فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۰۰۹۶۳

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ سوم سپتامبر

اتفاقاتی که شاید بازارها را متاثر کنند / جزئیات کاهش نرخ بهره در آمریکا

اتفاقاتی که شاید بازارها را متاثر کنند / جزئیات کاهش نرخ بهره در آمریکا

اکونومیست در گزارشی به وقایع اقتصادی هفته گذشته از حمله پهبادی به تاسیسات نفتی عربستان و افزایش قیمت نفت تا اعتصاب 49 هزار نفر از کارکنان خودروساز آمریکایی، جنرال‌موتورز پرداخته است. اخباری که شاید بازارهای جهانی را متاثر کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در گزارشی وقایع اقتصادی هفته گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

شنبه هفته گذشته حمله پهبادی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی صورت گرفت. این اتفاقات حدود 5.7 میلیون بشکه از نفت این کشور را کاهش داد. مقامات عربستان اما روز چهارشنبه اعلام کردند که تولید این کشور تا پایان سپتامبر، یعنی ماه جاری میلادی به سطح عادی باز می‌گردد.

تحلیلگران اما بر این باورند که احیای تولید بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در این مدت کوتاه‌ امکان‌پذیر نیست. این حملات موجب شد قیمت نفت در اولین روز از معاملات هفتگی یعنی دوشنبه 15 درصد رشد کند.

***

بانک مرکزی آمریکا در نشست این هفته خود با کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره موافقت کرد تا دومین کاهش در سال جاری نیز به ثبت برسد. با این تصمیم بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره در این کشور به 1.75 درصد رسید.

در حال حاضر، شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، به دلیل ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، عدم قطعیت اقتصادی به‌ویژه در بخش تولید افزایش خواهد یافت.

دو عضو هیات‌مدیره فدرال‌رزرو اما به دلیل رونق بخش خدمات و افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده با اتخاذ سیاست کاهش نرخ بهره مخالف بودند.

***

فدرال‌رزرو آمریکا همچنین در هفته‌ای که گذشت اولین مداخله خود را در بازارهای مالی پس از یک دهه انجام داد. افزایش ناگهانی ریپو (توافقنامه بازخرید) به دنبال مداخله بانک مرکزی آمریکا در بازار شبانه بازپرداخت رخ داد.

هزینه استقراض پول در بازار شبانه تحت توافق بازپرداخت روز سه‌شنبه به سقف 10 درصد رسید که چهار برابر نرخ روز پیش از آن بود. فدرال‌رزرو نیویورک بسته 75 میلیارد دلاری خود را برای حراج در بازار شبانه ریپو رونمایی کرد. این در حالی است که کمتر از 50 میلیارد دلار آن برای عادی کردن شرایط کافی بود.

***

در واکنش به مخالفت آلمان و هلند، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا از تصمیم خود مبنی بر کاهش 0.1 درصدی نرخ بهره و از سرگیری مجدد سیاست‌های انبساطی دفاع کرد. با این تصمیم نرخ بهره اروپا با رسیدن به منفی 0.5 درصد در کمترین سطح خود از زمان تشکیل منطقه یورو تاکنون قرار می‌گیرد.

به دنبال بی‌علاقگی سرمایه‌گذاران، عرضه اولیه کمپانی وی‌ورک (WeWork) به تعویق افتاد.

این کمپانی قصد دارد تا حدود 12 میلیارد دلار از ارزش خود را به صورت سهام در عرضه اولیه ارائه کند.

فعالیت اصلی این کمپانی ارائه خدمات به استارتا‌پ‌های حوزه تکنولوژی است و کارشناسان معتقدند وی‌ورک حتی با این مقدار عرضه اولیه می‌تواند تحولی عظیم را در صنعت شرکت‌های استارتاپ ایجاد کند.

***

پس از آنکه مذاکرات میان اتحادیه کارگران خودروی آمریکا و جنرال‎موتورز شکست خورد، حدود 49 هزار نفر از کارکنان این خودروسوز آمریکایی اعتصاب کردند. این اولین اعتصاب کارکنان جنرال‌موتورز از سال 2007 تاکنون است.

مسئولان این کارخانه می‌گویند جنگ اقتصادی با چین و اعمال تعرفه‌ بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین موجب افزایش شدید هزینه‌ها شده و آنها قادر نیستند دستمزد کارگران افزایش دهند.
جنرال‌موتورز 10 سال پیش عملا ورشکست شده بود، اما با دخالت دولت و اعطای تسهیلات و کمک به عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی نجات یافت.

***

فیس‌بوک تا پایان سال جاری میلادی اعضای هیات نظارتی خود را معرفی می‌کند. این هیات 40 عضو خواهد داشت و همخوانی پست‌ها و تبلیغات موجود در این پلتفرم را با سیاست‌های فیس‌بوک بررسی می‌کند.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.