کد مطلب: ۲۹۶۸۷۷

وضع مالیات سنگین مانع دلالی می‌شود

وضع مالیات سنگین مانع دلالی می‌شود

با نوسان قیمت کالاها و اجناس، روحیه دلالی در اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری در حال اوج گرفتن است.

با نوسان قیمت کالاها و اجناس، روحیه دلالی در اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری در حال اوج گرفتن است. دلال‌ها در بازار متلاطم تغییر قیمت‌ها بیش از هر زمان دیگری نقش آفرینی می کنند و با توجه به سیرصعودی نرخ خودرو در مدت اخیر، دلالی و واسطه گری در بازار خودرو بیش از هر زمان دیگری پررنگ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دلالانی که با خرید و فروش خودرو سرمایه خود را چندین برابر افزایش داده اند. در چنین شرایطی بازار واسطه گری رونق گرفته و شاهد کسب سودهای چشمگیر در نقل و انتقال خودروها هستیم.

تجربه ثابت کرده اقدامات دستوری چه در قیمت گذاری کالاها و محصولات و چه در ارائه راهکار برای مقابله با واسطه گری جوابگو نیست و نخواهد بود. ناتوانی در ارائه نسخه های نجات بخش برای اقتصادمنجر به تکرار چندین و چندباره اشتباهات گذشته می شود. ریشه کردن کردن دلالی از اقتصاد بیش از هر چیز نیازمند ارائه راهکارهای اصولی و ریشه ای است.

با الگو گرفتن از راهکارهایی که در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از واسطه گری اجرایی شده و نتیجه بخش هم بوده است می توان با دلالی در اقتصاد ایران نیز مقابله کرد.

«تعداد افرادی که در طول یک دهه گذشته،بدون نقش آفرینی خاصی در تولید و فعالیت های مولد،سودهای کلان و قابل توجهی به جیب زده اند،دو برابر شده است اما برای مقابله با دلالی و واسطه گری اقدامات دستوری تاثیرگذار نیست همانطور که تعیین نرخ دستوری در اقتصاد نتایج مثبتی ندارد. » این را عضو هیئت مدیره انجمن فعالان اقتصادی استان به اصفهان زیبا می گوید.

عباس تاج بخش تاکیدمی کند:تجربه نشان داده است هر اندازه در اقتصاد بیشتر دخالت شود گره ها کورتر می شود و نتایج مثبت کمتری حاصل خواهد شد، به جای دخالت و مدیریت نرخ کالاها و اجناس و از طرفی هم اقدامات دستوری برای از بین بردن فضای دلالی باید مبادلات پولی و پول شویی مدیریت شود.

تاج بخش می گوید: تصور می شود که عدم امکان فروش خودروهای جدید تایک سال توسط صاحبان خودروها منجر به کنترل فضای دلالی در بازار خودرو می شود اما دلالان و واسطه گران با دور زدن چنین مصوبه هایی اقدام به فروش خودرو به صورت قولنامه ای می کنند و تنها انتقال سند به مالکان جدید به تاخیر می افتد که البته پس از این یک سال باید منتظر بروز مشکلاتی همچون عدم انتقال سند و شکایات قضایی باشیم.

وی با ذکر یک مثال تصریح می کند:زمان استعمار هندوستان ، انگلیسی ها با افزایش تعداد مارهای زهر آلود در این کشور مواجه شدند و راهکار از بین بردن این مارها را اینطور اعلام کردند که هر شخصی می تواند در ازای تحویل یک مار یک درهم پاداش دریافت کند اما پس از مدتی به جای کاهش مارهای زهر آلود برعکس تعداد این مارها افزایش یافت سرانجام با بررسی هایی که انجام شد انگلیسی ها متوجه شدند مرکز پرورش مار در این کشور ایجاد شده تا به ازای تحویل مار بیشتر پاداش بیشتری هم دریافت کنند بنابراین ناچار شدند تمامی مارهای زهر آلود را روانه جنگل کنند و به جای کاهش تعداد مارها برعکس مارهای زهرآلودچندین برابر شد .

سازوکار اصولی برای مقابله با دلالی

عضو هیئت مدیره مجمع فعالان اقتصادی اصفهان بیان می کند: در کشورهای خارجی برای مقابله با دلالی و واسطه گری مالیات های سنگین دریافت می کنند تا این مالیات ها برای توسعه کشورشان هزینه شود. شخصی که هزار دستگاه خودرو به صورت یکجا خریداری می کند باید به ازای خرید خود 70 تا 80 درصد مالیات پرداخت کند، تمامی این راهکارها در کشورهای پیشرفته تجربه شده و به صورت تدریجی منجر به حذف دلالی و واسطه گری می شود اما در کشور ما این سازو کارها برای از بین بردن دلالی و واسطه گری اجرایی نمی شود بنابراین سود کلانی که واسطه گران به جیب می زنند روانه کشورهای خارجی می شود.

تاج بخش تصریح می کند: تراز تجاری بین حجم نقدینگی و میزان تولید وجود ندارد، زمانی که حجم نقدینگی افزایش پیدا می کند تولید و صادرات نیز باید افزایش پیدا کند در غیراین صورت دلالی و واسطه گری چندین برابر می شود. وی تاکید می کند: تمامی اطلاعات تولیدکنندگان که مواداولیه و کالاهاو تجهیزات خرید و فروش می کنند در سیستم مالیاتی ثبت می شود و در شرایطی که تولید ورشکسته شده و تولیدکنندگان دست به عصا راه می روند از این فعالان صنعتی مالیات دریافت می شود. چنین سیستمی باید برای تمامی خرید و فروش ها عملیاتی شود تا مشخص شود چه اشخاصی اقدام به خرید و فروش می کنند و با شناسایی این اشخاص از آنها مالیات دریافت شود.

منبع: اصفهان زیبا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.