فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۳۱۸

تفاوت باریستا و بارتندر چیست؟

تفاوت باریستا و بارتندر چیست؟

اکثر ما عاشق طعم استثنایی قهوه و نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو هستیم و این طعم دلچسب و تکرار نشدنی دست ما را می‌گیرد و به سمت یکی از کافه‌های سطح شهر می‌کشاند. از شما یک سوال داریم آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید به فردی که نوشیدنی‌های گرم و خوش طعمی مانند اسپرسو تهیه می‌کند چه می‌گویند؟ مثلا اگر بخواهید از مهارت این عزیزان برای تهیه قهوه دلخواه خود صحبت کنید، آنها را با چه اسمی خطاب قرار می‌دهید؟

به گزارش تجارت نیوز،

به فردی که نوشیدنی‌های خنک مانند انواع موکتل و کوکتل را تهیه می‌کند چه اسمی می‌دهید؟ خدمت مبارک شما دوست گرامی عارضیم که در دنیای نوشیدنی‌های گرم و سرد دو گروه از افراد حرفه‌ای فعالیت دارند که آنها را باریستا و بارتندر می‌نامیم. این افراد خبره و کاربلد با هنر تهیه و گارنیش انواع نوشیدنی آشنایی دارند و به خوبی می‌دانند چگونه لبخند رضایت را بر لب مشتریان خود بنشانند.

باریستا کیست؟

به زبان ساده، باریستا فردی است که به تهیه انواع قهوه و نوشیدنی‌های بر پایه قهوه می‌پردازد. برخی از این نوشیدنی‌های خوش طعم عبارتند از لته، کاپوچینو و آیس کافی. او به خوبی انواع قهوه را می‌شناسد و از دانه مناسب برای تهیه نوشیدنی‌های متنوع استفاده می‌کند. او با علم برشته کاری دانه‌های قهوه آشنایی دارد و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند کمکس، فرنچ پرس، جذوه و سایر تجهیزات به دم‌آوری انواع قهوه می‌پردازد. اگر یک باریستا در کافی بار هتل فعالیت داشته باشد فقط به تهیه انواع قهوه و اسپرسو می‌پردازد اما چنانچه در کافی شاپ کار کند باید موارد دیگری مانند چای و نوشیدنی‌های خنک را نیز تهیه کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید باریستا در زمینه تهیه غذاهایی مانند ساندویچ، کیک و صبحانه نیز تخصص دارد. او همچنین با هنر ترکیب کردن انواع قهوه، هنر رست قهوه، نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه اسپرسو ساز و موارد دیگر آشنا است. باریستا همه این مهارت‌ها را با حضور در دوره آموزش باریستایی کسب کرده و از صفر تا صد اصول تهیه یک فنجان قهوه بی‌عیب و نقص را یاد گرفته است. باریستایی جذاب‌ترین و لذت بخش‌ترین شغل در دنیای رنگارنگ تهیه مواد خوراکی است.

یک باریستای خوب چه ویژگی ‌هایی دارد؟

برخی از ویژگی‌های یک باریستا عبارتند از:

  • یک باریستای همه فن حریف عطر و طعم انواع قهوه را به راحتی تشخیص می‌دهد و بر اساس درخواست مشتری، نوشیدنی دلخواه او را تهیه می‌کند؛
  • شنونده خوبی است و با دقت به سفارش مشتری گوش می‌دهد، به ویژه اگر در هتل یا یک مجموعه بین المللی فعالیت داشته باشد که پذیرای افراد چندملیتی است؛
  • باریستا یک هنرمند واقعی است و اوج هنر خود را با لته آرت به نمایش می‌گذارد و با طرح‌های جذاب روی کاپوچینو هنرنمایی می‌کند؛
  • حافظه‌اش مانند ساعت کار می‌کند و دستور تهیه انواع نوشیدنی را به یاد دارد، بنابراین برای تهیه چند نوع قهوه به صورت همزمان با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود.

537

چشم انداز پول ساز شغل باریستایی

افرادی که در دوره باریستایی آموزش می‌بینند جای پای خود را در کافه‌ها، کافی شاپ ها، هتل‌ها و رستوران‌ها سفت می‌کنند و به کسب درآمد می‌پردازند. با این شغل می‌توان در هر نقطه‌ای از این جهان پهناور به کسب روزی پرداخت.

بارتندر کیست؟

بارتندر فردی است که در رستوران‌ها، بارها، هتل‌ها و مکان‌های مشابه به تهیه نوشیدنی‌های الکلی و غیر الکلی می‌پردازد. هنر او ترکیب مواد خوراکی مختلف به منظور تهیه نوشیدنی‌های گوارا است. به این ترتیب بارتندر علاوه بر آنکه در تهیه نوشیدنی‌های خوش طعم مهارت دارد به زیبایی آنها را گارنیش می‌کند و غدد بزاق مشتریان را قلقلک دهد.

از سوی دیگر، بارتندر با مشتریان خود ارتباط مستقیم دارد، به درخواست‌های آنها گوش می‌دهد، نوشیدنی‌های مناسب با ذائقه آنها را پیشنهاد می‌دهد و سفارش مشتریان را آماده می‌کند. او باید روابط عمومی بسیار خوبی داشته باشد و بتواند با حوصله با مشتریان ارتباط برقرار کند. در برخی موارد ممکن است باریستا وظیفه مدیریت محیط بار، تامین وسایل مورد نیاز برای تهیه نوشیدنی‌های مختلف، نظافت محیط و تعاملات مالی را نیز بر عهده داشته باشد.

539

یک بارتندر خوب چه ویژگی ‌هایی دارد؟

برخی از ویژگی‌های یک بارتندر زبده به شرح زیر است:

  • طعم‌ها و مزه‌ها را مانند یک متخصص می‌شناسد و به تهیه نوشیدنی‌های جدید و خلاقانه می‌پردازد؛
  • خوش برخورد است و در یک محیط دوستانه با مشتریان ارتباط دارد؛
  • به نظم و تمیزی وسایل و محیط کار خود بسیار اهمیت می‌دهد؛
  • در ساعاتی که تعداد مشتریان به اوج خود می‌رسد، دستپاچه نمی‌شود و آرامش خود را حفظ می‌کند؛
  • همه نکات مهم تهیه نوشیدنی‌های مختلف را می‌داند.

چشم انداز شغل بارتندری

بارتندری یکی از مشاغل پرطرفدار برای مهاجرت به کشورهای مختلف است. شما پس از شرکت در دوره آموزش بارتندری و کسب تجربه می‌توانید از این برگ برنده نهایت استفاده را ببرید و در مراکز تفریحی، بارها و رستوران‌ها فعالیت کنید و درآمد داشته باشید. پیشرفت در دنیای بارتندری انتها ندارد و شما می‌توانید به راحتی پله‌های ترقی را طی کنید و رویاهای خود را دست یافتنی ببینید.

بر اساس تحقیقاتی که در حوزه بارتندری انجام شده، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ نرخ استخدام بارتندرها ده درصد افزایش داشته است. رستوران‌ها و هتل‌های معروف جهان پذیرای گروه‌های متعددی از بارتندرهایی بوده‌اند که با تلاش بی‌وقفه و استفاده از دانش تخصصی خود، به جمع کاربلدهای این حوزه پیوسته‌اند.

باریستایی و بارتندری چه تفاوت‌ هایی دارند؟

همانطور که در قسمت بالاتر خواندید، باریستا در زمینه تهیه و سرو انواع قهوه و نوشیدنی‌های بر پایه قهوه مانند اسپرسو، کاپوچینو، لته و امریکنو در کافی شاپ یا کافه تخصص دارد. در نقطه مقابل شغل باریستایی، بارتندری قرار دارد که با هنر ترکیب، تهیه و سرو نوشیدنی‌های خنک الکلی و غیر الکلی سر و کار دارد. بارتندر باید دستور تهیه انواع نوشیدنی را بداند و در صورت درخواست مشتری، نوشیدنی‌های متفاوت را بر اساس علم میکسولوژی با هم ترکیب کند.

یکی از موارد مهم در خصوص شغل باریستایی و بارتندری این است که برای ورود به شغل باریستایی باید حداقل ۱۴ سال سن داشته باشید حال آنکه برای شروع فعالیت خود به عنوان بارتندر باید به سن قانونی رسیده باشید در غیر این صورت اجازه فعالیت در این شغل را نخواهید داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.