فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۹۲۷۷۲

چرا دلار آمریکا با وجود مخالفت رییس‌جمهور تقویت می‌شود؟

چرا دلار آمریکا با وجود مخالفت رییس‌جمهور تقویت می‌شود؟

دونالد ترامپ منتقد «دلار بیش از حد قوی» است، اما برخی سیاست‌هایش پول امریکا را تقویت کرده است. از سوی دیگر، برخی کارشناسان می‌گویند که امریکا که همیشه منتقد سیاست‌های چین بوده، خود تبدیل به یک کشور مداخله‌گر در بازار شده است.

با وجود این، سرمایه‌گذاران در امریکا هنوز نگران قوی بودن دلار نشده‌اند و رشد بازارهای سهام، تداوم صادرات قابل توجه و رشد خوب اقتصادی نشانه‌های این اعتماد هستند. آیا این وضعیت پایدار خواهد بود؟ آیا دلار بالاخره در دولت ترامپ تضعیف خواهد شد؟

حمایت ناخواسته

به گزارش تجارت‌نیوز، رییس‌جمهور جنجالی ایالات متحده از زمانی که در انتخابات جدی گرفته نمی‌شد، تا وقتی که یکی از رقبای اصلی جمهوریخواه شد و بعد در دوره ریاستش، بارها با اشاره به زیان‌های تجاری قوی بودن بیش از اندازه دلار، کاهش ارزش آن را مورد تاکید قرار داده بود؛ با این همه، عده‌ای بر این باورند که سیاست‌های خود او، یکی از دلایل تقویت دلار بوده است.

در امریکا، دولت‌ها تنها با سیاستگذاری‌ها یا اشاره‌هایی غیرمستقیم، ارزش دلار را تنظیم می‌کنند و انتقادهای پرشمار ترامپ از دلار قوی امر جدیدی است. آنچه تعیین‌کننده نرخ‌های برابری دلار است، عمدتا سیاست پولی فدرال رزرو امریکاست.

ترامپ تلاش کرده خلاف جهت حرکت کند اما دلار از ابتدای سال ٢٠١٨ میلادی حدود ٨ درصد گران‌تر شده است. او توانسته با انتقادهای خود به طور روزانه، بازارها را تحت تاثیر قرار دهد اما در کل هنوز قدم بزرگی برنداشته است.

آخرین مورد کمک ترامپ به رشد دلار، تنش اخیر با ترکیه است. اما این تنها مورد نیست. وضع تعرفه‌های بیشتر بر واردات ترکیه و دیگر سیاست‌های تجاری او در عمل پول امریکا را گران‌تر کرده است.

با سقوط لیر، در بازارهای جهانی هراس از فرار سرمایه از کل کشورهای نوظهور پیش آمد چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران در چندین کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و وخامت وضع اقتصاد ترکیه می‌توانست برای آنها هشدار‌دهنده باشد. با چنین نگرانی‌هایی، خرید سرمایه‌های امن در بازارهای جهانی افزایش پیدا می‌کند و یکی از این سرمایه‌ها، دلار امریکاست.

این روند در موارد بسیار دیگری نیز تکرار شده است. ترامپ بارها با اظهارنظرها یا اقدامات گوناگون همگان را متعجب کرده است. این رفتار بارها به نگرانی بازارهای مالی منجر شده و بارها خرید دلار را تشدید کرده است.

به قول چارلز تومس، تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری در گفت‌وگویی با رویترز: اقدمات ترامپ به طرق گوناگونی فضای فرار از خطر را تشدید کرده است و این امر دلار را قوی و قوی‌تر کرده است.

اگر بپرسید پس چرا بازارهای سهام امریکا روند رشد را حفظ کرده‌اند، پاسخ را باید در تاثیر وضعیت دیگر اقتصادهای جهان، تاثیر سهام‌های فناوری و تاثیر اصلاحات دوره باراک اوباما جست‌وجو کرد. سیاست انقباضی بانک مرکزی امریکا نیز امر مهمی است که ممکن شدن آن نتیجه عبور اقتصاد اول جهان از بحران در دوره ریاست رییس‌جمهور دموکرات بود. انقباض پولی در امریکا در حالی است که هنوز بسیاری از اقتصادهای برجسته دنیا سیاست‌های تسهیلی و انبساطی را دنبال می‌کنند و این واگرایی دست دلار را بازتر گذاشته است.

از اقتصاد تا سیاست

در این وضعیت، چنان که اشاره شد جنگ تجاری هم یار دلار بوده است. درگیری تعرفه‌ای با چین، اروپا، کانادا، مکزیک و… علاوه بر جذاب‌تر شدن دلار، ممکن است باعث افزایش تورم در امریکا شود و اگر این نرخ از ٢ درصد فاصله زیادی بگیرد، آرام‌تر شدن روند انقباض توسط فدرال رزرو هم می‌تواند هشداری تلقی شده و باز دلار را گران کند.

ولی داستان اقدام ترامپ علیه خودش محدود به اقتصاد نیست. سیاست داخلی امریکا هم چندین نوبت دلار را گران‌تر کرده است. با آنکه انتقادهای رییس‌جمهور امریکا از دلار قوی در مقاطعی دلار را تضعیف کرده، گاف‌ها و سیاست‌های غلط او دلار را جذاب نگه داشته است. از آنجا که اقتصاد امریکا نظام‌مند است، سیاست‌های غلط رییس‌جمهور به امید خنثی شدن آنها توسط نهادها، دلار را قوی نگه می‌دارد.

مسائل اخلاقی رییس‌جمهور امریکا، عدم ثبات مهره‌ای دولت او و به ویژه پرونده ارتباط کارزار انتخاباتی او با روسیه گرچه بعضا دلار را تضعیف کرده، عمدتا حامی پول کشور بوده است.

آرامش سرمایه

برخی فعالان اقتصادی ایالات متحده ترامپ را متهم می‌کنند که برای کسب سود تجاری به دنبال کاهش ارزش دلار است، اما برخی می‌گویند او در هرحال اثر درازمدتی بر بازار نخواهد داشت، همان‌گونه که تاکنون نداشته است. مارک گرنت، استراتژیست جهانی

«بی رایلی» می‌گوید: «مساله دلار مساله پولی است و به چیز دیگری مربوط نمی‌شود.دیگر نشانه اینکه دلار راه خود را می‌رود این است که بازارهای ینگه دنیا دست‌کم فعلا نگران قدرت دلار نیستند. اینکه صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند اما تاثیر بدی از بازار ارز نگرفته‌اند، نشانه این است که دلار قوی خواهد ماند و ترامپ به آرزوی خود نخواهد رسید.

البته «بلومبرگ» همین چند روز پیش در گزارشی نوشت که بعضی از ناظران بازار هنوز احتمال تضعیف دلار در صورت تصویب بسته سیاستی در دولت ترامپ را در نظر دارند. اما مهم‌تر اینکه آنها هم در انتظار انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر هستند.

منبع:‌ اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.