کد مطلب: ۲۳۵۶۹۶

اکونومیست بررسی کرد:

کدام کشورها استقبال بیشتری از مهاجران دارند؟

کدام کشورها استقبال بیشتری از مهاجران دارند؟

بر اساس نظرسنجی موسسه یوروبارومتر، سوئدی‌ها بیشترین استقبال را در مواجهه با خارجی‌ها در کشورشان دارند. مهاجرستیزی اما در دو کشور مجارستان و بلغارستان بیش از هر کشور اروپایی دیگر دیده می‌شود. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان می‌دهد، مجاورت و نزدیکی با خارجی‌ها رابطه‌ مستقیمی با مهاجرپذیری دارد.

الهام میرمحمدی: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، در اروپا کشورهایی که میزبان مهاجرهای بیشتری هستند، رویکرد مثبت‌تری در مواجهه با خارجی‌ها دارند. به عبارت دیگر، مجاورت و نزدیکی با خارجی‌ها رابطه‌ مستقیمی با مهاجرپذیری دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست، بیشتر دولت‌های اروپایی معتقدند، اگر جذب مهاجر به درستی مدیریت شود، می‌تواند یک کشور را از نظر فرهنگی و اقتصادی ثروتمندتر کند. این در حالی است که تحولات اخیر در اروپا برای برخی دولت‌ها نگران‌کننده بوده است.

در حال حاضر، در بسیاری از کشورها احساسات ضدمهاجرت -چه این افراد از کشورهای فقیر مهاجرت کرده باشند و چه از سایر کشورهای اروپایی باشند- شعله‌ور شده و چالش‌های فراوانی را برای دولت‌های اروپایی به وجود آورده است.

شاید برگزیت و برگزاری رفراندوم برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نشان‌دهنده عدم رضایت بریتانیایی‎ها از حضور خارجی‌هایی که از اروپایی شرقی به این کشور می‌آمدند، باشد.

مرین لوپن (Marine Le Pen)، رهبر جبهه راست‌گرایان افراطی در فرانسه که رقیب اصلی امانوئل مکرون در انتخابات 2017 محسوب می‌شد، با هدف کسب آرای بیشتر به برگزاری کمپین‌هایی به مخالفت با ورود پناهنده‌ها به این کشور پرداخت.

در آلمان، حزب محافظه‌کار و ضدمهاجر آلتروناتیو (AFD)، سال گذشته برای اولین بار به پارلمان وارد شد و توانست 92 کرسی از 709 کرسی را به خود اختصاص دهد.

احزابی از این دست همواره مهاجرت و ناهمگونی فرهنگی را تهدیدی برای مشاغل و امنیت داخلی معرفی کرده‌اند.

علی‌رغم ظهور ملی‌گرایی جدید در اروپا، نتایج نظرسنجی اخیر موسسه یوروبارومتر (Eurobarometer) نشان می‌دهد که در عمل، دیدگاه اروپایی‌ها نسبت به مهاجران همچنان مثبت است. این امر به ویژه در مورد کشورهایی که درصد قابل توجهی از جمعیتشان مهاجر هستند، صدق می‌کند.

به طور کلی، 83 درصد از اسپانیایی‌ها و 81 درصد از سوئدی‌ها می‌گویند، از داشتن رابطه اجتماعی و معاشرت با مهاجران احساس خوبی دارند.

سوئدی‌ها در پذیرش مهاجرها به عنوان همسایه، همکار یا حتی مدیر در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پیشرو هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در بحران مهاجرت 2015 نیز کشور سوئد بیشتر تعداد پناهجو را پذیرفته است.

اگرچه از آن زمان تاکنون تنش‌هایی در این کشور ایجاد شده و کنترل مرزها از سوی دولت تشدید شد، با این وجود، نتایج موسسه یوروبارومتر نشان می‌دهد که سوئدی‌ها بیشترین استقبال را از خارجی‌ها دارند.

نمودار زیر میزان مهاجرپذیری را بر اساس این نظرسنجی در میان کشورهای اروپایی نشان می‌دهد:

از مهاجران

گزارش‌ها حاکی از آن است که بریتانیایی‎ها از اینکه پزشک معالجشان یک خارجی باشد، احساس خوبی دارند.

مطابق آمار سال نظام ملی سلامت بریتانیا (National Health Service) در سال2014، یک‌چهارم از پزشکان مشغول به کار در این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند.

اما آنها همچنان از اینکه یک فرد مهاجر را به عنوان همسایه، همکار، دوست و یا عضوی از خانواده بپذیرند، در مقایسه با سوئد و نروژ رتبه‌ پایین‌تری دارند.

اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که در طول زمان، رویکرد بریتانیایی‌ها نسبت به مهاجرها تغییرات مثبتی داشته است. اگرچه بریتانیا هنوز نسبت به خارجی‌ها رفتار مناسبی ندارد، اما مهاجرها از مناطقی چون کارائیب، اوگاندا و دیگر نقاط جهان برای دهه‌های طولانی در این کشور زندگی و کار می‌کنند.

خارجی‌هایی که به انگلیس وارد می‌شوند در مقایسه با بریتانیایی‌هایی که کشور را ترک می‌کنند، جوان‌ترند.

مهاجرستیزی در دو کشور مجارستان و بلغارستان بیش از هر کشور اروپایی دیگر دیده می‌شود. بخش قابل توجهی از مشارکت‌کنندگان مجار و بلغار در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند، تمایل ندارند خارجی‌ها را در هیچ شرایطی بپذیرند.

بیش از نیمی از آنها از برقراری هرگونه ارتباطی با خارجی‌ها احساس خوبی ندارند. این در حالی است که هر دو کشور تعداد اندکی را به عنوان مهاجر پذیرفته‌اند.

در سال 2017، درصد جمعیت خارجی در بلغارستان و مجارستان به ترتیب دو و پنج درصد گزارش شد. این رقم در سوئد 18 درصد است.

این نظرسنجی اگرچه تصویر کاملی از میزان مهاجرپذیری اروپایی‌ها نیست اما یک نکته را به خوبی نشان می‌دهد: مجاورت و نزدیکی با خارجی‌ها، رابطه مستقیمی با میزان مهاجرپذیری دارد.

در کشورهایی که افرادی با رنگ پوست و ویژگی‌های ظاهری متفاوت کمتری وجود دارند، برانگیختن احساسات ضدمهاجرت و ایجاد یک ترس خیالی ساده‌تر است.

به عنوان مثال، ویکتور اربان (Viktor Orbán)، نخست‌وزیر پوپولیست مجارستان به راحتی می‌تواند مهاجرها را تحت فشار قرار دهد؛ چرا که تعداد مهاجرهای حاضر در این کشور برای اثبات ادعای او اندک است.

بر اساس نتایج حاصل از این نظرسنجی، افراد جوان‌تر، تحصیل‌کرده‌تر و افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند، رویکردی به مراتب مثبت‌تر در مواجهه با تازه‌واردین دارند.

از این رو، مهاجرها هم تمایل بیشتری برای زندگی در شهرها دارند.

اختلاف نظر در مورد پذیرش مهاجر در اروپا عمدتا میان جوان‌تر و پیرترها و شهری‌ها و روستایی‌ها وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.