کد مطلب: ۲۹۹۰۰۷

انتظار ارزانی در بازار خودروهای وارداتی‌

انتظار ارزانی در بازار خودروهای وارداتی‌

با کاهش قیمت دلار و انتشار خبری در خصوص عرضه خودروهای دپو شده در گمرک، برخی منتظر کاهش شدید قیمت خودروهای وارداتی هستند اما آیا ممکن است قیمت خودرو کاهش یابد؟کدام خودروها در گمرک دپو شده‌اند؟

انتشار خبر موافقت ضمنی رئیس‌جمهور با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در کنار بازگشت قیمت ارز به کانال 12هزار تومان باعث شده تا انتظاراتی برای کاهش قیمت محصولات وارداتی در بازار خودرو ایجاد شود. این نخستین خبر خوشایند از آغاز سال 96 برای واردکنندگان خودرو است که پیاپی با مشکلات و موانعی در حوزه کاری خود روبه‌رو بوده‌اند. تحلیلگران معتقدند این اقدام می‌تواند تا حدودی به شرکت‌های واردکننده که حجم زیادی از محصولاتشان در گمرک مانده کمک شایانی کند مخصوصا از آن جهت که می‌توانند خودروهای ثبت‌نام شده را به مالکان تحویل دهند. بازار خودروهای وارداتی که از تیرماه 96 با شوک بزرگ بسته شدن یکباره سایت ثبت سفارش روبه‌رو شد و سپس در زمستان همان سال به صخره سخت افزایش شدید تعرفه واردات خورد، از ابتدای امسال با قانونی‌شدن ممنوعیت واردات خودرو عملا از چرخه فعالیت خارج شده‌است.

منبع این خبر چیست؟
گفت‌وگوی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو منبع اصلی انتشار شایعاتی درباره آزادسازی خودروهای موجود در گمرک است. مهدی دادفر در گفت‌وگوی خود با اشاره به نامه‌ای که در زمینه آزادسازی واردات خودرو به وزیر صمت داده شده و ایشان به رئیس‌جمهور ابلاغ کرده، اظهار کرد: رئیس جمهور با آزادسازی خودروهای دپوشده در گمرک موافقت کرده‌است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در این حالت قیمت خودروی خارجی حدود 30درصد کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه خودرو خارجی یک جور شاخص قیمت‌گذاری است، بنابراین شاهد آرامش در این بازار خواهیم بود. این فعال بازار خودرو ادامه داد: با واردشدن خودروهای خارجی کسی حاضر نیست برای خودروی داخلی و خارجی یک قیمت بپردازد بنابراین داخلی‌ها مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

مدیر گالری رضاپور که حوالی خیابان قائم‌مقام به فروش محصولات بنز، لکسوس، کیا و لکسوس مشغول است، به هفت صبح می‌گوید:«اگر این خبر صحت داشته باشد حداکثر 5 تا 10درصد قیمت خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد و نه بیشتر

اوضاع قیمت‌ها در بازار چطور است؟

برخلاف گفته دبیر انجمن واردکنندگان، بازار وارداتی‌ها به این خبر واکنش سردی نشان داد و قیمت خودرو تغییری نکرد. گفتگوی هفت صبح با مدیران دو گالری مطرح در غرب و شمال تهران این موضوع را رد می‌کند. هر دو نفر اعتقاد دارند فعلا نمی‌توان روی این حرف حساب کرد چون هر 15 روز ما اخباری در این زمینه می‌شنویم ولی فاصله حرف تا عمل زیاد است. مدیر گالری رضاپور که حوالی خیابان قائم‌مقام به فروش محصولات بنز، لکسوس، کیا و لکسوس مشغول است، به هفت صبح می‌گوید:«اگر این خبر صحت داشته باشد حداکثر 5 تا 10درصد قیمت خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد و نه بیشتر، چون این ماشین‌ها شش ماه تا یک سال است که در گمرک هستند و هزینه زیادی روی دست واردکننده گذاشته‌اند. دلار هم که فعلا در کانال 12 تا 15هزار تومان است، پس انتظار کاهش قیمت واقعی نیست.»

کدام خودروها در گمرک انبار شده‌اند؟

خودروهای زیادی در گمرک هستند که با تحقق آزادسازی چه برای بازار خودروهای وارداتی و چه مناطق آزاد تجاری-صنعتی می‌تواند کاهش قیمت و افزایش تنوع را به‌دنبال داشته باشد. برای نمونه دی اس محصول جذابی مثل 7کراس‌بک را به عنوان یک شاسی‌بلند نیمه لوکس پشت در گمرک دارد که با آزادسازی می‌تواند جای لکسوس nx را در بازار بگیرد. مرسدس بنز هم اقسامی از خودروهای سری CوE را در گمرک دارد. میتسوبیشی هم درکنار اقسامی از خودروها، اتومبیل جدید اکلیپس کراس را در چنته دارد که می‌تواند در بازار کراس‌اوورهای کوچک و کامپکت رقیبی قدر برای تویوتا سی-اچ‌آر، نیسان جوک و هیوندای توسان باشد.

آئودی ای4، فولکس بیتل، جگوار XEو ب.ام.و سری یک از جمله خودروهای دیگری هستند که قصد دارند با خروج از گمرک وارد بازار کوچک مناطق آزاد تجاری شوند

بور گوارد به عنوان پرچمدار برندهای چینی وارداتی مدل بی ایکس5 را در گمرک دارد که قیمتی در محدوده 300 تا 400 میلیون تومان دارد. تویوتا هم برای بازار داخلی مدل یاریس سدان را به گمرک آورده ضمن اینکه کمری2018 و سری تازه هایلوکس را می‌خواهد در مناطق آزاد تجاری عرضه کند. آئودی ای4، فولکس بیتل، جگوار XEو ب.ام.و سری یک از جمله خودروهای دیگری هستند که قصد دارند با خروج از گمرک وارد بازار کوچک مناطق آزاد تجاری شوند.یک خبر جالب دیگر هم ورود محدود سری سبز و پاک ب.ام.و با نام آی3 به بازار ایران است که از موتور الکتریکی مدرنی سود می‌برد و آلایندگی ندارد.

منبع:روزنامه هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.