فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۳۵۷۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حمله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو/ قیمت جهانی نفت تغییر کرد؟

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن، روز جمعه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان را مورد حمله قرار داده‌اند. در این حمله،‌یمن با ۹ پهباد به تاسیسات نفتی آرامکو حمله کرده است. اما حمله به آرامکو چه تاثیری بر قیمت جهانی نفت دارد؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد با استفاده از ۹ پهباد، شرکت نفت آرامکوی عربستان را مورد هدف قرار داده است. شرکت آرامکو یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان است و حمله به آن می‌تواند قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

اگرچه نیروهای یمن می‌گویند با ۹ پهباد تاسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار داده‌اند اما یکی از مقامات وزارت نفت عربستان گفته این حمله خرابی در پی نداشته و روی فعالیت پالایشگاه و تأمین و عرضه نفت و فرآورده‌های آن نیز تأثیری نگذاشته است.

اما ماجرای حمله به تاسیسات آرامکو چیست؟

به گزارش ایرنا، ساعتی قبل سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: هدف قرار دادن آرامکو «اولین عملیات در هم شکستن محاصره » یمن است که در واکنش به سیاست تنش‌زای دشمن متجاوز و در محاصره قرار دادن یمن و پیشگیری دشمنان از ورود فرآورده‌های نفتی به کشور یمن بوده است.

به گفته یحیی سریع، از میان این ۹ پهپاد، ۳ پهپاد از نوع «صماد ۳» پالایشگاه «آرامکو» در ریاض و با ۶ پهپاد باقیمانده از نوع «صماد ۱ » تاسیسات نفتی آرامکو در دو منطقه جیزان و أبها مورد اصابت قرار گرفتند.

سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: نیروهای مسلح یمن در واکنش به ممانعت دشمن از ورود فرآورده‌های نفتی برای انجام عملیات نظامی در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد.

واکنش عربستان به حمله یمن!

بعد از حمله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، هنوز هیچ‌کدام از مقامات عربستان به صورت رسمی واکنشی نشان نداده‌اند. اما تسنیم در گزارشی به نقل از یک منبع مسئول در وزارت انرژی عربستان اعلام کرد که «حمله پهپادی به پالایشگاه نفت ریاض هیچ‌گونه کشته و زخمی به‌دنبال نداشته و روی فعالیت پالایشگاه و تأمین و عرضه نفت و فرآورده‌های آن نیز تأثیری نگذاشته است.»

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) هم اعلام کرده که حمله پهپادی به پالایشگاه نفت ریاض نزدیک ساعت ۴:۴۰ بامداد پنج‌شنبه به‌وقت محلی (۵:۱۰ به‌وقت تهران) روی داده و آتش‌سوزی‌ای را در پی داشته با این حال مهار شده است.

این خبرگزاری به نقل از این مقام مسئول اعلام کرده که حمله یمنی‌ها به تاسیسات آرامکو هیچ تاثیری بر روند فعالیت این شرکت بزرگ نفتی نگذاشته و نتوانسته بازار نفت را هم تحت تاثیر قرار دهد. اما همزمان تاکید کرده که «این اقدامات خرابکارانه و تروریستی تنها عربستان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه امنیت و ثبات در عرضه و تأمین انرژی در جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

به گزارش ایرنا،‌ عربستان به همراه امارات و بحرین و با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند اما در هفت ساله گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچ ‌یک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

این ائتلاف به مرور و به دلیل شکست‌های گسترده از نیروهای مردمی یمن، به سوی فروپاشی سوق پیدا کرده و اکنون تنها عربستان و امارات با همراهی آمریکا علیه مردم یمن می‌جنگند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.