خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۲۰۸۶

بلومبرگ بررسی کرد:

نگاهی به وضعیت اقتصادی کشورهای جهان در هفته پیش‌رو

نگاهی به وضعیت اقتصادی کشورهای جهان در هفته پیش‌رو

از یک‌سو وضعیت اقتصادی موجود در ترکیه به سرمایه‎‌گذاران یادآوری می‌کند که بحران‌های ارزی هنوز رخ می‌دهند و از سوی دیگر سیاست‌های فدرال‌رزرو و تقویت دلار آنها را برای سرمایه‌گذاری در اقتصادهای نوظهور دچار تردید کرده است. بلومبرگ در گزارشی به پیش‌بینی رویدادهای اقتصادی هفته آینده در برخی کشورها پرداخته است.

برگزار نشدن جلسات بانک‌های مرکزی و به دنبال آن منتشر نشدن داده‌های مهم اقتصادی در کشورهای مختلف به این معناست که سرمایه‌گذاران تا هفته آینده، زمان کافی برای تصمیم‌گیری در مورد بازارهای نوظهور دارند. از یک‌سو اقتصاد ترکیه با بحران مواجه است و از سوی دیگر روسیه هم با تحریم‌های جدید ایالات متحده روبروست. این در حالی است که آفریقای جنوبی نیز به تازگی با اعتراض‌های دونالد ترامپ برای طرح اصلاحات ارزی در این کشور واکنش نشان داده و در این میان منازعات تجاری آمریکا و چین همچنان ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، در حالی که تعطیلات طولانی در ترکیه به پایان رسیده، مقامات این کشور باید با انجام اقداماتی فوری اعتماد سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این کشور بازگردانند. اقتصاد این کشور در سال‌های اخیر، روزهای خوبی را پشت سر گذاشته اما در حال حاضر ترکیه با بدهی‌های خارجی بالا و تورم غیرقابل کنترل دست و پنجه نرم می‌کند. اگرچه سیاست‌های انقباضی فدرال‌‌رزرو هم در این روند بی‌تاثیر نبوده اما به نظر می‌رسد سوءمدیریت رجب‌طیب‌اردوغان در مورد مسائل اقتصادی مهم‌ترین عامل شروع بحران ارزی موجود باشد.

اعتماد سرمایه‌گذاران از میان رفته و سیاست‌گذاران هم اقدامات قابل توجهی برای حل بحران انجام نداده‌اند. تنها اقدام مهم از سوی بانک مرکزی این کشور، در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره است که به عقیده اقتصاددانان این میزان از افزایش هم برای کنترل بحران ارزی موجود به‌هیچ‌وجه کافی نیست.

از یک‌سو وضعیت اقتصادی موجود در ترکیه به سرمایه‎‌گذاران یادآوری می‌کند که بحران‌های ارزی هنوز رخ می‌دهند و از سوی دیگر سیاست‌های فدرال‌رزرو و تقویت دلار آنها را برای سرمایه‌گذاری در اقتصادهای نوظهور دچار تردید کرده است. در حال حاضر روبل روسیه هم همانند لیر ترکیه سقوط کرده و سایر کشورها هم به مشکلات اقتصادی مشابهی دچارند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه در رابطه با مرگ مامور اطلاعاتی سابق روسیه است که موجب شده تنش‌ها میان واشینگتن و مسکو افزایش یابد. این تحریم‌ها از روز دوشنبه اجرایی می‌شوند. برای مقابله با بحران ارزی و سقوط روبل در این کشور، بانک مرکزی روسیه خرید ارزهای خارجی را متوقف کرده است.

آفریقای جنوبی کشور دیگری است که اخیرا تردیدهایی در مورد آن به وجود آمده است. با این حال در مقایسه با ترکیه، از اعتبار بیشتری در میان سرمایه‌گذاران برخوردار است. برخی بر این باورند که به روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید این کشور، سیریل راماپوزا، موجب شده اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش یابد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر، آفریقای جنوبی هم درست مثل روسیه توجه سیاستمداران ایالات متحده را به خود جلب کرده است. ترامپ در توئیتی به طرح جدید رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی برای تغییر قانون در راستای سلب مالکیت زمین کشاورزان سفیدپوست بدون هیچ مصالحه‌ای با ایشان واکنش نشان داده است. از این رو، منازعات با ترکیه بر سر آزادی کشیش امریکایی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران باید در مورد چشم‌انداز آفریقای جنوبی هم نگران‌ باشند. ترامپ تا این لحظه همواره بر آن بوده تا از سلاح‌های اقتصادی برای اهداف سیاست‌خارجی‌اش استفاده کند.

در حالی که بسیاری از اخبار اقتصادی این روزها تحت تاثیر تحولات سیاسی و توسعه بازارها بوده، بلومبرگ در گزارشی به پیش‌بینی رویدادهای اقتصادی هفته آینده در برخی کشورها پرداخته است.

آمریکا

درآمدهای شخصی و داده‌های مربوط به هزینه‌ها در ماه جولای به عنوان یک منبع مهم در جدول تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم ایالات متحده دیده می‌شود. کارشناسان بلومبرگ معتقدند، تعدیلی در هزینه‌های مصرف‌کننده در سه ماهه جاری وجود دارد که نشان می‌دهد رشد اقتصادی در سه ماهه دوم که چهار درصد گزارش شده، ناپایدار است. سیاستگذاران رشد اقتصادی درخشان در سه ماهه دوم آمریکا را به عوامل زودگذر نسبت می‌دهند.

چین

بر اساس گزارش‌ها، پس از یک دوره دوماهه رشد اقتصادی آهسته، اکنون به نظر می‌رسد رشد اقتصادی چین به ثبات خواهد رسید. شاخص‌های اقتصادی تا حد زیادی مثبت هستند و انتظار می‌رود، بخش صنعت این کشور سوددهی بالایی داشته باشد.

برزیل

رشد اقتصادی سه ماهه اول در این کشور 1.2 درصد گزارش شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سه ماهه دوم این رقم کمتر از سه ماهه اول اما مثبت خواهد بود. اعتصاب رانندگان کامیون در ماه می به دلیل بالا رفتن قیمت بنزین از یک‌سو و سیاست‌های انقباضی از سوی دیگر، موجب افزایش نااطمینانی پیش از انتخابات ماه اکتبر شده است.

هند

به دنبال افزایش قیمت نفت، افزایش نرخ بهره و همچنین بالا رفتن تورم در این کشور رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال مالی که از آپریل آغاز شد، روندی آهسته به خود گرفت. به نظر می‌رسد سیاستگذاران بانک مرکزی در این کشور باید در مورد تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ بهره تامل بیشتری کنند.

ژاپن

با افزایش طوفان‌ها و تغییرات آب‌وهوایی در غرب ژاپن، تولید صنعتی در این کشور موقتا کاهش یافته است. همچنین داده‌های مربوط به بیکاری حکایت از کمبود نیروی کار در ژاپن دارد.

منطقه یورو

افزایش تورم در آلمان با افزایش کمترِ قیمت‌ها در ایتالیا جبران شده و به نظر می‌رسد نرخ‌ها در منطقه یورو بدون تغییر باقی می‌ماند.

کره جنوبی

پیش‌بینی‌ می‌شود در نشست 31 ماه آگوست بانک مرکزی، کره جنوبی سود بانکی را بدون تغییر و در نرخ 1.50 درصد حفظ کند. بازار کار ضعیف، تورمِ کمتر از نرخ هدف‌گذاری‌شده و ادامه ریسک‌های تجارت همگی نیاز اقتصاد این کشور به حمایت پایدار را نشان می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.