کد مطلب: ۳۸۸۱۹۴

رتبه ایران در جهان از نظر قدرت خرید چند است؟

رتبه ایران در جهان از نظر قدرت خرید چند است؟

بر اساس گزارش بانک جهانی از داده‌های سال 2018، ایران با درآمد سرانه هر ایرانی به میزان 21 هزار و 50 دلار، در رتبه 68 دنیا ایستاده است.

بانک جهانی در آغاز سال جدید مالی خود و بر اساس داده‌های سال 2018، بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را معرفی کرد که بر اساس آن اقتصاد ایران جزو کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا ارزیابی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس داده‌های این گزارش و گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی به نقل از این بانک منتشر کرده، کشور ایران با درآمد/تولید ناخالص ملی 441.05 میلیارد دلار، در جایگاه بیست و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.

این آمارها از نظر رفاهی درآمد ملی سرانه هر ایرانی را 5470 دلار در سال اعلام کرده که از این نظر، ایران در رتبه 98 کشورهای جهان (بین 218 کشور مورد بررسی) و در بین کشورهای با درآمد متوسط-بالا قرار گرفته است. کشورهای آفریقای جنوبی، بوسنی وهرزگوین، پاراگوئه و بلاروس قبل از ایران و کشورهایی نظیر مقدونیه شمالی و عراق بعد از کشورمان قرار دارند.

در واقع جمعیت بیش از 80 میلیون نفری ایران که کشور ما را در رده نوزدهمین کشور پر جمعیت دنیا قرار داده، عامل اصلی این رتبه به شمار می‌رود. در این گزارش، کشورها بر اساس درآمد سرانه خود در چهار طبقه قرار گرفته‌اند. بر این اساس، درآمد سرانه کشورهای «کم‌درآمد» کمتر از هزار و 25 دلار، کشورهای با درآمد «متوسط-پایین» بین هزار و 26 تا سه هزار و 995 دلار، کشورهای با درآمد «متوسط- بالا» بین سه هزار و 996 تا 12 هزار و 375 دلار و کشورهای با درآمد «بالا» بیشتر از 12 هزار و 375 دلار، تعریف شده است.

در وهله بعد، گزارش بانک جهانی قدرت خرید درآمد سرانه فوق را نسبت به دیگر کشورهای دنیا ارزیابی کرده است. این بار، ایران با درآمد سرانه هر ایرانی به میزان 21 هزار و 50 دلار، در رتبه 68 دنیا ایستاده است. کشورهایی نظیر پاناما، اروگوئه و بلغارستان در این رده بندی قبل از ایران و کشورهای لیبی، آرژانتین و مونته نگرو، بعد از ایران قرار دارند. اصلی ترین ارتقای رتبه ایران در شاخص درآمد سرانه به روش اخیر نسبت به روش بالا، یارانه های پنهان هنگفتی است که دولت در اقتصاد ایران، پرداخت می‌کند.

داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که در 32 سال گذشته و از سال 1987 تا 2018، ایران در 19 سال جزو کشورهای با درآمد متوسط-پایین و در 13 سال در بین کشورهای با درآمد متوسط-بالا قرار داشته است. با این حال، از سال 2009 تاکنون، کشورما جایگاه خود رادر رده درآمد متوسط-بالا تثبیت کرده است.

طبق گزارش یادشده، در سال 2018، کشورهای آمریکا و چین به ترتیب با درآمد ناخالص 20 هزار و 563 و 13 هزار و 184 میلیارد دلار، بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بوده‌اند.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.