فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۰۳۵

بخش ایران در موزه لوور پاریس را تماشا کنید

بخش ایران در موزه لوور پاریس را تماشا کنید

اگرچه آثار تاریخی به‌ جا مانده از تمدن ایران در موزه‌ی لوور بسیار گران‌بها و باابهت هستند اما در مقایسه با دیگر جاذبه‌های این مجموعه، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. آثار باستانی ایران در لوور چندین هزار سال تاریخ و تمدن را در دل خود جای داده‌اند. بسیاری از اشیا باستانی ایران در موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند. اکثر آنها به سبب بی‌توجهی حاکمان گذشته، از ایران غارت شده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

موزه لوور پاریس دنیای پرجاذبه‌ای از آثار تاریخی و هنری در قلب شهر نور و از برترین جاهای دیدنی فرانسه برای همه مسافران تور فرانسه است. سال‌هاست که بنای باشکوه موزه لوور پاریس در ساحل رودخانه سن با رفت و آمد انبوه گردشگران مشتاق، عنوان پربازدیدترین موزه جهان را یدک می‌کشد.موزه لوور پاریس یا همان موزه و گالری هنر ملی فرانسه در قرن ۱۲ و ۱۳ کاخ پادشاهان این کشور بود و از قرن شانزدهم به محل نمایش آثار شکوه و عظمت سلطنتی، از جمله اشیای باستانی یونان و روم تبدیل شد. این مجموعه از سال ۱۷۹۳ رسماً در رده موزه‌های عمومی فرانسه جای گرفت و امروز بزرگ‌ترین موزه هنر دنیا و از جاذبه‌های پاریس به حساب می‌آید که سالانه بیش از ۸ میلیون بازدیدکننده دارد.

آنری لوارِت، موزه‌دار این موزه معروف اروپا می‌گوید: «موزه‌ی لوور سفارت دوم ایران در پاریس است. معدود فرانسوی‌هایی پیدا می‌شوند که به ایران سفر کرده باشند؛ با این‌ حال، آنها توانسته‌اند میراث فرهنگی این کشور را از طریق نمایشگاه‌های آثار تاریخی ایرانی که مرتباً در لوور برگزار می‌شود، ببینند.» به گفته‌ی یکی دیگر از موزه‌داران لوور، بخش ایران در این موزه واقعاً شگفت‌انگیز است زیرا ایران در آن زمان مرکز جهان به شمار می‌آمده است. امپراطوری پارس، مرکز دنیا در آن عصر بوده است. وقتی‌ که شما وارد این اتاق‌ها می‌شوید، حس وارد شدن به قلمروی پارس را خواهید داشت.

موزه‌ی لوور یکی از جاهای دیدنی پاریس بقایای شهر شوش را در میان مهم‌ترین آثار خود تلقی می‌کند. با این‌حال اتاق‌های کاخ داریوش در لوور برخلاف آثار ارزشمندی چون مونالیزا یا کلکسیون‌های اسلامی، بازدیدکننده‌ی اندکی دارند و به‌سختی قابل پیدا شدن هستند. بخش ایران موزه لوور پاریس آثاری از ایران باستان مانند گاو بالدار آشوری، یادبودهای سنگی مردگان، انواع کاشی، کتیبه، لوح، مجسمه، نقش‌برجسته دیواری از کمان‌داران داریوش اول، سرستون‌های تخت‌جمشید و ظروف و اشیای چشمگیر دیگری از دوران هخامنشیان را به نمایش گذاشته است.

برای رسیدن به اتاق‌های کاخ داریوش، باید از ورودی ریشلیو (Richelieu) در زیر هرم شیشه‌ای لوور، سوار بر پله‌برقی شده، سپس به‌ طرف راست بروید و وارد بخش آثار باستانی شرق نزدیک شوید. در این محوطه مجموعه‌ی بی‌نظیری وجود دارد که ۹,۰۰۰ سال تاریخ، از دوران ماقبل تاریخ تا اوایل دوره‌ی اسلامی را در برمی‌گیرد. این بخش آثار تاریخی مناطق مختلف، از شمال آفریقا تا آسیای مرکزی و شبه‌جزیره‌ی عربستان را پوشش می‌دهد. شما به مسیر خود ادامه می‌دهید تا اینکه به مجموعه‌ای از پله‌ها می‌رسید. از پله‌ها بالا بروید، به‌طرف اتاق ۲۳۱ رفته، سپس وارد اتاق ۳۰۵ در سمت چپ شوید و به راه خود ادامه دهید تا به مقصد موردنظر برسید. چندین اتاق انتظار شما را می‌کشند و اتاق شماره‌ی ۳۰۸ اولین آنها است.

داستان شهر شوش بسیار مهجور است و حتی برخی از ایرانیانی که به لوور می‌آیند، آن را با پرسپولیس اشتباه می‌گیرند. لوور در اواخر سال ۲۰۱۸، اقدام به نصب یک نمایشگر سه‌بعدی به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و اسپانیایی کرد که بازدیدکنندگان بتوانند به کمک آن دیداری مجازی از شوش داشته باشند. این سفر مجازی از دروازه‌ای بزرگ آغاز شده و به‌طرف حیاطی وسیع ادامه پیدا می‌کند و تالار ستون‌دار میهمانان و اتاق تاج‌گذاری را نیز به تصویر می‌کشد. این مقدمه حکایت از میراثی کهن و شگرف دارد. هدف این مقاله معرفی برخی از نفیس‌ترین آثار تاریخی متعلق به ایران است که در موزه‌ی لوور نگهداری می‌شوند.

سرستون کاخ داریوش اول

hین سرستون عظیم یکی از ۳۶ ستونی است که سقف کاخ آپادانا در شوش را سر پا نگه می‌داشتند. بر اساس اسناد و شواهد، طراحی و معماری این سرستون کاملاً ایرانی است. این سرستون نمادی از هنر دوران هخامنشی است که در آن المان‌های گرفته‌شده از تمدن‌های دیگر به‌منظور خلق اثری منسجم و زیبا دیده می‌شود. وقتی‌که داریوش جانشین کوروش کبیر شد، شهر شوش را به‌ عنوان پایتخت اجرایی امپراطوری متحد خود انتخاب کرد. شوش که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان بود، تبدیل به قطب تجاری، سیاسی و اداری شد و اهمیت بسیار بیستری نسبت به پرسپولیس داشت. پرسپولیس نیز یک محوطه‌ی بزرگ تشریفاتی است که در همین ابعاد به دست داریوش ساخته شده است. او دستور ساخت کاخی در سه طبقه مشرف به شهر در منطقه‌ی شمالی شوش را داد.

752 (1)

لوح حمورابی، شاه بابل

لوح حمورابی نمادی از تمدن بین‌النهرین است. این ستون سنگی بزرگ از جنس سنگ بازالت که در قرن هجدهم پیش از میلاد به فرمان شاه بابِل ساخته شد، یک اثر هنری، تاریخی و ادبی است و کامل‌ترین چکیده‌ی قانونی عهد باستان بین‌النهرین به شمار می‌آید.

این اثر شگرف توسط پادشاهی ایلامی در قرن دوازدهم پیش از میلاد، از بابِل به کاخی در شهر شوش منتقل شد. پس از کشف آن توسط باستان‌شناسان فرانسوی، این اثر ارزشمند برای مطالعه به موزه لوور منتقل شد. لوح حمورابی در بخش بین‌النهرین موزه‌ی لوور در کنار دیگر شاهکارهای تاریخی منطقه‌ به نمایش درآمده است. این لوح بازالتی احتمالاً در سیپار، شهری متعلق به خدای آفتاب بابلیان؛ شَمَش ساخته شده باشد.

دیگر آثار تاریخی مشابه این لوح، در شهرهای تحت حکمرانی حمورابی یافت شده‌اند. سنت نوشتن قانون در منطقه بین‌النهرین به پیش از دوران حمورابی بازمی‌گردد. برای مثال دو سند قانون سومری که به فرمان اورنامو؛ پادشاه شاه اور نوشته شده‌ و لوح لیپیت ایشتار قدمت بیشتری از لوح حمورابی دارند.

لوح حمورابی اعتبار خود را از نوشته‌های روی آن می‌گیرد. متون میخی بیشتر سطح این لوح را به اشغال خود درآورده‌اند و اهمیت این اثر را دوچندان می‌کنند. صحنه‌ی اصلی در این لوح، تصویری از شاه را به نمایش می‌گذارد که در حال دریافت اختیارات قانونی خود از شَمَش است. این اثر که به لطف محتوای قانونی خود شگفت‌انگیز است، همچنین منبعی خارق‌العاده از اطلاعات در مورد جامعه، مذهب، اقتصاد و تاریخ آن دوره نیز محسوب می‌شود. برخلاف کل موزه، مجموعه‌ی آثار شرق نزدیک عاری از بازدیدکننده‌ی فراوان است. بااین‌حال، توضیح قانون حمورابی به برنامه‌ی آموزشی مدارس فرانسه اضافه شده و هرروزه دانش آموزان فراوانی برای دیدار از آن به لوور می‌آیند.

753

چطور به پاریس سفر کنیم؟

به گزارش آژانس مسافرتی ایوار، پاریس و تور فرانسه، پرطرفدارترین مقصد اروپایی در بین ایرانیان به حساب می‌آید. تا به امروز، بیش از ۹۶۰ نظر در صفحه تور پاریس وبسایت ایوار درج شده که حکایت از رضایت ۹۸ درصدی مسافران دارد. تور پاریس ایوار، یک سفر ۸ روزه تک مسیره به کشور فرانسه است که تا به امروز، بیش از ۴۰۰ مرتبه اجرا شده است. این عدد، صرفا تعداد تور تک پاریس ایوار است و با احتساب تورهای ترکیبی که یکی از مقاصد آن شهر پاریس است، به بیش از ۱۰۰۰ مرتبه می‌رسد.

همچنین در تمامی سفرها، راهنمای فارسی زبان از تهران تا تهران در کنار گروه بوده است. گشت‌های پانورامیک و همچنین بعضی گشت‌های نیم روزه که شامل ورودیه می‌شوند نیز در بعضی فصول شامل پکیج تورهای پاریس ویک می‌شوند. سایر خدمات مانند بیمه مسافرتی، ترانسفر فرودگاهی، راهنمایان محلی و خدمات ویزای شینگن و … از جمله خدماتی است که بر روی تمامی تورهای اروپای ایوار یکسان است. برای اطلاع از قیمت و مدارک مورد نیاز تور پاریس می‌توانید به وبسایت ایوار به آدرس www.eavar.com مراجعه نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.