خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۰۲۹۷

آیا تحریم‌های جدید کره شمالی را به زانو در می‌آورد؟

آیا تحریم‌های جدید کره شمالی را به زانو در می‌آورد؟

اگرچه ممکن است تحریم‌های جدید سازمان ملل، اقتصاد کره شمالی را دچار مشکل کند، اما بسیاری معتقدند، چنین اقداماتی بعید است تاثیر چندانی بر کاهش یا توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور داشته باشد.

دونالد ترامپ روز شنبه در توئیتی، از بزرگ‌ترین بسته تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل علیه کره شمالی قدردانی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، کارشناسان اقتصادی در مورد تاثیر سخت‌گیری‌های بیشتر و کاهش درآمدهای حاصل از فروش زغال‌سنگ، فولاد، سرب و غذاهای دریایی کره شمالی تردید دارند.

حتی اگر این تحریم‌ها، همان‌طور که آمریکا انتظار دارد، اعمال شود، بیش‌ از یک‌سوم درآمدهای صادراتی این کشور از دست خواهد رفت. اما سوال اینجاست که آیا این اقدامات کافی خواهد بود تا مسیر توسعه موشک‌های هسته‌ای کیم جونگ‌اون را تغییر دهد؟

پاسخ جان دالوری، استاد دانشگاه در کره جنوبی به این سوال «نه» است. او می‌گوید، تجربه نشان داده که کشور کره شمالی در تحمل سخت‌ترین مشکلات اقتصادی سابقه‌ای طولانی دارد.

شورای امنیت سازمان ملل از سال 2006 تاکنون، تحریم‌های بسیاری را علیه این کشور وضع کرده است. اما این اقدامات در خنثی کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رهبران کره شمالی ناکام مانده‌ است.

علی‌رغم تحریم‌های سخت‌گیرانه آمریکا، این کشور طی ماه گذشته، دو موشک بالستیک دیگر در عمیات آزمایشی شلیک کرده است.

تحریم‌ها بی‌اثرند

این استاد دانشگاه معتقد است، کره شمالی بیشترین رکورد را از نظر تعداد تحریم‌های اقتصادی در میان کشورها دارد. از زمان تاسیس این کشور -سال 1940- تاکنون بارها و بارها تحت هر گونه فشار اقتصادی قرار گرفته است. و چنین اقداماتی به راحتی کره شمالی را به زانو در نمی‌آورد.

قطعنامه جدید سازمان ملل، از تحریم‌های پیشین جدی‌تر و هدف آن بیشتر کردن فشار بر اقتصاد این کشور است.

از سوی دیگر، کره شمالی مورد حمایت چین، متحد اصلی و شریک اقتصادی‌اش است. اگرچه برخی تحلیل‌گران بر این باورند که چین، این بار هم به تعهدات خود در مورد این تحریم‌ها عمل نخواهد کرد.

یک مقام سابق در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا می‌گوید: اعمال تحریم‌های جدید و کاهش صادرات کره شمالی و رساندن آن به 1 میلیارد دلار، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کشور چین نیز به درستی به تعهدات خود عمل کند. اما تجربه نشان داده است که در 11 سال اخیر، چین در اجرا کردن تحریم‌های شورای امنیت کوتاهی کرده است.

سازمان ملل نیز پیش‌تر در گزارش خود هشدار داده بود، چین تاکنون در اجرای تحریم‌ها به طور کامل متعهد نبوده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم تعهد چین به اجرای تحریم‌ها گفت: آمریکا به دقت کشورهایی را که تحریم‌ها علیه کره شمالی را زیر پا بگذارند، زیر نظر خواهد داشت.

واکنش چین چه خواهد بود؟

اگر چه تقاضای آمریکا برای فشار بیشتر به کره شمالی، چین را دچار مشکل کرده است، اما از سوی دیگر این کشور تمایل دارد کره شمالی را به عنوان یک سپر استراتژیک در مقابل آمریکا حفظ کند. چرا که چین معتقد است، کره شمالی دلیل خوبی برای جلوگیری از نفوذ آمریکا در منطقه خواهد بود.

شرکت‌های چینی بسیاری تا این لحظه متهم به زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا علیه کره هستند. دونالد ترامپ هفته گذشته لایحه‌ای را امضا کرد که طی آن قدرت بیشتری برای مجازات این شرکت‌ها پیدا می‌کند.

اگرچه بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند، چین نمی‌تواند برای مدتی طولانی تحریم‌ها را دور بزند.

در حال حاضر، شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، آخرین تلاش‌هایش را برای حفظ روابط آمریکا و کره شمالی انجام می‌دهد. این کشور در نظر دارد، جلسه‌ای را در پاییز امسال، با هدف پایداری روابط این دو کشور در پکن برگزار کند. اما این کشور هرگر نمی‌تواند اقداماتی را که در جهت فروپاشی کره شمالی است، تحمل کند.

بسیاری بر این باورند که فروپاشی کره شمالی، معضلی جدی برای چین محسوب می‌شود و به نظر نمی‌رسد راه حلی برای این مشکل وجود داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.