کد مطلب: ۱۴۹۲۵۶

بلومبرگ بررسی کرد:

چالش‌های حسن روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری

چالش‌های حسن روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری

حسن روحانی دور دوم ریاست‌جمهوری خود را، هفته آینده و به طور رسمی آغاز می‌کند. این در حالی است که خوش‌بینی‌ها درباره اقدامات او برای بهبود اوضاع اقتصادی ایران، تحت‌الشعاع سیاست‌های خصمانه دونالد ترامپ، علیه این کشور قرار گرفته است.

حسن روحانی در حالی دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند، که در زمان تبلیغات انتخابات وعده داده بود، در سایه برجام، به تقویت اقتصاد ایران و توسعه روابط تجاری با قدرت‌های جهانی بپردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی توسط رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای امروز، و مراسم تحلیفش روز شنبه با حضور ده‌ها مقام خارجی برگزار می‌شود.

به گفته تحلیل‌گر بلومبرگ، روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش با چالش‌های خارجی و داخلی بسیاری مواجه خواهد بود. ایالات متحده آمریکا با رهبری دونالد ترامپ، در حمایت از عربستان سعودی، رقیب سرسخت ایران، به محکوم کردن آزمایش‌های موشکی ایران و سیاست خارجی‌اش پرداخته و به تازگی، تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کرده است. به نظر می‌رسد، گام بعدی دونالد ترامپ لغو توافق هسته‌ای باشد.

از سوی دیگر مخالفان روحانی در داخل هم از تعامل ایران با کشورهای غربی نگرانند و سیاست‌های خصمانه دونالد ترامپ با ایران، انگیزه آنها برای این مخالفت‌ها را افزایش داده است.

انیسه بصیری تبریزی، پژوهشگر از موسسه رویال یونایتدسرویس، اوضاع سیاسی ایران را پرچالش خوانده و معتقد است، روحانی به احتمال زیاد با هدف جلوگیری از هر گونه تحریک و تنش، به برنامه‌ریزی برای سیاست خارجی‌اش می‌پردازد.

نقش اروپا در تعدیل سیاست‌های ترامپ

ناظران بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ایران تا این لحظه، به تعهدات خود به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. تهران هم مدعی است که توقف برنامه موشکی ایران، بخشی از توافق هسته‌ای ایران نبوده و توسعه موشکی تنها در جهت استراتژی دفاعی این کشور است. ایران، ایالات متحده آمریکا را متهم به نقض پیمان هسته‌ای می‌کند و این کشور را مانعی برای گسترش روابط تجاری ایران می‌داند.

امضاکنندگان اروپایی برجام عمدتا مدافع روحانی هستند. فدریکا موگرینی، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مراسم تحلیف روز شنبه شرکت می‌کند.

علی واعظ، تحلیل‌گر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران نیز گفت: در حال حاضر میزان تمایل اتحادیه اروپا از دفاع از این توافقنامه نامشخص است.

او در ادامه اظهار داشت: فرانسه و آلمان روابط تجاری قابل توجهی با ایران آغاز کرده‌اند. اما اجماع نظر برای تصمیم نهایی در مورد پایبندی به برجام نیز امری ضروری است. باید منتظر ماند و دید که اروپا تا چه حد توانایی تعدیل سیاست‌های واشنگتن را دارد.

پس از مراسم تحلیف، روحانی کابینه جدید خود را به مجلس معرفی می‌کند. رسانه‌های ایرانی پیش‌تر گفته‌اند، نیمی از ترکیب فعلی کابینه روحانی تغییر خواهد کرد. گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور زنان در کابینه او نیز ادامه دارد. پیش از برگزاری انتخابات، روحانی بارها وعده حضور حداقل سه زن در کابینه‌اش را داده بود.

محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی واشنگتن در سال‌های اخیر، بانک‌های ایرانی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و مانع بهبود اقتصاد نفتی این کشور شده است. تحریم‌ها همچنین، تلاش‌های رئیس‎جمهور ایران برای گسترش منافع ملی و از میان بردن فقر را به تاخیر انداخته است.

واعظ همچنین معتقد است، ادامه سیاست‌های ترامپ در قبال ایران و به دنبال آن لغو پیمان هسته‌ای، پیامدهای بسیاری به دنبال خواهد داشت. با الغای این توافق، روحانی و متحدش، جواد ظریف، ناچار خواهند بود رویکردی کاملا متفاوت اتخاذ کنند.

تحلیل‌گران معتقدند، موفقیت روحانی در دور دوم، به میزان محدویت‌های دونالد ترامپ برای ایران و مخالفت‌های شرکای اروپایی‌اش با او بستگی دارد. روحانی و تیم او که در سال 2013 با انجام مذاکرات هسته‌ای به دنبال امضای پیمان هسته‌ای بودند، حالا به خوبی آگاهند که یا این توافق به بهبود اقتصاد ایران منجر می‌شود و یا به طور کل لغو می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.