کد مطلب: ۶۳۵۶۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین/ کاهش قیمت طلا، نفت و بیت‌کوین

آخرین اخبار اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین/ کاهش قیمت طلا، نفت و بیت‌کوین

آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. آخرین اخبار از بازارهای طلا، انرژی و رمزارزها و رویدادهای اقتصادی مربوط به این جنگ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پانزدهمین روز جنگ روسیه و اوکراین در جریان است و اقتصاد و بازارهای جهانی تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.

نوسانات قیمت طلا، نفت و بیت‌کوین

قیمت اونس در روزهای گذشته تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، نوساناتی داشت و وارد کانال دو هزار دلاری شده بود. اما اکنون با روندی نزولی به ۱۹۸۲ دلار رسیده است.

قیمت نفت ، نیز نوساناتی دارد. در این لحظه، هر بشکه نفت برنت با روندی افزایشی ۱۱۵،۶ دلار معامله می‌شود. البته در روزهای گذشته قیمت نفت از ۱۳۰ دلار هم گذشته بود.

روند کاهشی قیمت بیت‌کوین

اما در وجهی دیگر از واکنش بازاراها به جنگ روسیه و اوکراین ، قیمت‌ بیت‌کوین نیز نوساناتی دارد.

بر اساس اعلام کوین‌مارکت‌کپ ، قیمت بیت‌کوین در لحظه تنظیم این خبر کاهشی است. ببت‌کوین در ۲۴ ساعت اخیر ۶،۷۱ درصد کاهش قیمت داشته و به نرخ ۳۹۱۹۷ دلار رسیده. این در حالی است که روز گذشته از ۴۱ هزار دلار هم گذشته بود.

اخبار اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین

اروپا به تدریج اتکا به انرژی روسیه را قطع می‌کند

-رهبران اتحادیه اروپا خرید نفت، گاز و زغال سنگ روسیه را به تدریج متوقف می‌کنند اما بعید است به اوکراین اجازه عضویت سریع را بدهند.

در پیش نویس بیانیه ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا که برای این اجلاس آماده شده، آمده است: جنگ تجاوزکارانه روسیه یک تغییر بنیادین در تاریخ اروپاست. در مواجهه با بی‌ثباتی فزاینده، رقابت استراتژیک و تهدیدات امنیتی، ما تصمیم گرفتیم که مسئولیت بیشتری در قبال امنیت خود پذیرفته و گام‌های قاطع بیشتری در جهت ایجاد حاکمیت اروپایی خود، کاهش وابستگی‌هایمان و طراحی یک مدل رشد و سرمایه‌گذاری جدید برای سال ۲۰۳۰ برداریم. این یک نقطه عطف برای اتحادیه اروپا است، زیرا روسیه بزرگترین تامین‌کننده انرژی آن است که بیش از ۴۰ درصد گاز، بیش از یک چهارم واردات نفت و تقریبا نیمی از زغال‌سنگ خود را تامین می‌کند ( ایسنا ).

آمریکا: تحریم‌های روسیه زمان انقضا ندارند

-جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی که آمریکا و متحدان آن علیه روسیه وضع کرده‌اند، زمان انقضا ندارند.

این تحریم‌ها برای مدت طولانی اعتبار خواهند داشت. دولت آمریکا آماده است تا جایی که امکان دارد به اجرای تمهیدات خود برای وارد کردن سختی بر روسیه ادامه دهد ( ایرنا ).

-آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که وی کاملا قانع شده است ولادیمیر پوتین شکست می‌خورد و روسیه در اوکراین متحمل شکستی راهبردی می‌شود ( ایرنا ).

- رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر خود به ترکیه به منظور گفتگو با وزرای خارجه روسیه و اوکراین درباره امنیت تاسیسات هسته ای اوکراین خبر داد (مهر).

افزایش بهای انرژی

-در حالیکه تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به‌دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین بیش از پیش تشدید می‌شود، بهای حامل‌های انرژی در اروپا و آمریکای شمالی به شدت افزایش یافته است. به نظر می‌رسد شهروندان کشورهای غربی باید مستقیما در تامین بهای مقابله با جنگ در اوکراین مشارکت کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در زمان اعلام تحریم واردات نفت و گاز از روسیه گفت: آزادی بهایی دارد ( یورونیوز ).

ترکیه: گاز رژیم صهیونیستی را جایگزین گاز روسیه کنید

-رسانه‌های صهیونیستی: ترکیه به رژیم صهیونیستی و آمریکا گفته اگر می‌خواهید نیاز اروپا به گاز روسیه را قطع کنید، بهترین راه استفاده از گاز این رژیم از مسیر ترکیه است.

یک منبع عالی رتبه در سفارت آمریکا در تل آویو نیز گفته است که می‌خواهیم مطمئن شویم همه شرکا به ویژه اسرائیل روسیه را تحریم می‌کنند (باشگاه خبرنگاران جوان).

طرح آمریکا برای ممنوعیت خرید نفت ایران

همزمان با افزایش بی سابقه بهای نفت در پی ممنوعیت واردات نفت،گاز و انرژی روسیه به آمریکا بدلیل جنگ اوکراین و نیز مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ که منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن است، گروهی از قانونگذاران تندروی آمریکایی طرحی برای ممنوعیت خرید نفت ایران از سوی دولت بایدن ارائه کرده‌اند ( ایرنا ).

حمله ملی‌گرایان اوکراین به تاسیاست تامین برق چرنوبیل

-ژنرال نیکلای پانکوف معاون سخنگوی وزیر دفاع روسیه: ملی‌گرایان اوکراین عملیات تحریک آمیز بسیار خطرناکی انجام دادند. آنها به تاسیسات برق تامین کننده انرژی برق نیروگاه اتمی چرنوبیل حمله کردند. اما متخصصین روسی اقدامات فوری را برای تغییر منابع برق پشتیبانی ژنراتور دیزلی انجام دادند (مهر).

-وزیر خارجه اوکراین از روسیه خواست که با آتش‌بش جهت رساندن برق به نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل موافقت کند ( ایسنا ).

کاهش شدید ارزش روبل

-روبل، ارز رایج روسیه است که این روزها تحت تاثیر جنگ حال خوشی ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش روبل روسیه از سال ۲۰۱۴ و آغاز تحریم‌های غربی روند نزولی خود را آغاز کرده اما در محدوده‌ای نسبتا مشخص به ثبات رسیده بود. حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، باعث شد ارزش این ارز نسبت به دلار کاهش شدیدی را تجربه کند که نتیجه آن ضعف اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم خواهد بود (اکوایران).

- روز چهارشنبه، نهم مارس ارزش برابری دلار آمریکا در مقابل روبل روسیه در بازار معاملات مسکو حدود ۱۵ درصد افزایش یافت و بهای آن به نزدیک ۱۲۰ روبل رسید. روند نزولی ارزش روبل در روزهای گذشته اندکی نوسان داشت اما سقوط آن همچنان ادامه دارد. تحریم بانک مرکزی روسیه و موسسه‌های مالی و بانک‌های بزرگ این کشور توسط کشورهای غربی، تلاش‌ها برای مقابله با سقوط ارزش روبل را به ناکامی کشانده است (انتخاب).

روسیه دسترسی شهروندان به دلار و یورو را محدود می‌کند

-بانک مرکزی روسیه محدودیت‌های شدیدی را بر معاملات ارزی اعمال کرد. این محدودیت‌ها به دلیل مقابله با تحریم‌هایی است که غرب با شروع جنگ روسیه و اوکراین وضع کرده است. شهروندان این کشور از روز گذشته نمی‌توانند روبل روسیه را با ارزهای خارجی مبادله و معاوضه کنند. این محدودیت‌ها به مدت شش ماه یعنی تا ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) ادامه می‌یابد.

شهروندان روسیه تنها می‌توانند از حساب‌های ارزی خود به میزان ۱۰هزار دلار،‌ معادل ۹ هزار و ۲۰۰ یورو برداشت کنند. برای مبالغ دریافتی بالاتر از سقف اعلام شده،‌ مبلغ اضافه به نرخ روزانه روبل پرداخت می‌شود (عصر ایران).

تورم روسیه به بالاترین میزان در ۶ سال اخیر رسید

-همزمان با جنگ روسیه علیه اوکراین، نرخ تورم در روسیه در یک سال به رقم ۹.۱۵ درصد افزایش یافت. عددی که رکورد تورم را از سال ۲۰۱۶ تاکنون شکست (ایرنا).

توجه روسیه به منافع خود در مذاکرات وین

روسیه: می‌خواهیم از حفظ تجارت با ایران مطمئن شویم

-«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین: گمانه زنی‌هایی در مورد موضع روسیه در مذاکرات وجود دارد و تعدادی سعی می‌کنند مسکو را متهم به طولانی‌تر شدن مذاکرات کنند.

مذاکرات هنوز نهایی نشده‌، حتی متن توافق نهایی هنوز نهایی نیست. امکان دارد متن این توافق فردا نهایی شود. هنوز هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده، موافقت خود را با متن توافق اعلام نکرده‌اند.

یکی از اهداف برجام اطمینان از تجارت قانونی ایران با جهان است. روسیه یکی از شرکای تجاری بزرگ تهران است و ما می‌خواهیم این تجارت حفظ شود.

ما از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهیم هیچ تحریمی در آینده، برای انجام پروژه‌های هسته‌ای روسیه در ایران تحت برجام و فراتر، مانع ایجاد نکند. اما واکنش سایر طرف‌ها مثبت نبوده است ( ایرنا ).

سفیر روسیه در ایران: منافع خودمان را هم در نظر می‌گیریم

سفیر روسیه در ایران در خصوص مذاکرات برجامی در وین گفت این کشور منافع خود را نیز در نظر می‌گیرد.

لوان جاگاریان: ما صداهای گوناگونی شنیدیم که روسیه نمی‌خواهد در برجام باشد اما همه شما می‌دانید در توافق سال ۲۰۱۵ روسیه نقش قابل توجهی داشت و امروز هم نماینده ما آقای اولیانوف منبع اخبار وین بوده است. حالا ما منافع خودمان را هم در نظر می‌گیریم و باید مبادلات ما با ایران تضمین شود. ما می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است و این منافع برای ایران هم وجود دارد. شما به یاد دارید وقتی آمریکا از برجام خارج شد ما آن را محکوم کردیم ( ایلنا ).

تداوم تعامل آمریکا با روسیه در مذاکرات وین

-سخنگوی کاخ سفید: تیم ما همچنان به تعامل با روسیه در خصوص مذاکرات هسته ای ایران ادامه می‌دهد.

او هرگونه ارتباط بین تعاملات با روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین با اقدامات آمریکا علیه مسکو به‌دلیل بحران اوکراین را رد کرد ( تسنیم ).

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای جهانی

بحران روغن‌های خوراکی با جنگ اوکراین

-با معوق ماندن ۶۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان از طریق دریای سیاه احتمالا بازار روغن‌های خوراکی با بحران مواجه شود.

اوکراین بیش از نیمی از آفتابگردان جهان را تامین می‌کند. روسیه هم ۸۰ درصد روغن آفتابگردان مورد نیاز کشورها را صادر می‌کند. با وجود معوق ماندن این صادرات در منطقه دریای سیاه، احتمالا تقاضا برای جایگزین‌های این روغن یعنی روغن دانه سویا و روغن پالم افزایش پیدا کند (تجارت‌نیوز).

پیوستن کشورها و شرکت‌ها به روند تحریم روسیه

-ری‌یو تینتو شرکت عظیم فلزات و معدنکاری درحال قطع همکاری با روسیه است.

یک سخنگوی این شرکت بریتانیایی-استرالیایی که مقر آن در لندن است به رویترز گفت این شرکت «درحال پایان دادن به کلیه روابط تجاری است که با کسب و کارها در روسیه دارد.»

این درحالی است که مدیر بخش مس این شرکت پیشتر در یک کنفرانس انرژی گفته بود که قطع کلیه واردات از روسیه برای شرکت «خیلی دشوار» خواهد بود.

همزمان شرکت ماشین آلات سنگین کاترپیلار و جان دیر درحال معلق کردن همکاری با شرکای خود در روسیه هستند (اسکان‌نیوز).

ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به اعمال ممنوعیت واردات نفت روسیه و سایر محصولات انرژی در تلافی عملیات نظامی مسکو رای مثبت دادند (عصر ایران).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.