فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۱۸۴۸۰۷

چشم‌انداز بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۸

چشم‌انداز بازارهای جهانی در سال 2018

در سال 2017، بازارهای سهام از وضعیت خوبی برخوردار بودند، بازار دلار ناپایدار بود و از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال رشد غافلگیرکننده‌ای داشتند. در بازار نفت نیز با تلاش‌های اوپک و سایر تولیدکنندگان شاهد نشانه‌هایی از بهبود و افزایش قیمت نفت بودیم. تحلیل‌گران بسیاری روند بازارهای جهانی را در سال 2018 پیش‌بینی‌ کرده‌اند که در این مطلب برخی را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

الهام میرمحمدی: در سالی که گذشت عوامل مختلفی موجب افزایش ریسک در بازارهای مختلف شد. آزمایش‌های موشکی در کره شمالی و ظهور دوباره پوپولیسم در جهان، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و عدم قطعیت سیاسی، تصمیم برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مذاکرات مبهم و ادامه‌دار برگزیت، شورش جدایی‌طلبان در کاتالونیا و پیروزی احزاب راست افراطی در کشورهای اروپایی که خواستار جدایی از اتحادیه اروپا هستند از جمله این عوامل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی‌رغم روی کار آمدن احزاب ملی‌گرا در آمریکای جنوبی و مرکزی، بازارهای جهانی عملکرد خوبی از خود نشان دادند. بازار سهام 12 ماه پررونق را در سراسر جهان پشت سر گذاشت.

شاخص سهام کشورهای کره جنوبی، برزیل و هنگ‌کنگ با رشد به ترتیب 20.2 درصد، 26.3 درصد و 34.5 درصد از شاخص S&P آمریکا سبقت گرفتند.

به طور کلی بازارهای سهام در سال گذشته از وضعیت خوبی برخودار بودند و بسیاری از آنها توانستند رکوردزنی کنند. اما شاخص Hanoi 30 ویتنام با 53 درصد رشد، بهترین عملکرد را در میان بازارهای جهانی داشت.

میانگین صنعتی داوجونز که در ابتدای سال 19872.86 بود، روز جمعه پیش از کریسمس به 24774.30 رسید.

شاخص S&P نیز با 19.8 درصد رشد از 2251.57 در ابتدای سال به 2682.62 رسید.

شاخص نزدک کامپوزیت نیز از آنچه انتظار می‌رفت بهتر عمل کرد و رشدی معادل 28.8 درصد در طول یک سال از خود به جا گذاشت.

از سوی دیگر، از سال 2016 تاکنون و پس از پشت سر گذاشتن دوران رکود، بازار نفت نیز نشانه‌هایی از بهبود و افزایش قیمت از خود نشان داد.

بازار دلار اما همچنان ناپایدار است. ارز دیجیتال نیز رشد بسیار غافلگیرکننده‌ای در سال 2017 داشت.

بیت‌کوین که در ابتدای سال تنها 999 سنت قیمت داشت، 1430 درصد رشد کرد. قیمت اتریوم نیز از 8.17 دلار در ابتدای سال به 735.61 دلار -رشدی معادل 8900 درصد- رسید. همچنین ریپل رشدی 18300 درصد داشته و از قیمت 0.00652 دلار در ابتدای سال به 1.20 دلار رسید.

فدرال‌رزرو در سه نوبت نرخ بهره را افزایش داد. بانک‌های مرکزی اروپا اما همچنان در مورد افزایش نرخ بهره تردید دارند.

به طور کلی، سال 2017 از دیدگاه بسیاری از سرمایه‎گذاران سال بسیار خوبی بود. تحلیل‌گران بسیاری روند بازارهای جهانی در سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند که در این مطلب برخی از آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

استیون نایت (Steven Knight): توقف روند صعودی قیمت نفت

به گفته این تحلیل‎گر، در سال آینده فشارهای تورمی در بیشتر کشورهای غربی افزایش می‌یابد. به دنبال این امر بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی انقباضی در پیش خواهند گرفت که اثرات نامطلوبی بر روی سهام خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۸، قیمت نفت برنت افزایش می‌یابد، اما سپس به بشکه‌ای حدود ۶۰ دلار خواهد رسید.

بازار ارز که سالی یکنواخت را سپری کرده، عملکرد متفاوتی خواهد داشت. به دلیل تورم و سیاست بانک‌های مرکزی احتمالا شاهد حرکت‌های بزرگی در بازار ارز باشیم که فرصت‌های تجاری بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد.

به گفته این تحلیل‌گر، در سال آینده بر خلاف سال 2017، ارزش دلار در برابر یورو افزایش خواهد یافت.

ارزش دلار در برابر یورو

در بازار نفت نیز، شاهد ادامه تقابل میان اوپک و تولیدکنندگان شیل خواهیم بود. با افزایش قیمت نفت در سال آینده، تولید شیل نیز افزایش می‌یابد.

بر اساس پیش‌بینی‌های استیون نایت در سال 2018، قیمت نفت برنت افزایش می‌یابد اما سپس به بشکه‌ای 60 دلار خواهد رسید.

تام لوانگو (Tom Luongo): سال 2018 سال خروج سرمایه از اروپا، کاهش ارزش یورو و رشد طلا

با کاهش نفوذ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به عنوان رهبر اروپا، برگزیت و استقلال‌طلبی کاتالونیا، به نظر می‌رسد مهم‎ترین مسئله در سال آینده اتحاد سیاسی کشورهای اروپایی باشد.

تام لوانگو معتقد است، برگزاری انتخابات در ایتالیا در ماه می، نقطه عطفی برای شروع یک بحران بانکی جدید در اروپا خواهد بود.

معکوس شدن روند کنونی بازار، خروج سرمایه از اروپا را تسریع می‌کند.

در حال حاضر، با رشد شاخص داو و نزول ارزش سهام DAX در آلمان این روند آغاز شده است. از سوی دیگر، شاهد رشد چشمگیر طلا خواهیم بود و ارزهای دیجتال نیز به رشد خود ادامه می‌دهند.

«اعتماد» مهم‌ترین واژه سال 2018 خواهد بود.

اگر اعتماد به بانک‌های مرکزی از بین برود، حرکت عمده‎ای از سوی اوراق قرضه و دارایی‌های بانکی به سمت کالاهایی چون طلا، بیت‎کوین و سهام آمریکا وجود خواهد داشت.

بازار طلا، بیت‌کوین و داو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

به گفته این تحلیل‌گر، قیمت طلا که در ماه دسامبر کاهش یافته بود، در ر بع نخست سال 2018 افزایش می‌یابد.

جیسن سِن (Jason Sen): افزایش سرمایه‌گذاری در بازار طلا و نقره به دلیل اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام

علی‌رغم عملکرد بسیار خوب بازار سهام آمریکا طی ده سال گذشته، بهترین پیشنهاد این تحلیل‌گر در سال 2018 سرمایه‌گذاری در بازار طلا و نقره است.

روند تدریجی افزایش نرخ بهره آمریکا در سال آینده، تقاضا برای طلا و سایر فلزات گرانبها را افزایش خواهد داد.

طلا میانگین قیمت در 200 روز گذشته را حفظ کرده و این مسئله نشانگر تقویت نیروهای ساختاری در بازار طلا و ادامه روند صعودی قیمت این فلز گرانبها است.

بر اساس پیش‌بینی‌های این تحلیل‌گر، این امر نشانه ادامه روند صعودی قیمت طلا در بلندمدت است؛ چرا که اختلاف میان سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان تاثیر بسیاری بر افت ارزش دلار آمریکا داشته است.

افزایش سرمایه‌گذاری در بازار طلا

همچنین، قیمت نقره طی دو سال گذشته تثبیت شده و در سال آینده با نوسانات بیشتری روبرو خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، قیمت جهانی هر اونس نقره در سال آینده به بیش از 20 دلار خواهد رسید که 17 درصد از قیمت‌های کنونی این فلز بیشتر است.

پایین بودن ارزش دلار آمریکا و افزایش کمتر نرخ بهره فدرال‌رزرو، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا و نقره در سال آینده است.

به گفته این تحلیل‌گر، روند تدریجی افزایش نرخ بهره آمریکا، تقاضا برای طلا و سایر فلزات گرانبها را افزایش خواهد داد.

الن آر. والد (Ellen R.Wald): ادامه تقابل اوپک و تولیدکنندگان شیل

به نظر این تحلیل‌گر، اوپک و دیگر متحدان غیراوپکی توافق کاهش تولید را حداقل تا ماه ژوئن یا تا پایان سال ادامه خواهند داد.

به دلیل افزایش رشد اقتصاد جهانی در سال پیش رو، تقاضا برای نفت نیز بالا خواهد رفت.

این انتظار وجود دارد که برخی کشورهای امضاکننده توافق، همچون گذشته به استخراج بیش از حد مجاز بپردازند.

عربستان سعودی میزان تولید خود را در مقایسه با سال 2017 افزایش خواهد داد، اما این میزان از محدوده سهمیه‌اش تجاوز نخواهد کرد.

از سوی دیگر، شرکت‌های نفتی روسیه هم تولید خود را افزایش می‌دهند. افزایش تولید شرکت‌های روسی هم منطبق با اصول توافقنامه است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، به دلیل افزایش رشد اقتصاد جهانی، تقاضای جهانی برای نفت نیز بالا خواهد رفت.

اگرچه تولیدکنندگان نفت خام خواهان افزایش قیمت نفت هستند، اما عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایل ندارند قیمت به بالاتر از 70 دلار برسد. چرا که این امر منجر به کاهش تقاضای جهانی خواهد شد.

شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل نیز برای افزایش سرمایه مورد نیاز خود تلاش می‌کنند و ممکن است ناچار باشند دارایی‌های خود را بفروشند و یا با سایر شرکت‌ها ادغام شوند.

تا پیش از کاهش مجدد قیمت نفت، این شرکت‌ها با انجام سرمایه‌گذاری‌های بهتر، با بهره جستن از فرصت‌ها سود می‌کنند.

بزرگ‌ترین سوال برای تولیدکنندگان نفت شیل در سال آینده این است که آیا افزایش قیمت نفت باعث بیشتر شدن اشتهای سرمایه‌گذاران برای فرصت‌های شیل می‌شود؟ یا اینکه آنها تنها به دنبال بازگشت سرمایه هستند؟

در بخش تولید خودروهای الکتریکی نیز، تردیدهای بسیاری در مورد پایداری طرح‌های فعلی وجود دارد. تنها تحت شرایطی که شاهد پیشرفت چشمگیر در تکنولوژی این خودروها باشیم، توانایی مهندسان برای توسعه باتری‌های این خودروها از سوی تحلیل‌گرد مورد تردید قرار نمی‌گیرد.

نگرانی‌های فعالان محیط زیست افزایش می‌یابد و فشار آنها برای تولید باتری‌های لیتیومیِ قدرتمندتر بیشتر می‌شود.

متیو ولر (Matthew Weller): افزایش ارزش دلار آمریکا در سال 2018

2017، سال خوبی برای دلار آمریکا نبود. ارزش دلار آمریکا تقریبا در برابر تمام ارزهای اصلی جهان کاهش یافت.

در 11 ماه نخست سال 2017، ارزش دلار 9 درصد نسبت به پوند و نزدیک به 13 درصد نسبت به یورو کاهش یافت. به گفته تحلیل‌گران، افزایش نرخ بهره در آمریکا که در سه نوبت انجام شد، دلیل اصلی این امر است. عدم تعادل در بازار میان خریداران و فروشندگان نیز تاثیر مهمی در کاهش ارزش دلار داشت.

با فروکش کردن هیجان بازار و پایین آمدن انتظارات در سال آینده، تقاضا برای دلار کاهش می‌یابد و بار دیگر ارزش آن بالا می‌رود.

با آغاز سال 2017، آمریکا امیدوار بود که دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور تاجر این کشور به همراه کنگره جمهوری‌خواه بتواند با انجام اقداماتی چون کاهش مالیات، رشد اقتصادی کشور را فراهم آورد.

سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت ترامپ در آمریکا موجب شد ارزش دلار در سال 2017 با کاهش روبرو شود و این مسئله به نفع قیمت کالاهای مختلف به خصوص فلزات گرانبها شد.

وعده ترامپ برای کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌ها در پروژه‌های زیرساختی در نهایت منجر به افزایش کسری بودجه و بدهی‌های آمریکا شد. این مسئله موجب شد خوش‌بینی در بازار دلار از بین برود و در نهایت ارزش دلار کاهش یابد.

به گفته این تحلیل‌گر، در سال 2018 با فروکش کردن هیجان بازار و پایین آمدن انتظارات، تقاضا برای دلار کاهش می‌یابد و بار دیگر ارزش آن بالا می‌رود.

جسی کوهن (Jesse Cohen): تضعیف تلاش‌های اوپک با افزایش تولید شیل

افزایش تولید شیل در آمریکا، تلاش‌های اوپک برای از میان بردن مازاد عرضه و در نهایت افزایش قیمت نفت را تضعیف خواهد کرد.

در سال پیش رو، حرکت حماسی چین و روسیه و تبانی آنها برای از رده خارج کردن ارزهای دیجیتالِ موجود، موجب سقوط قیمت بیت‌کوین تا هزار دلار می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های این تحلیل‌گر، قیمت نفت خام در سال آینده در محدوده 55 تا 65 دلار برای هر بشکه خواهد بود.

تولید شیل آمریکا از اواسط 2016 تاکنون افزایشی 15 درصدی داشته و به حدود 9.7 میلیون بشکه در روز رسیده است. این بالاترین میزان از اوایل دهه 1970 تاکنون است که با تولیدکنندگان برتر چون روسیه و عربستان سعودی رقابت می‌کند.

با افزایش فعالیت‌های حفاری در ایالات متحده انتظار می‌رود میزان تولید شیل در این کشور رشد کند. همچنین اقداماتی چون نوآوری‌های تکنولوژیکی، حکایت از کاهش هزینه استخراج از سوی این شرکت‌ها دارد.

تقابل اوپک و تولیدکنندگان شیل

در فوریه 2018، جروم پاول بر صندلی ریاست فدرال‌رزرو می‌نشیند و سیاست‌های پولی و مالی او در شرایطی که چشم‌انداز رشد آمریکا چندان تعریفی ندارد، مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

به گفته کوهن، احتمالا جروم پاول برنامه‌های فعلی فدرال‌رزرو را با هدف کاهش ترازنامه 4.5 هزار میلیارد دلاری اوراق قرضه و حمایت از اقتصاد کشور ادامه خواهد داد.

در بازار ارز دیجیتال نیز، تا اواسط سال 2018، بیت‌کوین رشد چشمگیری خواهد داشت و احتمال دارد به 60 هزار دلار نیز برسد. اما حرکت حماسی چین و روسیه و تبانی آنها برای از رده خارج کردن ارزهای دیجیتالِ موجود، موجب سقوط قیمت بیت‌کوین تا هزار دلار می‌شود.

جیسن مارتین (Jason Martin): ادامه سیاست‌های پیشین از سوی بانک‌های مرکزی

فدرال‌رزرو: با تغییر ریاست‌ فدرال‌رزرو، احتمالا سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا تغییرات اندکی خواهد داشت.

بانک‌های مرکزی در سال ‎ 2018با تصمیم‌گیری‌های مهمی درباره سرعت سخت‌گیری سیاست‌های مالی روبرو هستند که طبیعتا بهبود اقتصاد را به خصوص در اتحادیه اروپا پیچیده می‌کند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در سال 2018 نرخ بهره احتمالا در 3 نوبت افزایش خواهد یافت. همچنین، چند کرسی خالی دیگر نیز در هیات‌مدیره این نهاد بانکی وجود دارد که نامزدهای دیگر دونالد ترامپ برای پر کردن آنها معرفی خواهند شد.

به اعتقاد وی، وضعیت تورم آمریکا می‌تواند عامل مهمی برای هرگونه افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو طی ماه‌های آینده باشد.

بانک مرکزی اروپا: به نظر می‌رسد بانک مرکزی اتحادیه اروپا با احتیاط هرچه‌تمام‌تر سیاست‌های فدرال‌رزرو را ادامه دهد.

بانک مرکزی اروپا برنامه سیاست محرک مالی خود را همچنان ادامه می‌دهد اما قصد دارد خرید اوراق قرضه منطقه پولی یورو را در سال آینده کمتر کند.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز به دلیل مقاومت بالا در برابر سیاست‌های رادیکال شایسته تقدیر است که اکنون ثمره خود را نشان داده است. نرخ بیکاری در منطقه یورو کاهش پیدا کرده و آمارها نشان می‌دهد، اتحادیه اروپا با بالاترین سرعت شاهد رشد اقتصادی بوده که بالاترین میزان را طی هفت سال گذشته نشان می‌دهد.

بانک مرکزی انگلیس: چشم‌انداز انگلیس به دلیل بی‌اطمینانی ناشی از برگزیت هنوز مشخص نیست. اما بانک مرکزی انگلیس یکی از فعالان در زمینه بهبود وضع اقتصادی این کشور است.

بانک‌های مرکزی در سال ‎ 2018با تصمیم‌گیری‌های مهمی درباره سرعت سخت‌گیری سیاست‌های مالی روبرو هستند که طبیعتا بهبود اقتصاد را به خصوص در اتحادیه اروپا پیچیده می‌کند.

بانک مرکزی انگلیس پس از افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر، اعلام کرد که نرخ بهره را در سال آینده دوباره افزایش خواهد داد.

پینکاس کوهن (Pinchas Cohen): کاهش ارزش دلار آمریکا، رشد دلار استرالیا و نفت 62 دلاری

پیش‌بینی‌ها از تداوم روند نزولی شاخص دلار در سال 2018 میلادی حکایت دارند. دونالد ترامپ در اوایل سال 2017 میلادی از قدرت گرفتن دلار نسبت به ارزهای رایج دیگر ابراز نگرانی کرده بود اما آنچه برای شاخص دلار در این سال رخ داد، نگرانی او را از میان برد.

با توجه به مذاکراتِ ادامه‌دار برگزیت، غیرقابل پیش‌بینی‌ترین ارز در سال 2018 استرلینگ است.

شاخص دلار در سال 2017 نزدیک به 10 درصد افت کرد که در طول دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

علی‌رغم اینکه فدرال‌رزرو نرخ بهره را در سه نوبت مختلف افزایش داد، اما نگرانی از ضعف تورم اجازه نداد سیاست‌ پولی منقبض‌کننده طبق روال معمولی از دلار آمریکا حمایت کند.

با ادامه کاهش نرخ تورم در آمریکا، دلار تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت که این امر موجب می‌شود سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به چشم‌انداز فدرال‌رزرو برای بهبود پایدار از دست بدهند.

آنها به بازار طلا که یک سرمایه‌گذاری امن در برابر دلار محسوب می‌شود، روی می‌آورند.

بر اساس گزارش‌های سازمان همکاری و توسه اقتصادی، استرالیا به رشد ادامه خواهد داد و با افزایش تورم، دستمزها نیز به تدریج افزایش می‌یابد.

همچنین، انتظار می‌رود بانک مرکزی این کشور در نیمه دوم سال، سیاست‌های انقباضی اتخاذ کند.

با توجه به مذاکرات ادامه‌دارِ برگزیت، غیرقابل پیش‌بینی‌ترین ارز در سال 2018 استرلینگ است.

از سوی دیگر، انفجار خط لوله در لیبی موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد. چرا که تولید ناگهانی دو کشوری -لیبی و نیجریه- که از توافق کاهش تولید معاف بودند، کاهش می‌یابد.

همچنین با توجه به بهبود شرایط اقتصاد جهانی، احتمال افزایش تقاضای نفت در این سال وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر، عربستان سعودی برای بالا بردن قیمت نفت -دست‌کم تا فروش اولیه سهام آرامکو- هر اقدامی انجام خواهد داد.

پس از آن دولت سعودی ناچار است با مشکل کسری بودجه‌اش دست‌وپنجه نرم کند.

مهم‌تر از همه، افزایش قیمت‌ نفت، افزایش تولید شیل ایالات متحده آمریکا را به همراه خواهد داشت. و این امر در نهایت به کاهش مجدد قیمت منجر می‌شود.

بدین ترتیب بازار نفت با پیروی از الگوی مثلث متقارن به قیمت هدف که حدود 62 دلار است، خواهد رسید.

منبع: investing.com

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.