کد مطلب: ۲۹۵۶۴۵

دبیر ستاد تنظیم بازار در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تا تکلیف ارز مشخص نشود، وضعیت خودرو همین است

تا تکلیف ارز مشخص نشود، وضعیت خودرو همین است

دبیر ستاد تنظیم بازار می‌گوید: قیمت خودروهای دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا تنها با تثبیت نرخ ارز ساماندهی می‌شود. همچنین تا زمانی که دولت تکلیف ارز را مشخص نکند قیمت خودروها به همین منوال خواهد بود.

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره چرایی عدم ورود شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری خودرو به تجارت‌نیوز گفت: صنعت خودرو در جنبه‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. خودروهای مختلفی در ایران تولید می‌شود که هرچه عمق داخل‌سازی بیشتر باشد ارز کمتری از کشور خارج می‌شود. بالعکس این موضوع چنانچه عمق داخلی‌سازی کمتر و به سمت مونتاژ خودروها پیش رویم و قطعات منفصله خودرو از کشورهای خارجی تامین شود ما نمی‌توانیم در تثبیت یا قیمت‌گذاری خودروها ورود پیدا کنیم.

محسن بهرامی ارض اقدس افزود:در حال حاضر قیمت خودروهای مونتاژ شده دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا تنها با تثبیت نرخ ارز ساماندهی می‌شود، چرا که قطعات و مواد اولیه این خودروها از کشورهای خارجی تامین می‌شود که نرخ ارز در قیمت تمام شده آنها به شدت تاثیرگذار است. در حقیقت اصل مبنایی قیمت‌گذاری در صنعت خودروهای ایرانی بستگی به نحوه تخصیص ارز قطعات یدکی خودرو دارد. اینکه قطعات منفصله و مواد اولیه خودروها در لیست ارز چهار هزار و 200 تومانی قرار گیرد یا در سامانه نیما به طور آزادانه تعیین و تکلیف شود که این موضوع باید از سمت دولت مشخص شود.

وی در ادامه توضیح داد: نکته دوم در بحث قیمت‌گذاری صنعت خودرو این است که از ابتدای سال جاری تاکنون عملا واردات خودرو جز اقلام ممنوعه اعلام شد. این نوع تصمیم‌گیری‌ها عملا شرایط را برای فضای رقابتی با خودروهای ایرانی محدود کرده است.

بهرامی ارض اقدس با تاکید بر تثبیت نرخ ارز گفت: ضروری است دولت قیمت خودرو بعد از تثبیت نرخ ارز باید تعیین و تکلیف شود. همچنین مقامات مسئول نیز درباره واردات یا عدم واردات خودروهای خارجی برنامه جامع و مشخصی را ارائه دهند تا این نوع موضوع‌ها در شورا به اشتراک گذاشته شود تا کارشناسان براساس شرایط روز تصمیم‌گیری کنند.

وی تصریح‌کرد: حالا اینکه برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که خودرو در آینده ارزان یا گران می‌شود باید پاسخ داد تا زمانی که تکلیف مولفه‌های مربوط به صنعت خودروسازی مشخص نشود نمی‌توان تحلیل درستی را برای بازار این صنعت ارائه داد.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین در بخش دیگر سخنانش درباره افزایش قیمت پراید در بازار هم این طور گفت: در برابر بحث‌های رسانه‌ای که گفته می‌شود پراید به 42 میلیون تومان رسیده باید این پرسش را مطرح کرد که از زمان انتشار این شایعه چه تعداد خودروی پراید با نرخ 42 میلیون تومان به داد و ستد رسیده است؟

ارض اقدس گفت: شرایط عرضه و تقاضا در بازار به نحوه‌ای است که خودرو از کالای مصرفی خارج شده و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. به عنوان مثال قیمت واقعی سکه یک میلیون و 300 هزار تومان است اما امروز این قلم کالا مرز 4 میلیون تومان را هم رده؛ همچنین قیمت گوشت خوراکی نیز هر کیلو به نرخ 75 هزار تومان ارزش‌گذاری شده، آیا تنها افزایش قیمت خودرو برای مردم تحمل‌پذیر نیست؟ بنابراین باید واقعیت‌های موجود جامعه را دید و بعد براساس آن تصمیم‌گیری و اظهارنظر کارشناسی کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.