خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
چرا استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان فراگیر شده است؟ الهه فلاحی
کد مطلب: ۹۲۵۴۳۳

چرا استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان فراگیر شده است؟

چرا استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان فراگیر شده است؟

ورود تکنولوژی هوش مصنوعی به علم پزشکی، مساله بااهمیتی است که به تشخیص ضایعات سرطان و پیش‌سرطانی کمک می‌کند. هوش مصنوعی نه تنها فرایند تشخیص درمان را سرعت می‌بخشد، بلکه دقت تشخیص را نیز بالا می‌برد.

به گزارش تجارت نیوز،

هوش مصنوعی، به‌عنوان یک کامپیوتر به گونه‌ای طراحی می‌شود که مانند یک انسان فکر و عمل کند. طبق گفته موسسه ملی سرطان، هوش مصنوعی با یادگیری عمیق، می‌تواند برای بهبود روش‌های مراقبت از سرطان و درمان بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان روده

محققان دانشگاه تولین دریافته‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند سرطان روده بزرگ را با آنالیز اسکن‌های بافتی بهتر از پاتولوژیست‌ها تشخیص دهد. محققان در این آزمایش، بیش از 13 هزار تصویر از سرطان روده بزرگ را از هشت هزار و 803 بیمار در 13 مرکز مستقل سرطان در چین، آلمان و آمریکا جمع‌آوری کرده‌ و سپس با استفاده از این تصاویر، یک برنامه یادگیری ماشین ((ML ساخته‌اند.

این برنامه می‌تواند سرطان روده بزرگ را که شایع‌ترین عامل مرگ و میر سرطان در اروپا و آمریکاست، با امتیاز 98 درصد تشخیص دهد، در حالی که دقت تشخیص پاتولوژیست‌ها 96 درصد است.

کاربرد هوش مصنوعی از غربال‌گری تا تشخیص سرطان سینه

محققان دانشگاه نیویورک موفق به ساخت یک برنامه هوش مصنوعی شده‌اند که قادر است از میان هزاران تصویر اولتراسوند پستان، تصویر سرطانی را تشخیص دهد. این هوش مصنوعی، دقت تشخیص رادیولوژیست‌ها را تا 37 درصد افزایش می‌دهد و به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند تا تنها مواردی را که نشانه‌های واقعی سرطان سینه را نشان می‌دهد از تاثیر بیوپسی برای تومورهای خوش‌خیم جدا کنند.

نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد، سیگنال اضافی که ما با هوش مصنوعی دریافت می‌کنیم، تخمین بهتری از غربال‌گری سرطان ارائه می‌دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در درمان سرطان پروستات

پس از تشخیص سرطان، مهم‌ترین مرحله، درمان آن است. امروزه هوش مصنوعی قادر است، با بررسی‌های ژنتیکی، بهترین گزینه دارویی بیماران را ارائه دهد. سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع در مردان است که باعث مرگ‌ومیر یک سوم از بیماران پروستاتی می‌شود. گاهی استفاده از داروهای متنوع نه تنها باعث بهبود بیمار نمی‌شود بلکه عوارض جانبی متعددی را ایجاد می‌کند.

الهه فلاحی، دکتری ژنتیک پزشکی و دستیار فوق تخصص سرطان خون و سرطان بالغین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.