کد مطلب: ۴۱۲۴۱۸

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی:

آیا قیمت بیت‌کوین باز هم کاهش می‌یابد؟ / آینده بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست‌های ترامپ

آیا قیمت بیت‌کوین باز هم کاهش می‌یابد؟ / آینده بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست‌های ترامپ

در حالی‌که توجه سرمایه‌گذاران به جنگ تجاری معطوف شده، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات تجاری حس نمی‌شود و به نظر می‌رسد، طرفین برای به تاخیر انداختن فاز اول این توافق هیچ مشکلی ندارند. در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار و نفت برنت روند صعودی داشتند. بازار طلا اما 0.47 درصد افت کرد و بیت‌کوین هم به پایین‌ترین سطح شش ماه گذشته رسید.

در هفته‌های اخیر صحبت از پایان مناقشات اقتصادی پس از شروع فاز اول توافق تجاری میان ایالات متحده و چین بود. هفته گذشته اما مقامات پکن نسبت به این توافق ابراز بدبینی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی‌که توجه سرمایه‌گذاران به جنگ تجاری معطوف شده، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات تجاری حس نمی‌شود و به نظر می‌رسد، طرفین برای به تاخیر انداختن فاز اول این توافق هیچ مشکلی ندارند.

تحت تاثیر این اتفاقات، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته سوم نوامبر با رشد 0.27 درصدی مواجه شد.

از دیگر عواملی که دلار، یوان و سایر ارزها را در هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد، ادامه ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ بوده است.

طرح حمایت از حقوق بشر هنگ‌کنگ هفته گذشته از سوی سنای ایالات متحده و مجلس نمایندگان به تصویب رسید و برای تایید به دونالد ترامپ ارسال شد.

پکن آمریکا را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم و اعلام کرده به این اقدام آمریکا پاسخ خواهد داد. این درگیری‌ها روند مذاکرات تجاری را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

داده‌های اقتصادی منتشرشده در ایالات متحده خبر از رشد بخش تولید و خدمات در این کشور می‌دهد. این داده‌ها رشد شاخص دلار و افت طلا را موجب شد. در هفته‌ای که گذشت قیمت جهانی طلا با کاهش 0.47 درصدی مواجه شد.

فلز زرد که در اولین روز از معاملات هفتگی با قیمت هزار و 471 دلار معامله می‌شد، روز جمعه به هزار و 461 دلار به‌ازای هر اونس رسید.

بازار نفت هم تحت تاثیر انتظارات برای پایان جنگ تجاری از یک‌سو و احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک از سوی دیگر، در هفته سوم نوامبر 0.12 درصد رشد کرد.

در مجموع طلا سیاه موفق شد رکورد جدیدی را به ثبت برساند. در معاملات روز پنج‌شنبه قیمت نفت بار دیگر به کانال 63 دلار وارد شود.

در بازار ارزهای دیجیتال هم در حالی‌که بیت‌کوین در اوایل هفته در کانال هشت هزار و 500 دلار معامله می‌شد، روز جمعه بار دیگر به کانال هفت هزار دلار یعنی کمترین نرخ شش ماه گذشته بازگشت.

در حال حاضر، (در لحظه نوشتن گزارش) قیمت بیت‌کوین هفت هزار و 202 دلار است.

در چند روز گذشته ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به کمتر از 200 میلیارد دلار رسید که در شش ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

به‌گفته تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال نسبت به روزهای پایانی ماه ژوئن 50 درصد ریزش را تجربه کرده و به‌نظر می‌رسد باید منتظر کاهش بیشتر هم باشیم. سال گذشته هم در اواخر ماه نوامبر بازار ارزهای دیجیتال روند کاهشی داشت و حالا پس از گذشت یک سال شرایط مشابهی در این بازار احساس می‌شود.

گفته شده، عبور مکرر از سطوح حمایتی، دلیل اصلی این ریزش بوده است.

بازارهای جهانی

آیا بیت‌کوین باز هم کاهش می‌یابد؟

بر اساس پیش‌بینی‌های وب‌سایت newsbtc.com اگر قیمت بیت‌کوین به کمتر از هفت هزار و 200 دلار برسد، انتظار می‌رود، روند نزولی آن باز هم ادامه پیدا کند. در حال حاضر، دو سطح حمایتی شش هزار و پانصد و شش هزار 800 برای این ارز دیجیتال پیش‌بینی شده است.

بر اساس برخی تحلیل‌های دیگر، ممکن است قیمت بیت‌کوین تا پایان سال 2019 به چهار هزار و 500 دلار برسد.

علی‌رغم افت شدید این رمزارز اما قیمت آن از ابتدای سال 2019 تاکنون 92.03 درصد بازدهی داشته و هنوز بسیاری از معامله‌گران به آینده آن خوشبین هستند.

آینده قیمت نفت

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عرضه جهانی نفت در سال 2020 با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد و تقاضا فراتر می‌رود. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه غیراوپک در سال آینده ممکن است تا 2.3 میلیون بشکه در روز برسد که این رقم دو برابر میزان رشد تقاضا یعنی 1.2 میلیون بشکه در روز است.

این افزایش عرضه تنها مربوط به شیل ایالات متحده آمریکا نیست و احتمالا تولید کشورهای برزیل، نروژ و گویان هم با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد.

بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و به نقل از وب‌سایت longforecast.com هم متوسط قیمت نفت خام برنت در دو ماه پایانی سال (نوامبر و دسامبر) ۶۱٫۹۱ دلار پیش‌بینی شده است. سال آینده اما بازار نفت روند کاهشی خود را ادامه می‌دهد و تا پایان سال احتمالا هر بشکه نفت خام برنت در حدود 59 دلار به‌ازای هر بشکه معامله خواهد شد.

آخرین نظرسنجی کیتکو از قیمت طلا

گزارش‌ها نشان می‌دهد، تحت تاثیر افزایش عدم قطعیت ناشی از جنگ تجاری، طلا در سال جاری میلادی 14 درصد رشد کرده است. این بهترین عملکرد سالانه فلز زرد طی 9 سال گذشته محسوب می‌شود.

با این حال در هفته‌های اخیر بازار طلا روند نزولی به خود گرفته و در محدوده هزار و 460 تا هزار و 470 دلار به‌ازای هر اونس معامله می‌شود.

بر اساس آخرین نظرسنجی کیتکو که در 22 نوامبر انجام شده، همچنان عده قابل توجهی از تحلیلگران وال‌استریت روند نزولی را برای قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند.

به‌عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، هنوز هیچ عامل تاثیرگذارِ پایداری برای روند نزولی یا صعودی طلا وجود ندارد.

نظرسنجی کیتکو

به‌گفته افشین نبوی، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری ام‌کی‌اس سوئیس، یک روز صحبت از پایان مناقشات تجاری است و روز دیگر توافق فراموش می‌شود. این روند پیش‌بینی برای قیمت طلا را دشوار کرده است.

آیا ارزش دلار افزایش می‌یابد؟

جنگ تجاری و پایان آن همچنان کلیدی‌ترین عاملِ تاثیرگذار بر بازارهای جهانی است. دونالد ترامپ تهدید کرده است که اگر دو کشور نتوانند به توافق برسند، تعرفه‌های بیشتری را بر کالاهای وارداتی چین وضع خواهد کرد.

طی 18 ماه گذشته، جنگ تجاری و تضعیف عملکرد بخش تولید کشورها بر بازارهای جهانی سایه انداخته است.

تا چند هفته پیش با افزایش خوش‌بینی‌ها به حصول توافق تجاری میان دو کشور از یک‌سو و همچنین توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا از سوی دیگر بسیاری پیش‌بینی می‌کردند از ارزش دلار به‌عنوان دارایی امن در برابر یورو و پوند کاسته شود.

به‌عقیده کارشناسان اگر توافقی میان دو اقتصاد بزرگ جهان شکل نگیرد، قیمت دلار افزایش خواهد یافت.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار، نرخ بهره و سیاست‌های فدرال‌رزرو آمریکاست. از ماه ژوئن تاکنون بانک مرکزی آمریکا سه بار نرخ بهره را کاهش داده و بسیاری از تحلیلگران معتقدند برای جلوگیری از وقوع رکود یک بار دیگر تا پایان سال نرخ بهره کاهش خواهد یافت.

گروه بانکداری نوردی (Nordea Bank) با ارائه پنج دلیل عنوان کرده است که ارزش دلار در سال آینده میلادی کاهش نخواهد یافت.

اول آنکه رشد اقتصادی در ایالات متحده در مقایسه با سایر کشورهای عضو گروه ۱۰ (G10) نسبتا بالا است. این مساله به‌نوبه خود از دلار آمریکا حمایت می‌کند.

دلیل دوم برای پیش‌بینی دلارِ قوی این است که تورم در ایالات متحده نسبتا بالا باقی مانده است. در جهان با رشدِ آهسته امروز، تورم به یک شاخص برای اندازه‌گیری رشد تبدیل شده است. تورم بالا در حال حاضر نشانه‌ای از افزایش تقاضا و اقتصاد پررونق است.

سوم آنکه اگرچه نرخ بهره در آمریکا برای سومین بار در سال جاری کاهش یافته اما هنوز هم نرخ بهره در این کشور در مقایسه با ۱۰ کشور عضو گروه ۱۰ بالاتر است.

چهارم آنکه دلار آمریکا تنها زمانی عملکرد خوبی نسبت به سایر ارزها نخواهد داشت که دیگر ارزها با رشدی هماهنگ در چرخه رشد باشند. بنابراین از آنجا که روند رشد تمامی ارزها آهسته است، دلار همچنان قوی باقی خواهد ماند.

دلیل پنجم آنکه چون دلار به‌عنوان دارایی امن شناخته می‌شود، از منظر سیاسی و تحت تاثیر عدم قطعیت ناشی از جنگ تجاری بازدهی بالاتری برای سرمایه‌گذاران دارد.

اگرچه ممکن است هر دو کشور با یکدیگر به توافق برسند اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هنوز تا دستیابی به توافق راه درازی در پیش است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.