خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۱۱۶۹

موضع چین در جنگ اوکراین چیست؟ / آیا چین جلوی روسیه می‌ایستد؟

موضع چین در جنگ اوکراین چیست؟ / آیا چین جلوی روسیه می‌ایستد؟

در حالی که اکثر سیاستمداران در جلسه اضطراری شورای امنیت ملل متحد ولادمیر پوتین را به شدت بخشیدن به تنش‌ها با اوکراین محکوم کردند، نماینده چین با دقت از هر گونه اشاره‌ای به روسیه دوری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که اکثر سیاستمداران در جلسه اضطراری شورای امنیت ملل متحد ولادمیر پوتین را به شدت بخشیدن به تنش‌ها با اوکراین محکوم کردند، نماینده چین با دقت از هر گونه اشاره‌ای به روسیه دوری کرد.

سفیر چین در بیانیه خود در روز دوشنبه گفت: «تمام احزاب باید خویشتن‌داری کنند و از هر گونه اقدامی که ممکن است به تنش‌ها بیافزاید بپرهیزند. وضعیت کنونی در اوکراین حاصل عوامل پیچیده و مختلفی است. چین همیشه بر اساس ماهیت هر مسئله‌ای موضع خودش را در پیش می‌گیرد.»

رهبر چین از خواسته روسیه برای تضمین‌های امنیتی لازم‌الاجرا از ایالات متحده و ناتو در مناقشه مربوط به اوکراین حمایت کرد. در رویایی پوتین با غرب نیز حمایت زیادی از او کرد. با این حال دولت چین با افزایش احتمال حمله روسیه با وجود انکارهای مکرر این کشور، لحن محتاطانه‌تری به کار می‌برد. وانگ یی، وزیر خارجه چین گفت چین از حق اوکراین برای «حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» حمایت می‌کند. حتی در حالی که غرب را برای «ایجاد وحشت» سرزنش می‌کند.

به نقل از بلومبرگ ، در پی اقدام پوتین در روز دوشنبه به منظور به رسمیت شناختن دو جمهوری جدایی طلب خودخوانده در شرق اوکراین، وانگ یی طی یک تماس تلفنی با انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا تمام طرف‌ها را تشویق کرد تا از اصل منشور سازمان ملل حفاظت کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین، بعدا از همه کسانی که درگیر این موضوع هستند خواست تا از طریق گفتگو و مذاکره شدت تنش را کمتر کنند.

نواح بارکین، متخصص روابط اروپا و چین گفت: «چین می‌خواهد همزمان هم از انتقاد نسبت به اقدامات روسیه در اوکراین پرهیز کند و هم از اصول تمامیت ارضی حمایت کند. هر چقدر تنش‌ها در اوکراین بالاتر بگیرد حفظ این موضع بی‌طرفانه برای چین سخت‌تر خواهد شد.»

منافع چین در خطر است؟

به عقیده برخی چین نمی‌خواهد به طور مستقیم درگیر اقدامات مسکو شود. البته عواقب این کار از نظر روابط با آمریکا و اروپا و همچنین شهرت جهانی برای این کشور سنگین است. یکی از نگرانی‌های اصلی چین حفظ ثبات در یک سال سیاسی حساس است. قیمت‌ نفت هم اکنون هم نزدیک به ۱۰۰ دلار شده‌اند و تحریم روسیه برای صادرات نفت این قیمت را بالاتر هم می‌برد. چین بزرگترین مصرف کننده کالا در جهان است. روسیه هم یکی از تولید کنندگان اصلی نفت، گاز، آلومینیوم و گندم است این تحریم‌ها نتیجه خوبی برای چین نخواهد داشت.

از طرفی چین نمی‌خواهد از جدایی‌طلبان حمایت کند. مدت‌هاست که چین آمریکا را به ایجاد ناآرامی در شین‌جیانگ، تبت و هنگ کنگ متهم می‌کند و از غرب می‌خواهد تا از پشتیبانان استقلال در تایوان حمایت نکند. وضعیت کنونی اوکراین چین را برای ادعای خود نسبت به تایوان که به عنوان یک کشور مستقل اداره می‌شود، در شرایط بغرنجی قرار می‌دهد. ممکن است چین از روسیه برای پس گرفتن قلمرو از دست رفته خود حمایت کند اما این کار تبدیل به سابقه‌ای برای چین در خصوص مسئله تایوان در نگاه غربی‌ها می‌شود.

ظاهرا چین برای قبول تمام عواقب سیاسی حملات روسیه آمادگی ندارد. اما محکوم نکردن روسیه توسط چین خود چراغ سبزی برای این کشور محسوب می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.