کد مطلب: ۶۹۹۲۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان صدارت بوریس جانسون / از لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا چه می‌دانیم؟

پایان صدارت بوریس جانسون / از لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا چه می‌دانیم؟

روز شه‌شنبه بوریس جانسون به طور رسمی از مقام خود کناره‌گیری کرد. نخست وزیر جدید بریتانیا، لیز تراس پس از دیدار با ملکه اعضای دولت خود را منصوب می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ملکه بریتانیا روز سه‌شنبه شش سپتامبر به طور رسمی لیز تراس، رهبر جدید حزب محافظه‌کار را به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا معرفی کرد. الیزابت دوم که برای تعطیلات تابستانی در اسکاتلند به سر می‌برد از لیز تراس خواست تا دولت بعدی بریتانیا را تشکیل دهد. به این ترتیب لیز تراس سومین نخست‌وزیر زن بریتانیا خواهد بود. او سابقه فعالیت در راس چند وزارتخانه را طی یک دهه گذشته دارد.

به نقل از یورونیوز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا دقایقی قبل از ملاقات لیز تراس با ملکه بریتانیا به طور جداگانه با الیزابت دوم دیدار کرده بود. او در جریان این ملاقات به طور رسمی از مقامش کناره‌گیری کرد. بوریس جانسون در آخرین سخنرانی خود مقام نخست‌وزیری بریتانیا گفت که از این پس «حامی پرشور» لیز تراس، رهبر جدید حزب محافظه‌کار و دولت او خواهد بود.

بوریس جانسون و لیز تراس در قلعه بالمورال در اسکاتلند با ملکه الیزابت دوم ملاقات کردند. انتقال قدرت در بریتانیا به طور معمول در کاخ باکینگهام در لندن صورت می‌گیرد اما این بار به دلیل مشکلات حرکتی الیزابت دوم ملاقات‌ها با نخست‌وزیر مستعفی و رئیس جدید دولت در قلعه بالمورال صورت گرفت.

سابقه سیاسی نخست وزیر جدید بریتانیا

وزیر خارجه کنونی بریتانیا در دوران جوانی خود هوادار حزب لیبرال دموکرات و استقرار نظام جمهوری بود. او با این حال طی سال‌های بعد عضو حزب محافظه‌کار شد و پله‌های ترقی را در دولت‌های محافظه‌کار دیوید کامرون، ترزا می و بوریس جانسون، نخست‌وزیران بریتانیا طی کرد. او هر چند در جریان کارزار همه‌پرسی برکسیت از هواداران بقای بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما پس از رای اکثریت بریتانیایی‌ها به خروج از این اتحادیه به یکی از هواداران سرسخت برکسیت تبدیل شد.

لیز تراس طی هفته‌های گذشته در جریان رقابت‌ها برای جانشینی بوریس جانسون با وجود تبعات اقتصادی همه‌گیری کرونا و پیامدهای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از کاهش گسترده مالیات‌ها و کاهش شمار کارکنان دولت دفاع کرد. او همچنین برخلاف ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق حاضر به انتقاد از بوریس جانسون نشد. بوریس جانسون هنگام ترک دفتر نخست‌وزیری در لندن گفت: «من در هر مرحله از لیز تراس و دولت او حمایت خواهم کرد».
حزب محافظه‌کار بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که لیز تراس با کسب بیش از ۸۱ هزار رای اعضاء به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب شده است. محافظه‌کاران اکثریت کرسی‌ها مجلس عوام بریتانیا را در اختیار دارند.

چالش‌های پیش روی لیز تراس

از تورم و افزایش هزینه‌های زندگی روزمره از جمله هزینه برق و گاز و سوخت به عنوان مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت لیز تراس یاد می‌شود. نخست‌وزیر جدید بریتانیا قرار است پس از دیدار با ملکه الیزابت در اسکاتلند به لندن بازگردد تا به تدریج اعضای دولتش را منصوب کند. لیز تراس قرار است روز چهارشنبه برای اولین بار در مقام نخست‌وزیر در مجلس عوام به پرسش‌های نمایندگان و کیر استارمر، رهبر حزب کارگر پاسخ دهد.

رهبر جدید حزب محافظه‌کار بریتانیا در موضع‌گیری‌های سیاسی خود از مارگارت تاچر، نخست‌وزیر بریتانیا در دهه ۱۹۸۰ میلادی الهام گرفته است. او در جریان کارزار انتخاباتی اخیر حتی به الگوبرداری از پوشش مارگارت تاچر در انتخاب لباس‌هایش متهم شد.

لیز تراس در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار به مجلس عوام بریتانیا راه یافت. او که دانش‌آموخته رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد است سابقه فعالیت در بخش خصوصی و شرکت نفت و گاز «شل» را دارد. رهبر جدید محافظه‌کاران بریتانیا پانزدهمین نخست‌ وزیر دوران ۷۰ ساله سلطنت ملکه الیزابت دوم خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.