کد مطلب: ۶۳۲۰۷۰

ترکیه زنگ هشداری برای جهان/ کدام کشورها از تحریم روسیه ضرر می‌کنند؟

ترکیه زنگ هشداری برای جهان/ کدام کشورها از تحریم روسیه ضرر می‌کنند؟

بازارهای ترکیه با علائم هشدار دهنده‌ای مواجه هستند که نشان می‌دهند با افزایش قیمت نفت، فشارهای تورمی کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازارهای ترکیه با علائم هشدار دهنده‌ای مواجه هستند که نشان می‌دهند با افزایش قیمت نفت، فشارهای تورمی کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است. برخلاف تمام تلاش‌ها و هزینه‌های میلیارد دلاری برای محافظت از پول این کشور در مقابل افزایش قیمت انرژِی، هفته گذشته لیر چهارمین سقوط بزرگ خود را در بازارهای نوظهور تجربه کرد. سود اوراق قرضه دو ساله دولت طی پنج روز تا روز جمعه ۲۱۰ واحد افزایش داشتند.

برای کشوری مانند ترکیه که تمام نفت و گاز مصرفی خود را وارد می‌کند تحریم روسیه می‌تواند خطرناک باشد. هند و آفریقای جنوبی نیز از کشورهای وارد کننده انرژی هستند. پس از اوکراین ترکیه بیشترین واردات خالص انرژی را دارد.

روز پنج شنبه قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۱۰۵ دلار رسید که در هفت سال گذشته بی‌سابقه بود. روز جمعه خبرها حاکی از آن بودند که ولادمیر پوتین از صلح استقبال می‌کند این قیمت‌ها مقداری کاهش یافتند.
لیر ترکیه امروز در ساعات معامله آسیا ۱٫۹ درصد ریزش داشت و ریزش خود را در دو هفته گذشته به چهار درصد رساند. اقتصادهای در حال توسعه‌ای مانند ترکیه به تازگی در حال بازیابی خود از همه‌گیری کرونا بودند که قیمت‌های نفت هم به آن اضافه شد.

این نفرین سه گانه یعنی قیمت‌های بالای نفت، مشکلات شدید مالی و کاهش معاملات جهانی اقتصاد کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند. با افزایش قیمت نفت تورم افزایش می‌یابد، رشد اقتصادی کم می‌شود و ارزش پول کشورها را پایین می‌آورد. کشورهایی مانند هند، فیلیپین و تایلند بیشترین ضرر را از این وضعیت متحمل می‌شوند. بانک‌های مرکزی این کشورها اعلام کردند که برای حمایت از رشد تا جایی که لازم باشد سازگاری به خرج می‌دهند که البته خطر افزایش قیمت‌های مصرف کننده را بالا می‌برد. اقتصاد‌های آسیب پذیری مانند شیلی و مجارستان نیز نرخ بهره خود را افزایش دادند.

تناقض عملکرد ترکیه با سایر کشورها

با وجود اینکه سایر کشورهای در حال توسعه نرخ‌های بهره خود را افزایش می‌دهند ترکیه از ماه سپتامبر ۵۰۰ واحد نرخ بهره خود را کاهش داد. در عوض دولت ترکیه در ماه دسامبر یک حساب پس انداز جدید راه اندازی کرد تا از ذاخیر لیر در برابر هرگونه خسارت ارز خارجی جلوگیری کند. تلاشی که برای جلوگیری از تقاضای داخلی برای دلار و یورو بدون آسیب رساندن به رشد اقتصادی صورت گرفت.

به نقل از بلومبرگ ، هر ۱۰ دلار افزایش در قیمت هر بشکه نفت، حدود چهار میلیارد دلار هزینه اضافی واردات برای این کشور در پی دارد که موجب افزایش کسری حساب جاری آن می شود. احتمالا پنج شنبه آینده افزایش قیمت‌های مصرف کننده به ۵۲ درصد برسد که از سال ۲۰۰۲ بی‌سابقه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.