فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۵۵۵۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا دولت طالبان کسری بودجه دارد؟

چرا دولت طالبان کسری بودجه دارد؟

تقریبا یک سال است که طالبان حکومت کشور افغانستان را به دست گرفته. سال مالی جاری اولین سالی است که طالبان بودجه سالانه تصویب می‌کند و اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کسری بودجه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افغانستان در سال مالی جاری با کسری بودجه ۵۰۱ میلیون دلاری روبرو است. روز شنبه مقامات طالبان در این کشور اعلام کردند که کشور ۴۴ میلیارد افغانی کسری بودجه دارد. اما آنها در خصوص اینکه چگونه می‌خواهند شکاف میان درآمد مورد انتظار و هزینه‌های کشور را پر کنند سخنی به میان نیاوردند.

به نقل از رویترز ، این اولین بودجه سالانه افغانستان از زمان آغاز حکومت طالبان در این کشور جنگ زده است. از ماه اوت سال گذشته طالبان اداره افغانستان را به دست گرفت. معاون نخست وزیر، عبدالسلام حنفی گفت که دولت ۲۳۱٫۴ میلیارد افغانی (۲٫۶ میلیارد دلار) مخارج و ۱۸۶٫۷ میلیارد افغانی (۲٫۱۳ میلیارد دلار) درآمد داخلی را پیش‌بینی کرده بود. احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی افغانستان گفت: «درآمدهای این کشور مجموع مالیات‌های جمع‌آوری شده از ادارات مربوط به گمرک، وزارتخانه‌ها و معادن است».

چه کسی از افغانستان حمایت می‌کرد؟

از زمان اشغال افغانستان به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، دولت‌هایی در این کشور یکی پس از دیگری بر سر کار آمدند از طرف غرب حمایت می‌شدند. در واقع، آنها عمدتا متکی به کمک خارجی بودند. در اوت ۲۰۲۱، نیروهای خارجی از افغانستان خارج شدند که منجر به فروپاشی دولت و تصرف آن توسط طالبان شد.

هنوز کشورهای جهان طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند. سازمان‌های حمایتی می‌خواهند برای کمک به ۵۰ میلیون نفر افغانستانی راهی پیدا کنند؛ بدون اینکه طالبان به این کمک‌ها دسترسی داشته باشد. تا آن زمان افغانستان با بحران اقتصادی و مسائل امنیتی روز افرزون روبرو است.

عبدالسلام حنفی ، یکی از مقامات ارشد طالبان گفت بودجه سال مالی جاری که ماه فوریه آینده آغاز می‌شود، به تصویب شورای وزیران و هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان رسید. بودجه امسال تنها از مالیات داخلی تامین می‌شود. عملیات توسعه کشور ۲۷٫۹ میلیارد افغانی هزینه دارند. اما در حوزه‌هایی مانند حوزه دفاعی هیچ هزینه‌ای کسر نمی‌شود.

حنفی گفت که توجه ما به تحصیلات، آموزش‌های فنی و تحطیلات دانشگاهی است و تمام تمرکز ما بر هموار کردن راه برای تحصیل همه افراد است. مقامات طالبان در ابتدای سال میلادی جاری تحصیل دختران جوان را ممنوع کردند و هنوز اجازه از سرگیری آن را نداده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.