کد مطلب: ۲۵۴۴۹۷

خسارات کشورهای آسیایی از تعرفه‌های ترامپ

خسارات کشورهای آسیایی از تعرفه‌های ترامپ

یک پایگاه خبری آمریکایی به بررسی این مساله پرداخته است که اگر دونالد ترامپ تهدید خود مبنی بر اعمال تعرفه 150 میلیارد دلاری علیه واردات چین را عملی کند، این مساله چه خساراتی را به کشورهای آسیایی وارد خواهد کرد.

2 اقتصاددان بلومبرگ برآورد کرده‌اند که به ازای هر 10 درصد کاهش صادرات چین، رشد تولید ناخالص داخلی سایر اقتصادهای آسیایی به طور میانگین 1.1 درصد کاهش خواهد یافت. ولی این رقم برای اقتصاد چین کمتر از 0.3 درصد خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس این گزارش اقتصاددانان بلومبرگ تاکید کرده‌اند که گرچه چنین کاهش شدید صادرات از سوی یک شریک تجاری بزرگ جهانی یک سناریوی سختگیرانه و افراطی است ولی اگر ترامپ تعرفه‌های مورد نظرش را اعمال کند، به هیچ وجه بعید و دور از انتظار نخواهد بود که صادرات چین با افت شدیدی روبرو شود.

اگر صادرات چین به آمریکا با افت 10 درصدی ر وبرو شود، پکن مجبور به کاهش واردات قطعات از سایر کشورهای آسیایی خواهد بود.

اقتصاددانان برآورد می‌کنند که تایوان، مالزی و کره جنوبی بیشتر از سایر کشورهای آسیایی متضرر خواهند شد و تولید ناخالص داخلی این کشورها به ترتیب 1.9 درصد، 1.3 درصد و 0.9 درصد کاهش خواهد یافت. اندونزی و هند مقاومت بیشتری در برابر این مساله خواهند داشت چرا که ظرفیت تولید صنعتی محدودتری دارند.

اگر چین واردات قطعات برای تقاضای داخلی خود را نیز کاهش دهد، این خسارات به مراتب شدیدتر خواهد بود. به طوری که با در نظر گرفتن این فاکتور، رشد جی دی پی تایوان، مالزی و هنگ‌کنگ به ترتیب 3 درصد، 2.1 درصد و 1.8 درصد کاهش خواهد یافت.

رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان و دومین اقتصاد بزرگ آسیا نیز 0.4 درصد کاهش خواهد داشت. این مساله می تواند چالش بزرگی برای انتظارات مربوط به رشد اقتصادی یک درصدی این کشور باشد.

چین نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه با زیان و خسارات کمتری روبرو خواهد شد چرا که وابستگی آن به صادرات کمتر شده است. با توجه به برآوردهای مربوط به رشد اقتصادی 6.5 درصدی در سال 2018 میلادی، چین می تواند به سادگی تبعات ناشی از اقدامات تعرفه‌ای دولت ترامپ را مدیریت کند.

اقتصاددانان بلومبرگ با استناد به آمارهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اعلام کرده اند که تاثیرات بر سایر مناطق جهان نیز به طور کلی متعادل خواهد بود، به طوری که شیلی، آلمان، آفریقای جنوبی، پرو ، روسیه و عربستان سعودی آسیب پذیری بیشتری را در برابر تقاضای چین دارند.

منبع: سایت طلا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.