فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۱۰۰۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران/رشد منفی و تورم ۲۹ درصدی

تغییر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران/رشد منفی و تورم 29 درصدی

صندوق بین‌المللی پول در گزارش روز سه‌شنبه‌، چشم‌انداز خود از رشد اقتصاد ایران را در سال جاری میلادی به منفی 1.5 درصد و در سال 2019 به منفی 3.5 درصد کاهش داد.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه در گزارشی، چشم‌انداز خود از رشد اقتصادی ایران را کاهش داد. به دنبال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، رشد اقتصادی ایران روندی کاهشی به خود گرفته، این در حالی است که رشد اقتصادی عربستان سعودی به دلیل افزایش تولید نفت، بیشتر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چشم‌انداز این نهاد از رشد اقتصاد وابسته به نفت ایران در سال جاری میلادی به منفی 1.5 درصد و در سال 2019 به منفی 3.5 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در گزارش ماه می این سازمان بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران در سال 2018 حدود چهار درصد پیش‌بینی شده است. اما به دلیل کاهش تولید نفت، رشد اقتصادی ایران طی دو سال آینده کاهش خواهد یافت.

دونالد ترامپ در ماه می اعلام کرد که از توافق هسته‌ای که میان ایران و دیگر قدرت‌های جهان امضا شده، خارج می‌شود و از ماه آگوست نیز دور اول تحریم‌ها علیه ایران اجرایی شدند.

صادرات نفت خام ایران که به طور معمول حدود 2.5 میلیون بشکه در روز بود، طی ماه‌های اخیر حدود نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافته و انتظار می‌رود که تحریم‌های نفتی که از ماه نوامبر اجرایی می‌شوند، به این روند کاهشی شدت ببخشند. به این ترتیب، درآمدهای نفتی ایران به شدت کاهش می‌یابد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش امروز خود پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایران پس از تحریم‌های مجدد ایالات متحده به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، این در حالی است که رشد اقتصادی عربستان در حال افزایش است.

در این گزارش، نرخ تورم ایران در سال 2018 برابر با 29.6 درصد و نرخ بیکاری 12.8 درصد پیش‌بینی شده است. در گزارش پیشین صندوق نرخ بیکاری ایران برای سال جاری 11.7 درصد پیش‌بینی شده بود. نرخ بیکاری برای سال 2017 نیز 11.8 درصد برآورد شده است؛ بنابراین نرخ بیکاری ایران در سال جاری میلادی افزایش می‌یابد. نرخ بیکاری در سال 2016 برابر با 12.42 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، به طور کلی به دلیل رکود اقتصاد ایران و افزایش قیمت‌های انرژی، روند رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شدت کاهش یافته است. پیش‌بینی این نهاد از رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری 2.0 درصد و در سال 2019 حدود 2.5 درصد است که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی به ترتیب 1.2 درصد و 1.1 درصد کاهش یافته است.

با این حال، رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد این منطقه -عربستان سعودی- افزایش یافته است. برآورد صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی عربستان با 0.9 درصد، 2.2 درصد در سال 2018 و 2.4 درصد در سال 2019 بوده که در مقایسه با پیش‌بینی‌های گذشته 0.5 درصد افزایش یافته است.

صندوق بین‌المللی این رشد را ناشی از فعالیت‌های اقتصادی غیرنفتی این کشور و افزایش تولید نفت خام می‌داند.

نفت حدود 80 درصد از درآمد عمومی عربستان را تشکیل می‌دهد و قیمت آن در مقایسه با ژوئن سال گذشته حدود 70 درصد افزایش یافته و به بیش از 80 دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود که درآمد عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به دلیل افزایش قیمت نفت در سال جاری میلادی در مقایسه با سال 2017 حدود 200 میلیارد دلار افزایش یابد.

همچنین پیش‌بینی این نهاد از رشد اقتصاد جهانی هم کاهش یافته که بزرگ‌ترین دلیل آن جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده -دو اقتصاد بزرگ جهان- است. برآورد صندوق از رشد اقتصاد جهانی در سال 2018 و 2019 حدود 3.7 درصد است. بر اساس پیش‌بینی گذشته اما رشد اقتصاد جهانی حدود 3.9 درصد برآورد شده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.