کد مطلب: ۴۴۸۹۵۳

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی بازارهای جهانی:

چه عواملی به بازارهای جهانی سمت‌وسو داد؟

چه عواملی به بازارهای جهانی سمت‌وسو داد؟

تهدیدهای جدید ترامپ علیه چین، بهبود قیمت نفت، بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورها و آمار مربوط به نرخ بیکاری در آمریکا از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته گذشته بود.

چند عامل مختلف در هفته‌ای که گذشت بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. تهدیدهای جدید ترامپ، بهبود قیمت نفت ، بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورهای آسیایی و اروپایی و آمار منتشرشده مربوط به نرخ بیکاری در آمریکا در هفته ابتدایی می به بازارهای مالی سمت‌وسو داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته‌ای که گذشت، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، ۰٫۲ درصد افت کرد.

هرچند تهدیدهای ترامپ مبنی بر وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی در اواسط هفته موجب شد، شاخص دلار از سطح ۱۰۰ واحد عبور کند، اما امید سرمایه‌گذاران به بازار سهام پس از بهبود نسبی قیمت نفت، از رشد بیشترِ شاخص دلار جلوگیری کرد.

بهبود قیمت نفت و آغاز به‌کار کسب‌وکارها موجب شد در هفته گذشته شاخص داوجونز رشد ۲٫۵۶ درصدی را تجربه کند و در آخرین روز از معاملات هفتگی در سطح ۲۴۳۳۱ واحد قرار بگیرد.

همچنین شاخص S&P 500 با ۳٫۵۰ درصد افزایش طی هفته گذشته، در نهایت در سطح ۲۹۲۹ واحد ایستاد.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار ، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

بازدهی بازارهای جهانی در هفته اول می ۲۰۲۰

قیمت جهانی طلا هم در هفته گذشته ۰٫۹۴ درصد رشد کرد. هرچند افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک مانع رشد بیشترِ فلز زرد شد؛ اما همچنان تحلیلگران بسیاری بر این باورند که طلا در سال جاری میلادی رکوردهای جدیدی را به‌ثبت خواهد رساند.

در آخرین روز از معاملات هفتگی قیمت طلا به هزار و ۷۰۲ دلار در هر اونس رسید.

بر اساس آخرین گزارش‌های اقتصادی منتشرشده در آمریکا، در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) ۲۰٫۵ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب نرخ بیکاری به ۱۴٫۷ درصد رسیده است. این بالاترین نرخ بیکاری از اوایل دهه ۱۹۳۰ در آمریکا محسوب می‌شود.

به‌گفته شان لاسک، تحلیلگر ارشد موسسه والش‌ تریدینگ، حتی اگر نرخ بیکاری به حالت قبل بازگردد، باز هم عدم قطعیت ناشی از شیوع کرونا بسیار بالاست و این روند، شرایط را برای ادامه رشد بازار طلا فراهم می‌آورد.

در عین حال، مایک مک‌گلون، تحلیلگر ارشد در واحد اطلاعات بلومبرگ در گزارشی نوشته است: طلا در حال حاضر همان مسیری را طی می‌کند که در سال ۲۰۰۸ پشت سر گذاشت. در آن زمان هر اونس طلا معادل هزار دلار بود. روند صعودی فلز زرد ادامه یافت تا در نهایت در سال ۲۰۱۱ به بیش از هزار و ۹۰۰ دلار رسید.

به‌گفته مک‌گلون، کاهش نرخ بهره تا حدود صفر درصد در دسامبر ۲۰۰۸ از مهم‌ترین دلایل رشد چشمگیر بازار طلا بود. حالا به‌نظر می‌رسد، شیوع ویروس کرونا هم کاتالیزوری است که موجب ثبت رکوردهای جدید در این بازار خواهد شد.

این تحلیلگر پیش‌بینی کرده است که طلا به‌زودی از قله ۱۹۰۰ دلار عبور می‌کند .

به‌لطف اجرایی شدن توافق کاهش تولید، نفت برنت هم برای دومین هفته متوالی رشد را تجربه کرد.

بر اساس این توافق که از ابتدای ماه می اجرایی شد، تولیدکنندگان نفت از جمله ایالات متحده آمریکا قرار است روزانه ۹٫۷ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

در عین حال با شروع فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورها و ایالت‌های آمریکا، قیمت نفت به بیش از ۳۰ دلار هر بشکه رسید و با رشد ۱۹٫۲۹ درصدی مواجه شد.

در بازار ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین شاهد رشد ۰٫۶ درصدی بود. هر بیت‌کوین که در اولین روز معاملات (روز دوشنبه) هشت هزار و ۸۰۱ دلار ارزش داشت، روز سه‌شنبه وارد کانال ۹ هزار دلار و روز گذشته وارد کانال ۱۰ هزار دلار شد.

این اولین بار از ماه فوریه بود که بیت‌کوین به بیش از ۱۰ هزار دلار رسید. با این حال این روند صعودی ادامه نیافت و در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) قیمت هر بیت‌کوین به هشت هزار و ۸۷۲ دلار کاهش یافته است.

هرچند این افت قیمت بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال را غافلگیر کرده اما برخی این اصلاح قیمت را فرصتی برای خرید می‌دانند.

با توجه به آنکه پدیده هلوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) به زودی و در ماه جاری رخ می‌دهد، انتظار می‌رود، قیمت این ارز محبوب دیجیتال افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.