فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۵۶۵

افشاگری انجمن خودروسازان از درخواست برای ورود خودروساز خارجی به کشور

افشاگری انجمن خودروسازان از درخواست برای ورود خودروساز خارجی به کشور

دبیر انجمن خودروسازان ایران می گوید: از ابتدای امسال هیچ کدام از وعده هایی که برای تخصیص ارز به خودروسازان داده شد عملی نشده؛ شرایطی که افت ۴ ماهه خودروسازان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم زده است.

به گزارش تجارت نیوز،

احمد نعمت بخش، با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه بروکراسی بسیار شدیدی در زمینه تخصیص ارز خودروسازان وجود دارد چنان چه از ابتدای سال تا نیمه تیرماه جاری، تخصیص ارزی به صنعت خودرو صورت نگرفته است و ۱.۵ میلیارد دلاری هم که از نیمه دوم تیرماه مطرح شد، مربوط به تامین ارزی است که سال گذشته تخصیص داده شده بود و تاکنون تامین نشده بود بنابراین امسال هر چه که وعده تخصیص داده شده، هیچ کدام متاسفانه تامین نشده است. 

وی در ادامه به موضوع اصلاح قیمت خودرو پرداخت و تاکید کرد: به گفته نماینده شورای رقابت ۲۲ ماه است که افزایش قیمت خودرو صورت نگرفته است و به رغم این که قیمت تمام مواد اولیه مرتباً افزایش یافته و اصلاح قیمت صورت گرفته است، اما اجازه افزایش قیمت به خودروساز داده نمی شود.

دبیر انجمن خودروسازان در میزگرد «خودرو در پیچ سیاست» که با همت اندیشکده خودرو در موزه خودروهای تاریخی برگزار شد، با تاکید بر اینکه صنعت خودرو مظلوم ترین صنعت کشور است، اضافه کرد: سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد که اگر اجازه می‌دادند که قیمت‌ها اصلاح شود و بدون زیان‌دهی خودرو تولید می گردید وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو اینگونه نبود. متاسفانه هم اکنون اکثر تولیدات ایران خودرو و سایپا زیر قیمت تمام شده عرضه می شود.

نعمت بخش تصریح کرد: صنعت خودرو ایران برای این که پیشرفت کند راهی جز حرکت در مسیر صنعت خودروسازی در دنیا ندارد به عنوان مثال سال ها پیش به مهندس نعمت زاده وزیر اسبق وزارت صمت در نامه ای اعلام کردم که برای رقابتی شدن صنعت خودرو باید یک خودروساز خارجی وارد کشور شود و صفر تا ۱۰۰ کار (از تولید تا خدمات پس از فروش) را خود انجام دهد تا ما هم یاد بگیریم چرا که معتقدم این حوزه نیاز به ابداع ندارد و اگر کاری که در دنیا انجام شده را انجام دهیم می توانیم در صنعت خودرو به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

وی در پایان با اشاره به تاکید خودروسازان در خصوص آزادسازی واردات خودرو، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم که مشکلی با واردات خودرو نداریم و واردات خودرو را آزاد کنید اما سوی دیگر قیمت خودرو را هم آزاد کنید چرا که رقابت باید به گونه‌ای باشد که خودروساز بدون زیان دهی محصولش را در بازار عرضه کند در حالی که امروز به دلیل قیمت گذاری دستوری، میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

منبع : پرشین خودرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.