کد مطلب: ۴۰۰۸۸۷

مرتضی ایمانی‌راد تحلیل می‌کند:

پیام‌های کاهش نرخ بهره آمریکا برای اقتصاد ایران / دلار و طلا چه تاثیری می‌گیرند؟

پیام‌های کاهش نرخ بهره آمریکا برای اقتصاد ایران / دلار و طلا چه تاثیری می‌گیرند؟

به گفته عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی، انتظار می‌رفت با کاهش نرخ بهره در آمریکا قیمت دلار کاهش و قیمت طلا و نفت افزایش یابد، اما اتفاقی که افتاد عکس این بود. پیش‌بینی می‌شود نفت در همین محدوده نوسان کند و طلا افزایش قابل توجهی نداشته باشد. بنابراین کاهش نرخ بهره در آمریکا برای اقتصاد ایران خبر خوبی نیست.

همان طور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی در نشست این هفته خود با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره موافقت کرد تا دومین کاهش در سال جاری نیز به ثبت برسد. با این تصمیم بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره در این کشور به ۱.۷۵ درصد رسید که هنوز فاصله زیادی با نرخ بهره در اروپا و ژاپن دارد.

مرتضی ایمانی‌راد، عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی، در تحلیلی در تجارت‌نیوز نوشته است: زمانی که نرخ بهره در آمریکا یا هر کشور دیگری کاهش می‌یابد، نرخ ارز آن کشور در بازار‌های بین‌المللی ضعیف می‌شود. بنابراین انتظار می‌رفت قیمت دلار کاهش و قیمت طلا و نفت افزایش یابد. اما اتفاقی که افتاد عکس این بود.

با این رخداد و تحلیل آن، می‌توان پیش‌بینی کرد که نفت فرصتی برای استفاده نخواهد داشت و همچنان در همین محدوده نوسان می‌کند. طلا به سقف مقاومتی قوی رسیده است و حفظ قدرت طلا در بازارهای جهانی اجازه افزایش قابل توجهی را به طلا نمی‌دهد.

وقتی همه این تغییرات را در اقتصاد ایران دنبال می‌کنیم، به نتیجه خوبی نمی‌رسیم. احتمال کاهش مواد اولیه در بازارهای جهانی هست. احتمال کاهش قیمت نفت نیز بیشتر است. همین دو کافی است که از نظر اقتصادی خبر کاهش نرخ بهره در آمریکا برای اقتصاد ایران خبر خوبی نباشد.

متن کامل را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.