خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۴۲۲۸

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۵ اسفند۱۴۰۱/ انتشار طرح صلح چین درباره جنگ اوکراین

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 5 اسفند1401/ انتشار طرح صلح چین درباره جنگ اوکراین

اخبار دیپلماسی امروز جمعه ۵ اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز جمعه 5 اسفند را در ادامه بخوانید.

وزارت خارجه چین امروز پیشنهادات خود را برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در وب سایت خود منتشر کرد.

طرح حل و فصل ۱۲ ماده ای که توسط طرف چینی ارائه شده است، شامل درخواست آتش بس است.

همچنین بر اساس سندی که در مورد حل بحران اوکراین روز جمعه توسط وزارت خارجه چین منتشر شد، همه طرف‌ها باید عقلانیت و خویشتن‌داری نشان دهند، از دامن زدن به تنش‌ها یا اتخاذ گام‌هایی برای تشدید درگیری و تشدید بیشتر و از خارج شدن اوضاع از کنترل خودداری کنند و در مقابل به سوی کمک به تماس‌های روسیه و اوکراین و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم، کمک به کاهش تدریجی تنش ها حرکت کنند.

چین در طرح خود خواسته است تا زمانی که آتش و خصومت ها به طور کامل متوقف نشده، این مجموعه اقدامات ادامه یابد.

چین در سند خود درباره حل و فصل سیاسی بحران اوکراین گفت: «گفتگو و مذاکره تنها راه حل بحران اوکراین است.»

وزارت امور خارجه چین در این سند که در وب سایت خود منتشر شده، گفت: «مذاکرات مسالمت آمیز باید آغاز شود. گفت و گو و مذاکره تنها راه حل بحران اوکراین است. همه تلاش ها برای حل و فصل صلح آمیز بحران باید تشویق و حمایت شوند.»

سه روز پیش از انتشار رسمی این طرح صلح، وزیر خارجه اوکراین مدعی شده بود که کیف در جریان نکات کلیدی طرح صلح چین برای بحران این کشور قرار گرفته است. «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه گذشته مدعی شده بود که «وانگ یی» وزیر خارجه چین، نکات مهم طرح صلح چین برای حل بحران اوکراین را با کی یف در میان گذاشته است.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه ادعاهایش آورد که کیف در نظر دارد این طرح صلح را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و سپس در این باره جمع بندی نماید.

همچنین روز گذشته نیز «ویکتوریا نولند»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در گفتگو با واشنگتن پست گفته بود: «ایالات متحده می‌خواهد از طرح صلح چین در مورد اوکراین مطلع شود، اما واشنگتن همزمان اصرار دارد که پکن نباید به سادگی بدنبال مطرح کردن پیشنهاد آتش بس باشد.»

نولند گفت: «اول از همه، در مورد طرح صلح چین، ما منتظریم ببینیم چینی‌ها چه چیزی را روی میز مذاکرات، قرار می‌دهند. ظاهراً این طرح به زودی اعلام خواهد شد.» به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن با هر طرحی که آتش بس را فقط به نفع روسیه در نظر بگیرد، مخالف است.

ادعای امریکا در خصوص کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین

جان کربی، مشاور امنیت ملی امریکا، روز جمعه در اظهاراتی مدعی شد که ایران توپخانه و تانک برای روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین ارسال کرده است. وی همچنین مدعی شد که امریکا باور دارد روسیه ممکن است جت‌های جنگنده در اختیار ایران بگذارد.

وزارت بازرگانی امریکا روز جمعه همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین، به بهانه ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه محدودیت‌های جدید صادراتی علیه ایران ارائه کرده است.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس امروز 5 اسفند1401 از بسته جدید تحریمی علیه روسیه خبر داد که به بهانه ممنوعیت صادرات کالاهایی که مسکو در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند، ۵ نفر از مدیران ارشد شرکت صنایع هوایی قدس نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد اعلام کرد: تحریم‌های جدید شامل صدها کالا از جمله قطعات هواپیما، تجهیزات رادیویی و قطعات الکترونیکی است که می‌تواند توسط مجتمع صنعتی نظامی روسیه از جمله در تولید پهپاد استفاده شود.

در این بیانیه ادعا شده است: اطلاعات نظامی نشان می‌دهد که کمبود قطعات در روسیه در نتیجه تحریم‌ها احتمالاً بر توانایی آنها در تولید تجهیزات صادراتی مانند خودروهای زرهی، هلیکوپترهای تهاجمی و سیستم‌های دفاع هوایی تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، بسیار محتمل است که نقش روسیه به عنوان یک صادرکننده قابل اعتماد تسلیحات و مجموعه نظامی-صنعتی آن بوسیله تحریم ها تضعیف شود.

وزارت امور خارجه انگلیس در این بیانیه مدعی شد که تحریم‌های جدید آسیب بیشتری را به روسیه می‌زند و «ماشین نظامی پوتین را که در حال حاضر مجبور به بسیج تانک های دوران شوروی سابق است ضعیف خواهد کرد.»

کلورلی در این باره ادعای پیشرفت اوکراین در جنگ با روسیه را تکرار کرد و افزود: «اما این کشور به تنهایی نمی تواند پیروز شود. به همین دلیل است که ما باید برای کمک به پیروزی اوکراین بیشتر تلاش کنیم.»

وی افزود: «امروز ما نخبگانی را که صنایع کلیدی پوتین را اداره می‌کنند تحریم می‌کنیم و متعهد می‌شویم که صادرات هر کالایی را که روسیه در میدان جنگ از آن استفاده می‌کند ممنوع کنیم.»

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، مدیران ارشد شرکت انرژی هسته ای دولتی روسیه موسوم به «روس اتوم»، به علاوه مدیران دو شرکت بزرگ دفاعی روسیه، چهار بانک و دیگر نخبگان روسیه تحریم شدند.

در بخشی از این بیانیه با تکرار ادعای مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین آمده است: تحریم ۵ نفر از مدیران ارشد ایرانی در شرکت صنایع هوایی قدس، نشان دهنده تعهد ما به ادامه فشار بر کشورهای ثالث تامین کننده ارتش روسیه است.

تصویب قطعنامه محکومیت جنگ روسیه با اوکراین

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت بزرگ آرا قطعنامه‌ای را در محکومیت حمله روسیه به اوکراین تصویب کرده است.

این قطعنامه خواستار خروج نیروهای روسیه از اوکراین و پایان درگیری‌ها می‌شود.

۱۴۱ کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۳۲ کشور رای ممتنع و هفت کشور - از جمله روسیه - رای منفی دادند.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که تعداد زیادی از نمایندگان اروپایی در جریان سخنرانی نماینده روسیه در یک نشست پارلمانی نهاد امنیتی اروپا در وین جلسه را ترک کردند.

خروج نمایندگان از جلسه سازمان امنیت و همکاری اروپا و رای‌گیری سازمان ملل یک روز پیش از اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین صورت می‌گیرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه خواستار برقراری صلح در اسرع وقت می‌شود.

این قطعنامه مجددا بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کند و هرگونه ادعای روسیه بر بخش‌هایی از اوکراین که تحت اشغال دارد را رد می کند. نمایندگان پارلمان روسیه در ماه سپتامبر به الحاق غیرقانونی چهار منطقه اوکراین رای داده بودند.

سازمان ملل همچنین از فدراسیون روسیه خواست که «فورا، به طور کامل و بدون قید و شرط» تمامی نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج کند و خواستار «پایان خصومت‌ها» شد.

این قطعنامه از نظر قانونی الزام‌آور نیست اما وزن سیاسی دارد.

در حالیکه این قطعنامه با رای اکثریت قاطع کشورها به تصویب رسید، چند رای ممتنع قابل توجه وجود داشت.
ایران، چین، هند و آفریقای جنوبی از جمله ۳۲ کشوری بودند که به آن رای ممتنع دادند.

هفت کشوری که رای منفی دادند روسیه، بلاروس، کره شمالی، اریتره، مالی، نیکاراگوئه و سوریه بودند.

دیمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، گفت که این رای «به وضوح نشان داد که روسیه باید به تجاوز غیرقانونی خود پایان دهد» و «تمامیت ارضی اوکراین باید احیا شود.»

زیرساخت‌های غنی سازی را تغییر نداده‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ما هنوز این احساس را نداریم که غنی سازی را بیشتر انجام دهیم. اگر بخواهیم اورانیوم را بیشتر غنی‌سازی کنیم به آسانی آن را اعلام می‌کنیم.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی وی گفت: غربی‌ها به وعده‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران هرگز عمل نکردند.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:
مجری پرس تی وی در ابتدای این مصاحبه پرسید: می‌خواهم سوالات خود را درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گزارش بازرسی‌ها آغاز کنم. او مدعی شده است که ایران تغییراتی را در تاسیسات فردو انجام داده است. نظر شما در این رابطه چیست؟

کمالوندی گفت: گزارش‌های آژانس گزارش‌های جدیدی نیستند که اخیرا منتشر شده باشند. ما در چند ماه اخیر شاهد گزارش‌های متعددی بوده ایم. متاسفانه با وجود اینکه این گزارش‌ها فنی هستند معتقدیم به موضوعات سیاسی مرتبط هستند. این مسائل باید بین ما و آژانس حل و فصل شوند و دیگران نباید در این مذاکرات حضور داشته باشند. مادامی که تحقیقات کامل نشود آژانس نباید این گزارش‌ها را منتشر کند. در گذشته هم متاسفانه در سه یا چهار مورد شاهد بوده ایم که این موضوع روی داده است. اخیرا آژانس مدعی شده است ما وضعیت زیرساخت‌ها برای غنی سازی را در تاسیسات فردو تغییر داده ایم تا غنی سازی ۶۰ درصد را انجام دهیم.

وی اعلام کرد: آژانس اعلام کرده است ما این موضوع را اعلام نکرده‌ایم. ما به آژانس پاسخ داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که زیرساخت‌های غنی سازی را تغییر نداده‌ایم. ما گفتیم که زیرساخت‌های غنی سازی ما به گونه دیگری است. شاید از نظر شما این تغییرات در رابطه با غنی سازی متفاوت باشد. ورودی و خروجی ممکن است متفاوت باشد. زمانیکه تغییراتی در زیرساخت‌های غنی سازی انجام می‌شود شما باید این موضوع را با آژانس مورد بررسی قرار دهید. شما باید جزئیات پادمان‌ها با آژانس را مورد بررسی قرار دهید. شما باید در رابطه با این مسائل شفاف باشید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدا و زمانی که برای بازدید آمد موارد زیادی بازدید انجام داد. آن‌ها اعلام کردند تغییراتی در زیرساخت‌ها انجام شده است. اما باید بگویم که زیرساخت‌ها تغییر نکرده است. هیچ تغییری ایجاد نشده است. ما به آن‌ها گفتیم که بازرس شما اشتباه اعلام کرده است، زیرا زیرساخت‌های غنی سازی تغییر نکرده بود. به نظرم آژانس به فوریت نظر ما را به خاطر منافع سیاسی برخی‌ها قبول نکرد. آن‌ها از ما درخواست توضیح کردند و ما به آن‌ها توضیح دادیم. آن‌ها همچنان از ما توضیح می‌خواهند و ما به این مسائل پاسخ می‌دهیم. ما این توضیحات را بر اساس موافقت نامه‌ای که با آژانس داشته ایم ارائه می‌دهیم. ما نباید هیچ تغییری بر اساس بند ۴۵ داشته باشیم. به نظرم آژانس مطلبی در این رابطه نمی‌داند، زیرا دفعات بازرسی‌ها باید به طور تخصصی انجام شود.

وی ادامه داد: ما می‌دانستیم که باید چگونه کار خود را انجام دهیم، اما آژانس تصور می‌کند که نتوانسته است توضیحات ویژه در این رابطه را دریافت کند. ما توضیحات را ارائه کردیم و به نظر می‌رسد بازرسان اشتباه کرده‌اند. پس از اینکه بازرسان به اینجا آمدند و بازرسی دوباره انجام دادند و پس از بازرسی‌های انجام شده و ارائه توضیحات از طرف ما او به وین اعلام کرد ایران تغییری در زیرساخت‌های غنی سازی ایجاد نکرده است. ما توضیحات بیشتری را به بازرسان درباره زیرساخت‌های غنی سازی ارائه کردیم. ما برای شفاف سازی تمامی موارد توضیحات لازم را ارائه کردیم. لازم نبود که گزارشی ارائه شود. متاسفانه آژانس گزارشی ضد ما ارائه کرد. دو یا سه روز پس از این گزارش سه کشور اروپایی و آمریکا بیانیه‌ای ضد ایران منتشر کردند. اما وضعیت در این تاسیسات هیچ تغییری نکرده است. سرعت این کشورها در انتشار بیانیه نشان داد که از پیش به دنبال انتشار آن بوده اند. آن‌ها بسیار در این نمایش خود شتابزده عمل کردند. آن‌ها حتی به خود زحمت ندادند برای ۲ تا ۳ روز منتظر گزارش جدید بمانند. متاسفانه اقدامات آن‌ها هم اکنون هم روی می‌دهد.

مجری پرس تی وی پرسید: در راستای پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک، ایران با برخی از محدودیت‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده بود. حالا با وجود اینکه برنامه جامع اقدام مشترک عملا مرده است ایران هم اکنون به کدام تعهدات خود عمل نمی‌کند؟
کمالوندی پاسخ داد : توجه داشته باشید که تعهدات ما از زمان خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک تا حد عمل به تعهداتمان بر اساس پادمان‌ها تنزل پیدا کرد. ما تعهداتی ماوراء پادمان‌ها داشتیم و بر اساس برجام باید به تعهداتی ماوراء پادمان‌ها عمل می‌کردیم. اما ما دوربین‌ها را خاموش کردیم و بسیاری از تعهدات خود را کاهش دادیم یا متوقف کردیم. ما اعلام کردیم مادامی که تحریم‌ها پابرجاست به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.