کد مطلب: ۶۹۷۲۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رنو به بازار ایران می‌آید؟/ خودروهای هیبریدی وارد کشور نمی‌شود؟

رنو به بازار ایران می‌آید؟/ خودروهای هیبریدی وارد کشور نمی‌شود؟

مدیرعامل سایپا اعلام کرد که در حال مذاکره با خودروسازی رنو هستیم و خودروهای این شرکت از طریق سایپا وارد کشور می‌شود. آیا رنو خودروی اقتصادی دارد؟ خودروهای رنو با چه قیمتی وارد کشور می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گفته می‌شود واردات خودرو از سر گرفته شده و واردکنندگان واجد شرایط می‌توانند تا ۱۹ شهریور درخواست خود را ارسال کنند. اما با اینکه زمان ورود خودروهای خارجی به بازار ایران نیز مشخص شده، اما هنوز تعرفه‌ها اعلام نشده و مسئولان تنها صحبت از تعرفه شناور می‌کنند.

ابهامات به اینجا ختم نمی‌شود. هنگامی که امید قالیباف، سخنگوی وزیر صمت از آزاد شدن واردات خودرو به کشور خبر داد، گفت: در حال مذاکره با برخی از خودروسازان مانند تویویا هستیم.

اما چندی بعد، خود وزیر این صحبت را تکذیب کرد و گفت: وزارت صمت مذاکره‌ای با تویوتا انجام نداده است. ممکن است شرکت‌ها مذاکراتی با تویوتا انجام دهند، زیرا در حوزه واردات، وزارت صمت هیچ دخالتی ندارد و شرکت‌های ایرانی مذاکره انجام می‌دهند.

سایپا با رنو مذاکره می‌کند

کارشناسان معتقدند با توحه به بندهای موجود در آئین‌نامه، واردات در انحصار خودروسازان قرار می‌گیرد. حال خودروسازان نیز اعلام کردند که درحال مذاکره با خودروسازان خارجی هستند.

در همین زمینه، مدیرعامل سایپا از واردات خودروی اقتصادی به کشور خبر داد و گفت: وظیفه واردات از برند رنو مانند خودروی مگان ۲۰۲۲، ساندرو بر عهده سایپا است.

تیموری افزود: زیر ساخت‌های تولید C۳HR در کشور تا ۷۰ درصد فراهم است. در حال مذاکره هستیم تا این خودرو را وارد کشور کنیم.( همشهری آنلاین )

اما آیا رنو خودروی اقتصادی تولید می‌کند؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: رنو برند گرانی در اروپا نیست. اما خودروهای اقتصادی که رنو تولید می‌کند و قیمت کمتری نسبت به سایر محصولاتش دارد، خودروهایی هستند که در پلتفرم داچیا تولید می‌شوند که تندر ۹۰ نیز از همین خودروهاست.

خودروهای هیبریدی وارد نمی‌شوند

او افزود: اما نکته قابل توجه در بحث واردات، تعرفه خودرو است. یک خودروی ۱۰ هزار دلاری، با احستاب دلار ۳۰ هزار تومان، ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. اما این تعرفه است که بر قیمت خودرو می‌افزاید. تفاوت درصد تعرفه بسیار مهم است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چیزی که از این آئین‌نامه مشخص است، این است که قرار نیست خودروهای هیبریدی نیز وارد کشور شوند. چون قیمت خودروهای هیبریدی بیشتر از ۲۰ هزار دلار است.

واردات به صورت انتقال تکونولوژی

آیا ممکن است رنو اقدام به انتقال تکنولوژی به خودروسازان داخلی کند؟

جعفری گفت: چیزی به نام انتقال تکنولوژی وجود ندارد و نیاز به بسیاری از زیرساخت‌ها دارد. در کل، بعید است رنو به ایران تکنولوژی انتقال دهد. اگر واردات آزاد شود، خودروسازان، چنین اقدامی نخواهند داد.

او توضیح داد: سال‌ها بود که ال ۹۰ در کشور تولید می‌شد. در این میان، نه تنها انتقال تکنولوژی صورت نگرفت، بلکه زمانی که شرکت رنو ایران را ترک کرد، تولید این خودرو نیز متوقف شد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.