فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۳۷۹۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برجام، گروگان جنگ روسیه و اوکراین/ روسیه، بیشترین آسیب را از تحریم می‌بیند؟

برجام، گروگان جنگ روسیه و اوکراین/ روسیه، بیشترین آسیب را از تحریم می‌بیند؟

جنگ میان روسیه و اوکراین گزینه تحریم را پیش پای جامعه جهانی گذاشته است. تحریمی که دو طرف را متاثر می‌کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه بیشترین آسیب را از تحریم خواهد دید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جنگ میان روسیه و اوکراین گزینه تحریم را پیش پای جامعه جهانی گذاشته است و طرف‌های غربی بارها روسیه را با اعمال تحریم تهدید کرده‌اند. مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران گزارشی را منتشر کرده‌اند که براساس آن اقتصاد روسیه بیشترین آسیب را از تحریم خواهد دید.

در این گزارش آمده است: یکی از موسسات معتبر در تحلیلی آثار درازمدت این تحریم‌ها بر تولید ناخالص داخلی سالانه روسیه، چین، ایالات متحده و طیفی از کشورهای اروپایی را محاسبه کرد.

نتایج این پژوهش نشان میدهد که اقتصاد روسیه بیشترین آسیب را از تحریم خواهد دید. به گونه‌ای که تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۱۰ درصد افت خواهد کرد. کشورهای کوچکی که در کنار روسیه قرار دارند نیز تا حد اندکی از این تحریم‌ها آسیب خواهند دید. اما قدرت‌های اقتصادی اروپا چندان آسیبی نخواهند دید.

ایالات متحده نیز چندان از این تحریم‌ها متاثر نخواهد شد. از طرف دیگر بر خلاف آنچه تصور می‌شود اقتصاد چین نیز برنده بزرگ این جنگ نخواهد بود. زیرا تولید ناخالص داخلی چین نیز تنها دو صدم درصد رشد خواهد کرد.

ایران از چه جهت‌هایی آسیب می‌بیند؟

در خصوص تاثیرگذاری این بحران بر ایران نیز براساس این گزارش، این جنگ به لحاظ روابط اقتصادی مستقیم بین ایران و اوکراین، نمی‌تواند اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. اما آینده مذاکرات وین را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

در واقع روسیه به صورتی موفقیت آمیز برجام را به جنگ اوکراین گره زد و خواسته‌های فرابرجامی مطرح کرد. احتمالا روسیه از روند خروج کم هزینه آمریکا از برجام و نیز اطمینان از عدم حرکت ایران به سوی تولید سلاح هسته‌ای به این جمع بندی رسیده است که می‌تواند تا مدتی برجام را به عنوان گروگان جنگ اوکراین نگه دارد.

بعد دیگر در خصوص واردات و صادرات کالا است. اوکراین در کالاهای اساسی جزء تامین کنندگان اصلی ایران به شمار نمیرود و سهم قابل توجهی از بازار ایران را در اختیار ندارد.

با توجه به سهم بالای این دو کشور در بازارهای گندم، ذرت و دانه‌های روغنی، کمبود عرضه و افزایش قیمت حداقل در کوتاهمدت اجتناب ناپذیر به نظر رسد. این موج افزایش قیمت در کنار روند صعودی قیمت کالاهای مذکور تحت تاثیر بحران کرونا طی دو سال گذشته به ناپایداری و نوسانات صعودی در بازارهای جهانی دامن خواهد زد.

این مسئله از آن حیث برای اقتصاد ایران حائز اهمیت است که کالاهای مذکور تحت شمول ارز ترجیحی قرار دارند. بنابراین هزینه‌های دلاری دولت در ماه‌های پیشرو افزایش پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.