فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۰۳۲

صادرات کودهای نیتراته به بازار کشورهای همسایه

صادرات کودهای نیتراته به بازار کشورهای همسایه

در سال 2022 کودهای نیتراته با عددی حدود 60 میلیارد دلار، هفتاد و ششمین محصول پرمعامله جهان بودهاند. بین سال‌های 2021 و 2022، صادرات کودهای نیتراته از 38 میلیارد دلار به 60 میلیارد دلار افزایش یافته است. طبق آمار، فروش کودهای نیتراته 25 درصد از کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

نیتروژن برای رشد و باردهی محصولات کشاورزی بسیار مهم است. رشد محصولات زراعی اغلب به در دسترس بودن نیتروژن در خاک بستگی دارد. به همین منظور از کودهای نیتراته به طور گسترده در صنایع کشاورزی استفاده می‌شود. کشاورزان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای بهترین شیوه‌‌های مدیریتی، استفاده از نرخ مناسب، زمان‌بندی کوددهی و استفاده از کودهای نیتراته باکیفیت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و تولید محصولات کشاورزی و میزان بهره‌وری را افزایش دهند.

 

در سال 2022 کودهای نیتراته با عددی حدود 60 میلیارد دلار، هفتاد و ششمین محصول پرمعامله جهان بودهاند. بین سال‌های 2021 و 2022، صادرات کودهای نیتراته از 38 میلیارد دلار به 60 میلیارد دلار افزایش یافته است. طبق آمار، فروش کودهای نیتراته 25 درصد از کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

 اهمیت کودهای نیتراته و مزایای استفاده از آنها

کودهای نیتراته کودهایی هستند که شامل ترکیباتی همچون پتاسیم نیترات، کلسیم نیترات و آمونیوم نیترات می‌باشند. طبق اطلاعات آورده شده در سایت فروشگاه شیمیایی آردین شیمی "کودهای نیتراته مانند آمونیوم نیترات، کلسیم نیترات و پتاسیم نیترات مواد مغذی خالصی هستند که کارایی و قابلیت اطمینان لازم را برای برآورده کردن الزامات زراعی و زیست‌محیطی کشاورزی مدرن ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است، کودهای نیتراته اولین انتخاب برای کشاورزانی هستند که به عملکرد بهتر و زیست تخریب‌پذیری اهمیت می‌دهند."

میزان صادرات کودهای نیتراته در سال 2022 در روسیه 6.2 میلیارد دلار، در چین 5.5 میلیارد دلار و در قطر 3.4 میلیارد دلار ثبت شده است. روسیه، چین، قطر و عمان بزرگترین صادرکنندگان کودهای نیتراته در دنیا هستند. از کودهای نیتراته برای تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان استفاده می‌شود. به طور مثال، نیتروژن یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان است؛ اما اغلب کشاورزان با کمبود این ترکیب در زمین‌های زراعی مواجه هستند. به همین دلیل از کودهای نیتراته به منظور تامین نیازهای خاک و افزایش بهره‌وری استفاده می‌شود.

در سال 2022 روسیه بزرگترین صادرکننده کودهای شیمیایی در جهان بوده است و ارزش صادرات آن تقریبا میلیاردها دلار ثبت شده است. اندازه کل بازار جهانی صنایع کودهای شیمیایی در سال 2021، 193 میلیارد دلار بوده است که همین امر بر اهمیت صنعت کودهای شیمیایی و سهم بالای آن در کشاورزی تاکید دارد.

نیازهای رو به رشد محصولات کشاورزی در کل دنیا، حجم تولید کودهای نیتراته همچون کود پتاسیم نیترات، آمونیوم نیترات و کلسیم نیترات را تا حد زیادی افزایش داده است. یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی که برای تولید کودهای شیمیایی کاربرد دارد، سدیم نیترات می‌باشد. البته باید در نظر داشته باشید، سدیم نیترات با توجه به نیازهای خاک ایرانی برای تولید کود در ایران کاربرد ندارد، اما در کودهای شیمیایی مورد نیاز کشورهای دیگر به کار برده می‌شود. با نگاهی به آینده، احتمالا تقاضا برای کودهای نیتراته افزایش چشمگیری داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به بازار رو به رشد این محصولات، تقاضای کلی برای کودهای پتاسیم نیترات، کلسیم نیترات و آمونیوم نیترات تا سال 2026 حدود 30 درصد افزایش داشته باشد.

 صادرات کودهای نیتراته به کشورهای همسایه

749

ایران یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان کودهای نیتراته در منطقه می‌باشد. ایران با صادراتی قریب به 240 میلیون دلار در سال 2022، به پنجاه‌ونهمین صادرکننده بزرگ کودهای نیتراته در جهان تبدیل شده است. در همین سال کودهای شیمیایی چهاردهمین محصول صادراتی ایران بوده‌اند. مقاصد اصلی صادراتی ایران عبارتند از برزیل، ترکیه، هند، ارمنستان و اسلوونی. ترکیه با 97 میلیون دلار یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران است که مصرف‌کننده کودهای نیتراته ایران می‌باشد. در کنار ترکیه، ارمنستان هم یکی دیگر از مقاصد صادراتی ایران می‌باشد. ارمنستان با عددی نزدیک به 4.2 میلیون دلار یکی دیگر از طرفداران کودهای نیتراته ایران می‌باشد.

لازم به ذکر است، برزیل(44 میلیون دلار)، ارمنستان(2.6 میلیون دلار) و اسلوونی(1.95 میلیون دلار) سریع‌ترین بازارهای صادراتی کودهای شیمیایی ایران در سال‌های اخیر بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.