فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۸۳۸۷۰

در گفتگوی تجارت‌نیوز با کارشناسان خودرو مطرح شد:

پیش‌بینی واکنش بازار خودرو به تحریم‌های پیش رو

پیش‌بینی واکنش بازار خودرو به تحریم‌های پیش رو

کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند تحریم‌های جدید صنعت خودرو باعث می‌شود در ادامه کیفیت خودروهای داخلی نسبت به گذشته افت بیشتری داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک روز دیگر تا زمان اجرای تحریم‌های غرب علیه ایران باقی مانده است. حالا دلهره تشدید تحریم‌های جدید منجربه نگرانی قطعه و خودروسازان کشور شده، آنها معتقدند که وضعیت صنعت خودروسازی خوب نیست و تحریم‌های جدید منجربه افول این بخش خواهد شد.

امراالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که تحریم‌های جدید چه واکنش‌هایی را برای بازار خودرو ایران به همراه دارد؟ گفت: به هرحال پیش خبر تحریم‌های جدید باعث شد که خودروسازانی همچون پژو و رنو که قرار بود با ایران تولید مشترک داشته باشند، از ایران خارج شدند. دلیل خروج خودروسازان فرانسوی نیز به عدم تولید خودروسازان داخلی باز می‌گردد. در شرایط فعلی ایران خودرو و سایپا هم از میزان ظرفیت خود کاسته‌اند و تولید محصول جدیدی ندارند.

ه نظر می‌رسد با تحریم های جدید غرب علیه ایران چینی‌ها مشتاق به ماندگاری در بازار ایران باشند.

امینی درباره تاثیر تحریم‌های جدید بر خودروسازان چینی اظهارکرد: خودروسازان چینی هنوز برای ماندن یا نماندن تصمیم جدی را اعمال نکرده‌اند. به نظر می‌رسد با تحریم های جدید غرب علیه ایران چینی‌ها مشتاق به ماندگاری در بازار ایران باشند. خوشبختانه تحریم خللی در ورود خودروهای چینی به ایران وارد نکرده است. تنها با تنش‌های ایجاد شده در زمینه نرخ ارز خودروهای چینی حدود 30 درصد گران شده است.

این کارشناس صنعت خودرو در توصیه‌ای به خودروسازان گفت: یکی از راهکارهای نجات برای حفظ صنعت خودروسازی کشورمان این است که گام‌هایی جهت داخلی‌سازی و بومی‌سازی خودروها برداریم. باید همانند سمند و پراید خودروهای جدید دیگری را طراحی و به بازار ارائه دهیم.

امینی تصریح کرد: زمانی‌که حرف از بومی‌سازی زده می‌شود عده‌ای معتقدند که اکثر کالاها برای تولید خودروی ایرانی از کشورهای خارجی تامین می‌شود. از این رو می‌توانیم برای توسعه صنعت خودروسازی بخشی از مواد اولیه را از چین تهیه کنیم؛ چرا که قیمت تمام شده کالاهای چینی ارزان‌تر از کالاهای ساخت داخل ایران است و از این رو می‌توان برای تامین بسیاری ا ز کالاها به یار دوران تحریم ایران تکیه کرد.

تحریم‌های ضدایرانی و کاهش کیفیت‌ها

از آن سو فعالان بازار خودرو معتقدند که خودرو یکی از صنایع کلیدی ایران است و با جدی شدن تحریم‌های غرب علیه ایران این صنعت با بحران‌ جدیدی مواجه خواهد شد؛ به باور آنها بازگشت تحریم‌ها ضربه بزرگی به صنعت خودروی کشور وارد خواهد کرد.

در همین حال یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به تاثیر تحریم‌های جدید در صنعت خودروسازی کشور به تجارت‌نیوز گفت: تحریم‌های جدید غرب تاثیر مستقیمی بر صنعت خودروسازی کشور خواهد گذاشت. اعمال این تحریم‌های جدید می‌تواند تبعات زیادی را در حوزه فناوری خودرو داشته باشد. به عنوان مثال خودروهای قدیمی موجود در بازار که به 15 سال گذشته مرتبط می‌شوند گرچه به لحاظ ظاهری جزو خودروهای فرسوده محسوب می‌شوند اما سیستم قوای محرکه آنها به دلیل استاندارد مصرف سوخت به روزرسانی شده است. برای تغییر سیستم قوای محرکه در صنعت خودروسازی به کشورهای خارجی وابسته هستیم.

امیرحسین کاکایی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا می‌توان برای نجات صنعت خودروسازی تحریم‌های چند جانبه علیه ایران را دور زد؟ افزود: برای واردات مواد اولیه مسیرهای متفاوتی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد یا در آینده می‌توان به دسترسی برای واردات کالا از طریق دیگر مسیرها اندیشید. اما یافتن این مسیرها حدود 30 درصد بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی ما می‌افزاید. از آن سو باید اشاره کرد که این تحریم‌ها در کوتاه مدت منجربه کاهش کیفیت خودروها می‌شود. چنانچه ما برای ادامه تولید نتوانیم از قطعات خودرویی اروپایی‌ها بهره بگیریم مجبور می‌شویم برای دور زدن تحریم‌ها از قطعات چینی، تایوانی و هندی بهره گیریم. بنابراین استفاده از این قطعات می‌تواند کیفیت ما را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد.

او با اشاره به تاثیر بلند مدت تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها در بلند مدت منجربه خودساختگی می‌شود و صنعتگران ما در این حوزه مجبور می‌شوند تا برای توسعه بیشتر از توان تولید داخل استفاده کنند.

کاکایی تصریح کرد: در شرایطی که قرار داریم بخشی از آن به تحریم و بخش دیگر به خودتحریمی سیستم‌های داخلی مربوط می‌شود. از این رو همین معضلات منجربه آن می‌شود که سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه ما کاهش یابد. در دو سال گذشته انتظار داشتیم که به لحاظ قوای محرکه خودروهای جدیدی را به بازار عرضه کنیم که با تشدید تحریم‌ها عملا اجرای این پروژه به نوعی متوقف خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.