کد مطلب: ۱۵۷۱۲۹

بررسی نرخ مالیات بر درآمد در کشورهای جهان

بررسی نرخ مالیات بر درآمد در کشورهای جهان

بر اساس گزارش‌ها شادترین مردم جهان در کشورهای توسعه‌یافته (لیبرال دموکراسی) زندگی می‌کنند که بیشترین نرخ مالیات را به دولت‌هایشان می‌پردازند.

الهام میرمحمدی: گزارش جهانی سازمان ملل متحد در سال 2017 نشان می‌دهد که شادترین مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که بالاترین نرخ مالیات بر درآمد را دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بالاترین میزان رضایتمندی از زندگی و شادی در جهان به ترتیب در کشورهای زیر یافت می‌شود: نروژ، دانمارک، ایسلند، سوئیس، فنلاند، هلند، کانادا، نیوزیلند، استرالیا و سوئد.

به گفته مدیر شبکه راه حل توسعه پایدار، شادی نتیجه ایجاد پایه‌های اجتماعی قدرتمند در جوامع است و سایر کشورها با اولویت قرار دادن اعتماد اجتماعی و زندگی سالم می‌توانند رضایت شهروندان خود را جلب کنند.

مردمان کشورهای نروژ، دانمارک و ایسلند، سه کشوری که در صدر این لیست قرار دارند، در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بالاترین مالیات را می‌پردازند.

وی همچنین معتقد است، آنچه شهروندان در ازای پرداخت مالیات‌های سنگین دریافت می‌کنند نیز قابل توجه است. عمدتا سطح اعتماد و صداقت دولت‌های این کشورها بسیار بالاست و تحصیلات رایگان، مراقبت‌های بهداشتی رایگان و رفاه اجتماعی بالا از مزایایی است که شهروندان از آن بهره‌مند هستند.

در زیر به معرفی 14 کشوری که بالاترین نرخ مالیات بر درآمد را دارند، می‌پردازیم:

1- سوئد

سوئدی‌ها بیشترین مالیات را می‌پردازند

از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، سوئد هفتمین کشور ثروتمند در جهان است. همچنین به دلیل بالا بودن استانداردهای زندگی، امید به زندگی در میان شهروندان سوئدی بسیار بالاست.

سوئدی‌ها کمترین میزان نابرابری در سطح درآمد را تجربه می‌کنند. نرخ مالیات بر درآمد در این کشور 57.10 درصد است.

2- پرتغال

در میان اقتصادهای بزرگ جهان، پرتغال رتبه 45 را به خود اختصاص داده است. مردمان این کشور 56.50 درصد از درآمد سالانه خود را بابت مالیات پرداخت می‌کنند.

دولت با استفاده از مالیات‌های دریافتی، موفق به کاهش اختلاف طبقاتی شده است.

3- ژاپن

از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی، ژاپن سومین اقتصاد بزرگ در جهان پس از آمریکا و چین است. همچنین، از نظر شاخص برابری قدرت خرید (PPP)، این کشور رتبه ده را به خود اختصاص داده است که با توجه به جمعیت ژاپن، قابل توجه است.

در مقایسه با دیگر پایتخت‌ها در جهان، توکیو بیشترین تعداد ثروتمند را در خود جای داده است. ژاپن و رژیم صهیونیستی تنها کشورهایی در آسیا هستند که مردمانشان بیشتر نرخ مالیات را پرداخت می‌کنند.

نرخ مالیات بر درآمد در ژاپن 55.95 درصد است.

برتری شرکت‌های ژاپنی در مقایسه با دیگر کشورهای آسیا در تولید انواع فناوری و ماشین‌های پیشرفته، موجب شده که دولت این کشور درآمد زیادی از طریق دریافت مالیات کسب کند.

4- دانمارک

این کشور پیشرفته اروپایی، جایگاه هجدهم را از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی از آنِ خود کرده است.

دسترسی به خدمات برابر از جمله مزایای مهمی است که دانمارکی‌ها به دلیل پرداخت مالیات سنگین از آن بهره‌مند شده‌اند.

این کشور جمعیت کوچکی دارد و نرخ مالیات بر درآمد در آن 55.80 درصد است.

5- اتریش

اتریش یکی از پیشرفته‌ترین کشورها و دوازدهمین کشور ثروتمند در جهان است. مردمان این کشور از سطح بالایی از رفاه اجتماعی برخوردارند و 55 درصد از درآمد خود را بابت مالیات می‌پردازند.

6- بلژیک

نرخ مالیات 53.70 درصدی در بلژیک بالاترین نرخ مالیات در میان کشورهای اروپای غربی محسوب می‌شود. بلژیک پایتخت این کشور مقر اصلی بیشتر نهادهای اتحادیه اروپا و ناتو است. اقتصاد این کشور به شدت جهانی است.

واقع شدن این کشور در قلب یک منطقه صنعتی باعث شده که بلژیک به عنوان پانزدهم کشور قدرتمند جهان از نظر تجارت شناخته شود.

بلژیک نخستین کشور اروپایی است که در دهه 1800 دستخوش انقلاب صنعتی شد.

7- هلند

هلندی کشوری است که نقش مهمی در اقتصاد اروپا داشته و دارد. این کشور هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

موقعیت مکانی هلند و بندر رتردام در این کشور موجب شده که به بازارهای انگلیس و آلمان دسترسی داشته باشد. هلندی‌های زیر 65 سال، 52 درصد از درآمد خود را بابت مالیات می‌پردازند.

افزایش سرمایه نیز در این این کشور مشمول 25 درصد مالیات می‌شود.

8- فنلاند

فنلاند از معدود کشورهای نوردیک است که مردمانش مالیات بالایی می‌پردازند.

نرخ مالیات بر درآمد در این کشور 5.5 میلیونی، 51.60 درصد است. این کشور از نظر استانداردهای بهداشت و پزشکی و آسایش مردم در سطح بسیار بالایی قرار داد و نرخ فقر در فنلاند تقریبا نزدیک به صفر است.

9- فرانسه

نرخ مالیات بر درآمد در فرانسه

فرانسه سومین کشور پرجمعیت اروپاست و یکی از قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود. این کشور عضو گروه هفت (G7) است و با در نظر گرفتن شاخص برابری قدرت خرید (PPP)، دومین اقتصاد بزرگ اروپا محسوب می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد در این کشور 50.20 درصد است. اخیرا پیشنهادهایی مطرح شده برای بالا بردن نرخ مالیات تا 75 درصد برای فرانسوی‌هایی که بیش از 1 میلیون یورو درآمد دارند.

10- اسلوونی

اسلوونی با 2 و نیم میلیون جمعیت، کوچک‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا است. نرخ مالیات بر درآمد در این کشور 50 درصد است.

اسلوونی دارای اقتصادی توسعه‌یافته است و با در نظر گرفتن سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی، در میان کشورهای اسلاو ثروتمندترین کشور محسوب می‌شود.

11- ایتالیا

ایتالیا با 60 میلیون جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپا است.

ایتالیا هشتمین اقتصاد بزرگ در جهان و سومین اقتصاد بزرگ در اتحادیه اروپا است.

این کشور صنعتی یکی از اعضای بنیانگذار گروه هفت است. پویایی کسب‌وکارهای متوسط و کوچک (SMEs) یکی از عمده‌ترین دلایل توسعه‌یافتگی و قدرت اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

ایتالیا بر صادرات محصولات لوکس اما باکیفیت تاکید بسیاری دارد. کیفیت بالا موجب شده که ایتالیا به سادگی با چین و دیگر اقتصادهای نوظهور در آسیا رقابت کند.

نرخ مالیات بر درآمد در این کشور 48.80 درصد است.

12- یونان

یونان پانزدهمین اقتصاد قدرتمند در اروپا محسوب می‌شود و نرخ مالیات در این کشور 48 درصد است.

رکود بزرگ اقتصادی سال‌های 2007 تا 2013 که از ایالات متحده آمریکا آغاز شد، به سرعت به سرتاسر بازارهای مالی اروپا سرایت کرد. یونان یکی از کشورهایی بود که تحت تاثیر این بحران دچار کسری تراز تجاری و کاهش صادرات شد که روند رقابتی شدن اقتصاد این کشور را متوقف کرد.

13- ایرلند

با در نظر گرفتن سرانه تولید ناخالص داخلی، ایرلند به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای اتحادیه اروپا و بیست و پنجمین کشور ثروتمند در جهان رتبه‌بندی شده است.

این کشور یکی از نمونه‌های موفق در زمینه رشد و توسعه در مدت زمانی کوتاه، پس از بحران مالی سال 2008 محسوب می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد در این کشور نیز 48 درصد است.

14- آلمان

نرخ مالیات بر درآمد در آلمان

آلمان پرجمعیت‌ترین کشور اروپاست و نرخ مالیات در این کشور 47.50 درصد است.

آلمان با برخورداری از یک جهت‌گیری صادراتی قدرتمند، یکی از مهم‌ترین اقتصادها در جهان است.

همچون ایتالیا، کسب‌وکارهای متوسط و کوچک نقش مهمی در اقتصاد قدرتمند این کشور دارند. برلین مرکزی پررونق و جهان‌شمول برای استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.