خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۱۵۴۴

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز/ رایزنی ایران و چین درباره مذاکرات رفع تحریم

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز/ رایزنی ایران و چین درباره مذاکرات رفع تحریم

اخبار دیپلماسی امروز پنجشنبه 27 بهمن را با جدیدترین اخبار برجام آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز را در ادامه بخوانید.

معاونان وزرای خارجه ایران و چین ضمن گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم، بر لزوم تعهد همه طرف‌های برجام برای اجرای کامل تعهداتشان تأکید کردند.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در حاشیه سفر رسمی رئیسی به چین، عصر چهارشنبه ۲۶ بهمن با «ما ژائو شو» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار بر لزوم تعهد همه طرف‌های برجام برای اجرای کامل تعهداتشان تأکید کرده و اتفاق نظر داشتند پایبندی به گفت‌وگو باید با اقدامات عملی همراه باشد.

طرفین توافق کردند ارتباطات و هماهنگی نزدیک خود را مانند گذشته برای پیشبرد مذاکرات رفع تحریم ادامه داده و رایزنی و همکاری در سایر موضوعات مورد علاقه بین‌المللی را فعالانه در دستور کار داشته باشند.

در این دیدار، دو طرف همچنین در مورد چند مسئله مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم و جلوگیری از حاکم شدن روایت غربی از حقوق بشر با یکدیگر رایزنی کردند.

واکنش اسلامی به احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی به احتمال صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد.

محمد اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان اظهار کرد: ما به آنها بهانه نمی‌دهیم.

نشست بعدی شورای حکام در ماه مارس برگزار می‌شود و از نظر برخی تحلیلگران این نشست اهمیت زیادی در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران خواهد داشت.

گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا

شبکه آمریکایی "ان‌بی‌سی" مدعی است که دولت بایدن در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان است و طبق گفته این شبکه مذاکرات پیشرفت داشته است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، بحث تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا به چند ماه گذشته باز می‌گردد و در مهر ماه سال جاری بود که طبق مذاکرات غیر مستقیم دو کشور باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی که به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به 10 سال حبس محکوم شده بود آزاد شد. اما این مذاکرات به دلایل کارشکنی آمریکا در انجام تعهدات خود و عدم آمادگی این کشور برای ادامه بلاتکلیف ماند.

شبکه خبری "ان‌بی‌سی" شب گذشته در خبری مدعی شد که به گفته چهار منبع مطلع، دولت بایدن در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان است تا آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را تضمین کند. در این خبر بیان شد که کشورهای قطر و انگلیس نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا می‌کنند. طبق گفته این منابع آگاه مذاکرات پیشرفت داشته، اما مشخص نیست که آیا توافق نهایی حاصل خواهد شد یا خیر.

سه منبع آگاه از مذاکرات مدعی شدند که دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که قبلاً مورد بحث قرار گرفته که می‌تواند شامل تبادل احتمالی زندانیان و آزادسازی 7 میلیارد دلار وجوه بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی باشد. فرمول پیشنهادی به ایران امکان دسترسی به این منابع مالی را می‌دهد اما فقط برای خرید غذا، دارو یا سایر اهداف بشردوستانه، مطابق با تحریم های موجود ایالات متحده علیه ایران.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در ماه جاری با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تهران دیدار کرد. بر اساس گفته یکی از این منابع آگاه، در این دیدار هیئت قطری پیام‌هایی را از سوی ایالات متحده به ایرانی‌ها ابلاغ کرد که حاوی نکاتی در مورد آزادی زندانیان بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمریکا در نشست خبری خود با واکنش به این خبر گفت:«من در موقعیتی نیستم که تمام جزئیات گزارش را تأیید کنم، اما در هسته گزارش همانطور که خواندم، این نشان می‌دهد که ما متعهد هستیم که هر کاری که می‌توانیم برای آزادی شهروندان آمریکایی انجام دهیم. من البته نمی‌توانم به جزئیات آنچه ممکن است در جریان باشد وارد شوم. همانطور که می‌توانید تصور کنید، چنین بحث‌هایی با متحدان و شرکا در سراسر جهان حساس است. اما چیزی که حساس نیست این است که ما با رژیم ایران در مورد اولویتی که برای بازگشت امن و سریع آمریکایی‌های بازداشتی قائل هستیم بدون ابهام بوده‌ایم.»

عراق حیاط خلوت مذاکرات نیست

وزیر خارجه عراق در گفت وگویی به شرح روابط کشورش با ایران، آمریکا و عربستان پرداخت.فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت وگو با الشرق گفت که تنش‌های میان ایران و آمریکا چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بر عراق تاثیر می گذارد؛ زیرا بغداد با هر دو طرف روابط خوبی دارد.

وی گفت که بغداد حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و موضع عراق در این زمینه روشن است.

وزیر خارجه عراق در ادامه تاکید کرد که نبود تنش میان کشورهای منطقه به سود عراق است و اگر تهران ‌و واشنگتن نتوانند اختلافات خود را حل کنند بغداد می‌تواند بحران میان این دو کشور را مدیریت کند.

وی گفت که عراق درخصوص دلایل توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران و چگونگی تحرک این روند با آمریکایی‌ها تبادل نظر کرده است.

فواد حسین در بخش دیگری از گفت وگوی خود خاطرنشان کرد که تاثیر ایران بر روی بغداد وجود دارد اما این امر بدین معنا نیست که تصمیمات سرنوشت‌ساز بغداد به دست تهران است، رویکرد واضحی در سیاست عراق وجود دارد و آن لزوم حرکت به سوی استقلال در تصمیم گیری در بسیاری از زمینه‌ها است.

وی همچنین گفت که ایران همسایه ما است و روابط با آن بسیار مهم است، عراق مشترکات زیادی با ایران دارد و بر پایه ی همین امور تصمیم گیری می کند، ایران و عراق روابط تاریخی، دینی، جغرافیایی و اقتصادی باهم دارند.

فواد حسین همچنین تاکید کرد که تماس هایی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان ،وزیر خارجه ایران و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران داشته و درخصوص مسائل زیادی رایزنی کرده است.

وی گفت که ما دراین تماس های رویکردهای دو طرف را بررسی می‌کنیم و گاهی اوقات رویکردها و پیشنهاداتی داریم که با دو طرف مطرح می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری گفت که کشورش روابط خوبی با ریاض دارد و در بسیاری از مسائل باهم رایزنی می‌کنند.

وی گفت که شرکت های سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج (فارس) می‌توانند نقش مهمی در زمینه‌های مختلف در عراق ایفا کنند به ویژه این‌که زیرساخت‌های عراق نابود شده و نیاز به بازسازی دارد.

فواد حسین تاکید کرد که دیدارهای امنیتی میان تهران و ریاض در بغداد برگزار شد و این دیدارها مقدمه ای برای دیدارهای سیاسی است و در کاهش تنش‌ها تاثیرگذار بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.