کد مطلب: ۷۶۱۰۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین خواستار تصمیم زودهنگام و مناسب درباره مذاکرات برجام شد

چین خواستار تصمیم زودهنگام و مناسب درباره مذاکرات برجام شد

در دیدار روسای جمهور ایران و چین، دو کشور بر تقویت روابط دو جانبه تاکید کردند. همچنین شی جین پینگ خواستار رسیدگی سریع و مناسب به مساله مذاکرات برجام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پی سفر ابراهیم رئیسی به چین و دیدار او با رئیس جمهور این کشور، رسانه‌های دولتی چینی اعلام کردند که شی‌جین‌پینگ، ضمن ابراز حمایت از ایران در حفاطت از حقوق و منافع خود، خواستار اخذ تصمیم زودهنگام و مناسب در خصوص مذاکرات برجام و مساله هسته‌ای ایران شد.

به نقل از خبرگزاری رویترز ، شی در نشست خود با رئیسی به او گفت که چین به همکاری سازنده در زمینه گفتگو برای ادامه مذاکرات بر سر اجرای توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

توافق برجام که در سال 2015 حاصل شد، در ازای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران و امکان تولید سلاح اتمی را محدود کرد. این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که انرژی هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز به کار خواهد برد.

انتقاد چین به خروج از برجام

اما در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده توافق برجام را به بهانه اینکه به اندازه کافی برای محدود کردن فعالیت هسته‌ای تهران کافی نبوده است، ترک کرد و تحریم‌ها را مجددا بر کشور اعمال کرد.

چین از آن زمان واشنگتن را برای خروج از برجام مورد انتقاد قرار داده و بر لزوم برداشتن اولین قدم توسط ایالات متحده آمریکا برای احیای این توافق تاکید کرده است.

در ماه سپتامبر، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌هایی که با صادرات نفت ایران در ارتباط بودند از جمله ۵ شرکت مستقر در چین اعمال کرد. واشنگتن اعلام کرد تا زمانی که تهران به تسریع برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، اعمال تحریم بر صادرات نفت و پتروشیمی ایران را ادامه خواهد داد.

پیش از آغاز سفر سه روزه ابراهیم رئیسی، او مطلبی در روزنامه دولتی خلق چین نوشت و در آن اشاره کرده که هر دو کشور باور دارند که یک‌جانبه‌گرایی و اقدامات خشونت‌آمیز مانند اعمال تحریم‌های ناعادلانه عامل اصلی بحران و ناامنی در جهان است.

در این مطلب رئیسی، از چین به عنوان یک دوست قدیمی یاد کرد و گفت تلاش‌های ایران برای تقویت روابط تحت تاثیر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قرار نخواهد گرفت. شی نیز در مقابل گفت: صرف نظر از تغییرات وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی، چین مسرانه همکاری دوستانه خود را با ایران بهبود می‌بخشد و همکاری راهبردی جامع خود را با این کشور ارتقا می‌دهد.

چین اعلام کرد که تمایل دارد در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعت و زیرساخت‌ها همکاری خود را با ایران تعمیق بخشد و محصولات کشاورزی باکیفیت‌تری از کشور ما وارد کند.

ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ، در آخرین دیدار خود در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند در ماه سپتامبر، متعهد شدند که اتحاد قدرتمندتری را شکل دهند.

سال گذشته نیز ایران و چین و فاز عملیاتی قرارداد همکاری ۲۵ ساله خود را آغاز کردند که بر اساس آن چین باید در ازای نفت و محصولات پتروشیمی، میلیاردها دلار در بخش نفت ایران سرمایه‌گذاری کند. چین در حال حاضر نیز بزرگترین شریک تجاری ایران است و این قرارداد 25 ساله در اصل در سال 2016 یعنی زمانی که شی جین پینگ از به ایران سفر کرد و یک سال پس از توافق برجام بسته شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.