فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۹۱۹

پیام تهدید آمیز سایپا برای بازار خودرو/ متقاضیان خودروهای ارزان قیمت از بازار اخراج می شوند؟

پیام تهدید آمیز سایپا برای بازار خودرو/ متقاضیان خودروهای ارزان قیمت از بازار اخراج می شوند؟

اطلاعات منتشر شده سایپا در کدال مربوط به تیر 1403 از افت تولید خانواده X200 حکایت دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

تولید خانواده X 200 (کوییک و ساینا) در پایان تیر سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 18 درصد افت کرد؛ موضوعی که نگرانی متقاضیان خودروهای ارزان قیمت را در پی داشته است.

بررسی اطلاعات منتشر شده سایپا در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد این خودروساز در پایان اولین ماه از فصل تابستان در مجموع حدود 71 هزار دستگاه انواع ساینا و کوییک را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است.

نارنجی‌های جاده مخصوص در پایان تیرماه 1402، تیراژ تولیدی حول و حوش 87 هزار و 300 دستگاهی را برای ساینا و کوییک در کارنامه خود ثبت کرده بودند. به عبارتی دیگر، تولید انواع کوییک و ساینا که عنوان ارزان ترین خودروهای صفر کیلومتر بازار را یدک می‌کشند، به زبان تیراژ، حدود 16 هزار و 300 دستگاه کاهش یافته است. بررسی ها نشان می‌دهد که افت تیراژ تولید دو عضو خانواده X 200 ، پیام خوبی به بازار خودرو مخابره نمی‌کند. 

افزایش قیمت خودرو در حدود 6 سالی که از بازگشت تحریم های اقتصادی می‌گذرد سبب شده تا بخشی از متقاضیان به ناچار از بازار خودرو خارج شوند. حال به نظر می رسد کاهش تیراژ خودروهایی که به نوعی عنوان خودروهای اقتصادی را در سبد محصولاتی خودروسازان یدک دارند، بار دیگر این پیام را به بازار خودرو مخابره می‌کند که متقاضیانی که به دنبال خرید خودروهای صفر کیلومتر اقتصادی هستند، دو راه بیشتر پیش رو ندارند؛ یا باید به سراغ خرید خودروهای دست دوم بروند یا اینکه از بازار خودرو خارج شوند.

بررسی سبد محصولاتی که ذیل خانواده X 200 قرار می‌گیرند، نشان می‌دهد که نارنجی‌های جاده مخصوص هنوز نتوانسته‌اند جای خالی خروج خانواده تیبا را آن طور که باید و شاید پُر کنند.

این اتفاقی است که در سال 99 نیز برای خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص افتاد. خروج پراید سبب شد تا علاوه بر اینکه این خودروساز با افت تیراژ مواجه شود، بازار خودرو نیز از این کاهش تیراژ ضربه خورده و نمودار قیمت خودروهای ارزان قیمت صعودی شود.

مدیران سایپا قصد دارند به تدریج با اضافه کردن اطلس و سهند، کوییک و ساینا را نیز به موزه بفرستند بنابراین پیش بینی می شود روند کاهش تیراژ تولید خودروهای ارزان قیمت سایپا ادامه دار باشد.

 

منبع : اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.