کد مطلب: ۷۰۷۴۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روسیه کنترلی بر اراضی اوکراین ندارد / ترکیه پشت پوتین را خالی کرد؟

روسیه کنترلی بر اراضی اوکراین ندارد / ترکیه پشت پوتین را خالی کرد؟

در حالی نیروهای روسی کنترلی بر چهار منطقه دونتسک، لوهانسک،خرسون و زاپروژیا ندارند، پوتین ، سند الحاق این مناطق به خاک روسیه را امضا کرد. سند الحق اراضی اوکراین به روسیه به شدت توسط جامعه بین‌المللی رد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از اینکه اعلام کرد که این کشور هرگز دست از مناطق اشغالی در اوکراین نمی‌کشد و با تمام قوای موجود از آن دفاع می‌کند، سند الحاق اراضی اوکراین به روسیه را امضا کرد. تمام ابزار خود از جمله سلاح هسته‌ای برای حفظ این مناطق استفاده خواهد. او گفت این فقط یک ادعا نیست. چگونه روسیه ۴ منطقه اشغالی را در حالی در میانه منطقه جنگی هستند آن هم فقط به صورت نسبی به خاک خود الحاق می‌کند؟

عزم و اراده جنگ ۷ ماهه پوتین در حال از بین رفتن است و پوتین احساس خطر کرده در حالت تدافعی قرار گرفته است. این در حالی است که ضدحمله‌های اوکراین و دفاع آن از خاک خود ادعای اولیه روسیه را مبنی بر تصرف لوهانسک و دونتسک به خطر انداخته است.

به نقل از بی‌بی‌سی ، پوتین در هر چهار منطقه تحت اشغال روسیه، به اصطلاح همه‌پرسی برگزار کرد که توسط جامعه بین‌المللی به عنوان یک همه‌پرسی ساختگی محکوم شد. حتی گاهی سربازان مسلح از خانه‌ای به خانه دیگر برای جمع آوری رای می‌رفتند.

با الحاق مناطق شرقی و همچنین خرسون و زاپروژیا در جنوب، او قادر خواهد بود نیروهای تازه بسیج شده را به خط مقدمی بفرستد که به گفته مسکو بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طول دارد. پوتین همچنین می‌تواند غرب را در صورت ادامه اهدای تسلیحات موشکی به اوکراین و استفاده از آن علیه آنچه قلمرو روسیه می‌نامد، تهدید کند.

کسی الحاق اراضی اوکراین به روسیه را به رسمیت می‌شناسد؟

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد این اقدام روسیه را محکوم کرد و آن را فاقد ارزش قانونی دانست. پوتین در سال ۲۰۱۴ هم دقیقا مشابه همین کار را با منطقه کریمه کرد و با اجرای رفراندومی که به شدت توسط جامعه بین‌المللی محکوم شد، این منطقه را به خاک روسیه الحاق کرد.

تنها تفاوتی که این چهار منطقه با کریمه دارند این است که هنوز تا حد زیادی در دست اوکراینی‌ها هستند. این چهار منطقه مجموعا ۱۵ درصد از قلمرو مستقل اوکراین را تشکیل می‌دهند. دو منطقه شرقی تا حدودی از سال ۲۰۱۴ توسط جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در دست گرفته شده‌اند، اما پس از هفت ماه جنگ، دولت روسیه تنها می‌تواند ادعای ۶۰ درصد از دونتسک را داشته باشد و لوهانسک در مرکز دفاع اوکراین قرار دارد. نیروهای روسی ممکن است در عرض چند ساعت شهر مهم و استراتژیک لیمان را نیز از دست بدهند.

اوکراین هنوز باقدرت مرکز زاپروژیا را دست دارد اگرچه در ، اگر چه در تیررس موشک‌های روسیه قرار دارد. همچنین نیروهای اوکراین تنها چند مایل از شهر خرسون فاصله دارند. اینکه روسیه چطور می‌تواند این ۴ منطقه را به خاک خود ملحق کند در حالی که حتی کنترل آنها را در دست ندارد هنوز جای سوال است.

اکاترینا شولمان، مفسر سیاسی تبعیدی، می‌گوید که پس از آن روسیه وارد مرحله جدیدی از وجود می‌شود و به یک «کشور با مرز فاقد مشروعیت» تبدیل خواهد شد. وی چنین استدلال می‌کند که قلمرو روسیه شامل قسمت‌هایی خواهد بود که نه تنها توسط هیچ دولت یا سازمان بین‌المللی دیگری به رسمیت شناخته نشده‌اند، بلکه هیچ مدیریت متمرکزی هم ندارند.

چه تغییراتی پیش روی اوکراین است؟

اینکه چه چیزی در اوکراین تغییر خواهد کرد هنوز مشخص نیست. حتی دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادمیر پوتین نیز نتوانست چگونگی تعیین مرزهای جدید روسیه در جنوب اوکراین را توضیح دهد. با این حال،او گفت که روسیه تمام منطقه دونتسک را بخشی از روسیه می‌داند. در مورد بخش‌هایی که تحت اشغال نیستند، او گفت که این بخش ها باید «آزادسازی» شوند.

پاسخ اوکراین چه بود؟

رئیس جمهور ولادیمیر زلینسکی با تلاش برای سرعت گرفتن عضویت اوکراین در ناتو، در مقابل این اقدام روسیه ایستاد. این یک تغییر بزرگ از زمان آغاز جنگ محسوب می‌شود. زیرا زلنسکی در ابتدا گفت که از اصرار بر عضویت در ناتو دست می‌کشد زیرا ناتو نمی‌خواهد با روسیه روبه‌رو شود. اما اکنون او مججداً بر این مساله اصرار می‌ورزد هر چند که می‌داند باید تک تک کشورها ناتو را از جمله ترکیه متقاعد کند

در حالی که انتظار می‌رفت متقاعد کردن ترکیه برای اوکراین کار دشواری باشد ترکیه مخالفت خود را با سند الحاق ۴ منطقه اوکراین به روسیه اعلام کرد. ترکیه امروز شنبه ۱ اکتبر ، این تصمیم روسیه را رد کرد و ان را «نقض فاحش» حقوق بین‌الملل خوانده است.

به گزارش رویترز، ترکیه که در کانون میانجیگری میان غرب و روسیه قرار گرفته است، اعلام کرد که این کشور الحاق کریمه به روسیه را در سال ۲۰۱۴ به رسمیت نشناخته است و افزود که تصمیم روسیه را مبنی بر الحاق دونتسک، لوهانسک، خسرو و زاپروژیا رد کرده است.

ترکیه می‌گوید: «این تصمیم که نقض فاحش اصول ثابت شده حقوق بین‌الملل است، قابل پذیرش نیست. ما بار دیگر بر حمایت خود از اتمام این جنگ که شدت آن همچنان رو به افزایش است بر اساس صلحی عادلانه که از طریق مذاکرات به دست خواهد آمد تاکید میکنیم».

هنوز هیچ کس نمی‌داند در ذهن رهبر روسیه چه می‌گذرد اما موضع غرب‌ستیز او وارد مرحله جدیدی شده است. او می‌خواهد غرب را متوجه کند که حمله به مناطق اشغالی توسط روسیه به معنای حمله به خاک روسیه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ابوطالبی

    منتظریم اقای پوتین کی اف رااشغال کن واکراین رازیر زیرپرچم روسیه رنگ ولعاب تاره ای بده!به امید پیروزیه ولادیمیرپوتین