کد مطلب: ۳۴۷۸۲۹

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

تعطیلی دولت آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد این کشور دارد؟

تعطیلی دولت آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد این کشور دارد؟

به دنبال اختلافات دونالد ترامپ با سران دموکرات‌ها در کنگره، بخش‌هایی از دولت آمریکا به مدت 35 روز تعطیل بود و این تعطیلی طولانی‌ترین در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. اقتصاددانان در موسسه رتبه‌بندی مودیز بر این باورند که به ازای خانه‌نشین شدن کارمندان در هر هفته، تولید ناخالص داخلی این کشور 0.04 درصد کاهش می‌یابد. 

به دنبال اختلافات دونالد ترامپ با سران دموکرات‌ها در کنگره، بر سر تامین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک، دولت فدرال در آمریکا به مدت 35 روز تعطیل بود. رئیس‌جمهور ایالات متحده خواستار اختصاص بودجه پنج میلیارد و 700 میلیون دلاری برای ساخت این دیوار بود و با مخالفت دموکرات‌ها در کنگره مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تعطیلی اخیر دولت فدرال، طولانی‌ترین رویداد مشابه در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. طی 35 روز گذشته صدها هزار نفر از کارمندان ناچار به ترک پست‌های خود شدند و خدمات‌رسانی در بخش‌هایی از دولت آمریکا متوقف شد.

در نهایت پس از 35 روز تعطیلی، رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران دموکرات‌ها در کنگره ایالات متحده توافق کردند تا تعطیلی دولت به مدت سه هفته و به طور موقت پایان یابد. قرار است کاخ سفید و دموکرات‌ها در کنگره طی این سه هفته، مذاکرات خود در مورد حفاظت از مرزهای آمریکا را ادامه دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کننده حدود 70 درصد از فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب، توقف پرداخت حقوق کارمندان دولت می‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد این کشور بگذارد.

در ژانویه 2014، اداره تحلیل اقتصادی در آمریکا (BEA) اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم سال 2013 نزدیک به 0.3 درصد کاهش یافت.

این اولین بار نیست که اختلاف نظر کنگره منجر به تعطیلی دولت آمریکا شده است. از سال 1981 تاکنون، این دوازدهمین تعطیلی است که دولت آمریکا تجربه می‌کند. مطالعات در مورد تعطیلی دولت در اکتبر سال 2013 بر سر طرح بیمه خدمات درمانی همگانی موسوم به اوباماکر نشان می‌دهد که این تعطیلی منجر به کاهش 10 درصدی هزینه‌کرد خانواده‌ها شد. علی‌رغم اینکه برخی از این افراد از منابع درآمدی خوبی برخودار بودند و شغلی پایدار داشتند، اما طی این دوره تعطیلی هزینه‌های خود برای رستوران، خرید لباس و لوازم الکترونیکی را به شکل قابل توجهی کاهش دادند.

همچنین، در ژانویه 2014، اداره تحلیل اقتصادی در آمریکا (BEA) اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم سال 2013 نزدیک به 0.3 درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش‌های نشریه انگلیسی اکونومیست ، تعطیلی 16 روزه دولت آمریکا در سال 2013، کاهش 23 درصدی درآمد کارکنان و کاهش 11 درصدی هزینه‌های آنها را به دنبال داشت.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کارمندان دولت بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن خود را به تاخیر انداختند. از سوی دیگر به ازای هر یک دلار درآمدِ از دست رفته، هزینه‌کرد این افراد 0.58 دلار کاهش یافت.

تعطیلی اخیر در آمریکا اما که طولانی‌ترین در تاریخ این کشور محسوب می‌شود، احتمالا عواقب اقتصادی جدی‌تری دارد. اقتصاددانان در موسسه رتبه‌بندی مودیز بر این باورند که به ازای خانه‌نشین شدن کارمندان در هر هفته، تولید ناخالص داخلی کشور 0.04 درصد کاهش می‌یابد. شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید اما معتقد است که این میزان از کاهش سه برابر بیشتر است و به این ترتیب، تاکنون 0.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور کاسته شده است.

بیش از چهار هزار کارمند در کمیسیون بورس و اوراق بهادار به مرخصی رفته‌اند و این مساله تاخیر در عرضه‌‌های اولیه شرکت‌های بورسی را به دنبال داشته است.

جیمی دیمون، مدیرعامل شرکت جی‌پی مورگن اخیرا هشدار داده است که اگر تعطیلی دولت ادامه یابد، ممکن است رشد اقتصادی آمریکا به صفر برسد. با این حال، به عقیده نویسنده اکونومیست، از آنجا که آژانس‌های مربوط به انتشارات اطلاعات اقتصادی بیش از یک ماه تعطیل بوده‌اند، پیامدهای این تعطیلی در حال حاضر مشخص نیست.

پس از آنکه تعطیلی دولت وارد ماه دوم شد، عواقب آن در کسب‌وکار و زندگی مردم بیشتر مشهود شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از چهار هزار کارمند در کمیسیون بورس و اوراق بهادار به مرخصی رفته‌اند و این مساله تاخیر در عرضه‌‌های اولیه شرکت‌های بورسی را به دنبال داشته است. از سوی دیگر کمپانی‌های مهمی چون اوبر و لیفت، که پیش‌تر برای تبدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام خبر داده بودند، در انتظار بررسی پرونده‌هایشان از سوی وکلا هستند.

بر اساس گزارش‌های وال‌استریت ژورنال نیز، روند تخصیص و تایید وام به شرکت‌های کوچک و متوسط از سوی اداره کسب‌وکارهای کوچک متوقف شده و به این ترتیب برخی از صاحبان شرکت‌ها یا از برنامه‌های توسعه خود دست کشیده‌اند یا به دنبال وام‌های گران‌تر هستند.

گزارش‌های فوربس هم نشان می‌دهد که برخی از گزارش‌های ماهانه اقتصادی مربوط به مسکن و بخش خرده‌فروشی در این کشور در طول تعطیلی دولت متوقف شده است. این گزارش‌ها عمدتا به پیش‌بینی‌های مربوط به این دو بخش می‌پردازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.