گیری جنگ بین روسیه و اوکراین و همچنین افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و china shock  قیمت‌ها به کف رسیده بود و در نوسان شدید قرار داشت از این رو افزایش در حد چند دلار برای بازار الزامی بود.

بازار فولاد چشم‌ انتظار درگیری‌ های دنیا

بر اساس معاملات بازار معیار میلگرد، قیمت این محصول از ابتدای سال 2024 چیزی حدود 21.38 درصد کاهش یافته است. از نظر تاریخی، قیمت میلگرد در ماه می سال 2021 به رکورد 6198 یوان رسیده بود.

براساس تحلیل بازار آهن آنلاین و مدل‌های کلان جهانی Trading Economics و انتظارات تحلیلگران، پیش‌بینی می‌شود که قیمت میلگرد تا پایان سه ‌ماهه پایانی سال میلادی جاری با قیمت 2999.87 یوان به ازای هر  تن معامله شود. در حال حاضر رشد اقتصادی چین در روند نزولی قرار دارد و فولاد سازان چینی بعد از پر شدن و over capacity موجودی انبارهای خود به‌دنبال کاهش تولید در واحدهای صنعتی هستند.

به‌طورکلی جهان در انتظار نتیجه درگیری‌ها در روسیه و اوکراین و خاورمیانه است و با تداوم شرایط فعلی و رکود اقتصادی چین پیش‌بینی می‌شود که قیمت فلزات اساسی و محصولات پایین دستی همچون میلگرد نیز برای سه ماهه پایانی سال در همین سطح قرار داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.