کد مطلب: ۶۲۲۸۱۹

بانک انگلیس نرخ بهره را افزایش می‌دهد/ تورم انگلیس چقدر جدی است؟

بانک انگلیس نرخ بهره را افزایش می‌دهد/ تورم انگلیس چقدر جدی است؟

بانک انگلیس که یکی از پیشتازان سیاست پولی انقباضی است این هفته برنامه‌های خود برای مبارزه با تورم را اعلام می‌کند. احتمالا روز سه شنبه سیاست گذاران نرخ بهره بانکی را افزایش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک انگلیس که یکی از پیشتازان سیاست پولی انقباضی است این هفته برنامه‌های خود برای مبارزه با تورم را اعلام می‌کند. احتمالا روز سه شنبه سیاست گذاران نرخ بهره بانکی را ۰٫۵ درصد افزایش دهند. اگر این اتفاق بیفتد برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ این کشور نرخ بهره به صورت متوالی اتفاق افتاده است. و احتمال دارد که ادامه هم داشته باشد.

به نقل از بلومبرگ ، برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند امسال نرخ بهره دو بار و سال ۲۰۲۳ نیز دو بار دیگر افزایش می‌یابد. برای مبارزه با تورم ممکن است حتی افزایش نرخ بهره با سرعت بیشتری مورد نیاز باشد. تورم انگلیس در ماه دسامبر رکورد ۳۰ ساله را شکست و با افزایش دستمزدها بازار مشاغل رونق گرفت. مقامات بانک آمریکا هم اکنون هم پیش‌بینی می‌کنند که امسال تورم شش درصد افزایش باید که از هدف آن‌ها سه برابر بیشتر است.

فشار بر خانوارهای انگلیسی

کسب و کارها نیز در خصوص پاندمی کرونا محتاط خواهند ماند و اکنون هم با فشار افزایش هزینه‌ها روبرو هستند. در حال حاضر بانک انگلیس در موقعیت حساسی قرار دارد زیرا توجه‌ها به سمت افزایش هزینه‌های زندگی و فشار آن بر خانواده‌ها جلب شده است. همچنین در این بازه زمانی نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون در حال مبارزه برای حفظ جایگاه سیاسی خود است.

افزایش قیمت‌های انرژی مصرفی خانوار از اول ماه آوریل آغاز می‌شود و دولت می‌خواهد همزمان از افزایش مالیات‌ها هم حمایت کند.

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس معتقد است هیچ افزایش نرخ بهره‌ای در کوتاه مدت تورم را کمتر نمی‌کند. بلکه تاثیر آنی سیاست‌های انقباضی حتی می‌تواند وضعیت تورم را بدتر کند.

برخی معتقدند هر چقدر فدرال رزرو نرخ بهره خود را افزایش دهد سایر بانک‌های مرکزی کمتر مجبور به افزایش آن می‌شوند. زیرا بخش عمده فشار تورمی از تقاضای بیش از حد آمریکا برای کالاهای بادوام نشأت می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.