خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۲۰۸۰۱

ترامپ در سر گردنه؛ باج‌خواهی ۴ میلیار دلاری آمریکا از عربستان

ترامپ در سر گردنه؛ باج‌خواهی 4 میلیار دلاری آمریکا از عربستان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد برنامه‌های این کشور در سوریه، از عربستان سعودی درخواست 4 میلیارد دلار پول کرده است.

الهام میرمحمدی: ترامپ در یک تماس تلفنی در ماه دسامبر با ملک سلمان از وی درخواست 4 میلیارد دلار پول کرد که به اعتقاد او می‌تواند به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سرعت ببخشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقامات آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند، اعتقاد ترامپ پس از پایان این گفتگوی تلفنی این بود که میان او و مقامات سعودی توافق حاصل شده است.

کاخ سفید قصد دارد، این مبلغ را برای دستیابی به اهدافش در سوریه، که شامل جلوگیری از نفوذ ایران و روسیه در این کشور است، هزینه کند. ترامپ همواره از اینکه واشنگتن تامین‌کننده مالی عملیات جنگی باشد، گلایه داشته است. بنابراین تقسیم هزینه‌ها با سایر متحدان نظامی از دیدگاه او اهمیت دارد.

این در حالی است که سعودی‌ها با اهداف آمریکا، به‌خصوص محدود کردن قدرت بشار اسد و کاستن از نفوذ ایران هم‌نظرند.

شاهزاده عربستان سعودی امروز عازم آمریکا است و در نظر دارد با مقامات آمریکا دیدار و گفتگو کند.

عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین عناصر ائتلاف آمریکا در سوریه بوده، اما در سال‎های اخیر از جنگ در سوریه کنار کشیده است. بنابراین، کمک 4 میلیارد دلاری سعودی‌ها، گام بزرگی در راستای اهداف آمریکا در سوریه خواهد بود.

از دیدگاه ترامپ هم درخواست این مبلغ از عربستان، برای اهدافی که این کشور از آمریکا در سوریه طلب می‌کند، رقم معقولی است. آن هم در حالی که خود آمریکا تنها در ماه گذشته 200 میلیون دلار برای تقویت ثبات در مناطق تحت نفوذ خود در سوریه ارائه کرده است.

در عین حال، ترامپ بسیار مشتاق است تا ایالات متحده آمریکا را هر چه سریع‌تر از جنگ سوریه خارج کند. وی چندی پیش پیروزی بر داعش را در یک سخنرانی رسمی به نیروهای آمریکایی تبریک گفته بود.

آمریکا به دنبال یک نقش‌آفرینی جدی در برابر ایران است که در حقیقت مناسبات قدرت پس از جنگ را مشخص می‌کند.

سیاست پنتاگون از زمان باراک اوباما به این ترتیب بود که از درگیری مستقیم در جنگ داخلی سوریه پرهیز و تنها به حمایت متحدان آمریکا در این کشور اکتفا کند.

این نبرد موفقیت‌آمیز بود. اما علی‌رغم عقب‌نشینی داعش از بسیاری نقاط، احتمال افزایش پیروی اسد در جنگ داخلی بالاتر بود و این منجر به نگرانی سیاستگذاران در آمریکا شد. و به این ترتیب ماموریت ایالات متحده آمریکا در سوریه پیچیده‌تر شده است.

با خروج داعش از سوریه، به نظر می‌رسد مرحله دوم استراتژی آمریکا، ارتقای یک توافق سیاسی در جنگ است که در نهایت شامل خروج اسد و ایران از این کشور می‌شود.

هر چند به گفته فرماندهان ایالات متحده، ماموریت نظامی آنها در سوریه محدود به شکست دادن داعش است، اما برخی از مقامات دولتی صحبت از حضور گسترده‌تر ایالات متحده در سوریه می‌کنند و این بدان معناست که آمریکا به دنبال یک نقش‌آفرینی جدی در برابر ایران است که در حقیقت مناسبات قدرت پس از جنگ را مشخص می‌کند.

سناتور لیندسی گراهام (Lindsey O. Graham)، یکی از این مقامات است که معتقد است، اهداف آمریکا فراتر از شکست داعش است.

چندی پیش نیکی هیلی (Nikki Haley)، سفیر آمریکا در سازمان ملل، اظهار داشت: صلح و ثبات در سوریه با حضور اسد غیرممکن است.

همچنین، اخیرا برخی دیگر از مقامات آمریکایی گفته‌اند که نیروهای آمریکایی به خاطر ایران قادر به خروج از شمال سوریه نیستند.

قرار است بخشی از این 4 میلیارد دلار برای زندانیان داعش هزینه شود، تا آنها را از سلول‌های دسته‌جمعی به سلول‌های انفرادی در سوریه منتقل کنند.

در این شرایط، هر چند ترامپ از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش، افزایش حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را تایید کرده، اما به شدت از حضور طولانی‌مدت آمریکا در این کشور پرهیز دارد.

رکس تیلرسون هفته گذشته اخراج شد، و هنوز که آیا موضوع اسد و سوریه یکی از اختلاف‌ها میان او و ترامپ بوده، اما به نظر می‌رسد، این موضوع دغدغه‌ اساسی در سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود.

بخش مهمی از دغدغه آمریکا به هزینه‌هایی مربوط می‌شود که تاکنون برای ارتش آزاد سوریه پرداخته و پیش‌بینی هزینه‌های آینده برای ثبات در سوریه، بیرون کردن ایران و اسد، چشم‌انداز حضور طولانی‌مدت آمریکا را در سوریه تیره کرده است.

این در حالی است که برخی ژنرال‌های آمریکایی نگرانی‌هایی مبنی بر شکل‌گیری یک داعشِ جدید در سوریه دارند. در چنین شرایطی، دونالد ترامپ تنها راه‌حل را، باج‌خواهی از کشوری نظیر عربستان سعودی می‌داند.

یکی از مقامات آمریکایی گفته، قرار است بخشی از این 4 میلیارد دلار برای زندانیان داعش، که حدود 400 نفر هستند، هزینه شود، تا آنها را از سلول‌های دسته‌جمعی به سلول‌های انفرادی در سوریه منتقل کنند.

مقامات سعودی در واشنگتن هیچ‌گونه اظهار نظری در مورد درخواست دونالد ترامپ نداشته‌اند. اما به نظر می‌رسد، آنها به خوبی می‌دانند که در ازای 8 میلیارد دلاری که آمریکا تاکنون در سوریه هزینه کرده، این 4 میلیارد دلار سهم ناچیز عربستان از جنگ در سوریه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.