کد مطلب: ۲۹۹۷۸۳

آیا بحران اقتصادی به وال‌استریت سرایت می‌کند؟

آیا بحران اقتصادی به وال‌استریت سرایت می‌کند؟

تحلیل‌گران معتقدند طوفانی که در حال حاضر در اقتصادهای نوظهور در حال وقوع است می‌تواند به سایر کشورها و حتی وال‌استریت سرایت کند. از یک‌سو ارزش پول ملی این کشورها تحت تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو سقوط کرده و از سوی دیگر، جنگ تجاری ترامپ به این مساله دامن زده است.

شاخص‌ها در بورس چین افت کرده، لیر ترکیه ارزش خود را از دست داده، آفریقای جنوبی به رکود دچار شده و حتی بزرگ‌ترین بسته نجات مالی صندوق بین‌المللی پول نتوانسته کمکی به اقتصاد آرژانتین کند.

به گزارش تجارت‎‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، نوسانی که در حال حاضر در بازارهای نوظهور در حال وقوع است، ریشه در سیاست‌های واشینگتن دارد. از یک‌سو، ارزش پول ملی بسیاری از این کشورها به دنبال افزایش نرخ بهره فدرال‎‌رزرو کاهش یافته و از سوی دیگر، جنگ تجاری دونالد ترامپ به این موضوع دامن زده است.

تحلیل‌گران بر این باورند که این وضعیت می‌تواند به سایر اقتصادهای نوظهور و حتی وال‌استریت سرایت کند؛ درست همانند اتفاقی که دو دهه قبل در بحران مالی آسیا روی داد.

روز چهارشنبه گذشته بازار سهام اندونزی حدود چهار درصد افت کرد. روپیه هند نیز به تازگی در برابر دلار آمریکا ضعیف شده و رئال برزیل نیز ارزش خود را از دست داده است. با وجود این، هنوز نشانه‌هایی مبنی بر تحت تاثیر قرار گرفتن وال‌استریت دیده نمی‌شود که مهم‌ترین دلیل آن اقتصاد قدرتمند آمریکا باشد.

شاخص صنعتی داو جونز تنها 600 واحد با نقطه بالاترین رکورد خود از اواخر ژانویه فاصله دارد. شاخص S&P500 تنها یک درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد خود معامله می‌شود. شاخص VIX که میزان نوسانات بازارهای مالی آمریکا را نشان می‌دهد، در حال حاضر سطح بسیار پایینی قرار دارد.

قیمت فلزات صنعتی هم در جهان کاهش یافته، مس که یکی از قدرتمندترین فلزات است، از اوایل ماه جولای تاکنون یک‌پنجم از ارزش خود را از دست داده است.

اگر این بازار ناآرام را با بحران اقتصادی بازارهای نوظهور مقایسه کنیم، شاخص iShares MSCI چین در سال جاری حدود 11 درصد کاهش یافته و معاملات آن به پایین‌ترین میزان طی 14 ماه گذشته رسیده است. شاخص شانگهای کامپوزیت هم 18 درصد افت داشته، لیر ترکیه نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده و هفته گذشته آرژانتین برای مقابله با بحران ارزی نرخ بهره را تا 60 درصد افزایش داده است.

قیمت فلزات صنعتی هم در جهان کاهش یافته، مس که یکی از قدرتمندترین فلزات است، از اوایل ماه جولای تاکنون یک‌پنجم از ارزش خود را از دست داده است.

به عقیده تحلیل‌گران، سرمایه‌گذاران به جای نگرانی در مورد وضعیت ترکیه بر روی سود قابل توجهی که از شرکت‌های آمریکایی کسب می‌کنند، متمرکز شده‌اند. درآمد شرکت‌های S&P500 در ربع دوم سال 2018 حدود 25 درصد رشد کرده که بیشترین میزان از سال 2010 محسوب می‌شود. این افزایش درآمد تنها نتیجه سیاست‌های مربوط به کاهش مالیات نیست و فروش در هفت سال‌ اخیر سریع‌ترین شد خود را تجربه کرد هاست.

رشد اقتصاد ایالات متحده هم در این زمینه بی‌اثر نبوده است. در سه ماهه دوم رشد اقتصادی آمریکا به 4.2 درصد و نرخ بیکاری در ماه جولای به 3.9 درصد رسید.

علاوه بر آشفتگی‌های داخلی که تاثیر بسیاری در مشکلات امروزِ بازارهای نوظهور داشته، یکی از کلیدی‌ترین عوامل در این زمینه سیاست‌های فدرال‌رزرو بوده است.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی، سرمایه‌های بسیاری را از بازارهای نوظهور به سوی ایالات متحده روانه کرده که به نوبه خود دلار آمریکا را تقویت کرده است. دلارِ قوی‌تر به معنای گرانی بیشتر در کشورهایی چون ترکیه است که بدهی‌های خود را باید به دلار پرداخت کنند.

از سوی دیگر، جنگ‌های تجاری ترامپ با سایر کشورها هم به این مساله دامن زده است. اعمال تعرفه‌ها بر واردات کالاهای چینی موجب شده نه تنها رشد اقتصادی این منطقه بلکه کشورهای همسایه هم آهسته‌تر شود. این تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از ترکیه، به بحران ارزی این منطقه را تشدید کرده است.

به عقیده تحلیل‌گران سیاست‌های ترامپ احتمالا موجب بحران گسترده‌تر در بازارهای نوظهور خواهد شد.

گزارش‌های مربوط به تجارت آمریکا می‌تواند ترامپ را به ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش تشویق کند. وزارت بازرگانی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که کسری تجاری ایالات متحده در ماه جولای به بالاترین میزان از سال 2015 تاکنون رسیده و این خبر خوبی برای تیم ترامپ نیست. چنین وضعیتی می‌تواند وال‌استریت را هم تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.