کد مطلب: ۷۶۴۸۷۷

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۷ اسفند۱۴۰۱/ تنظیم مرحله جدید گفتگو با عربستان

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 7 اسفند1401/ تنظیم مرحله جدید گفتگو با عربستان

اخبار دیپلماسی امروز یکشنبه 7 اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز یکشنبه را در ادامه بخوانید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی، به آخرین تحولات روابط ایران با عراق، عربستان و آمریکا پرداخت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که سه‌شنبه شب (دوم اسفند ۱۴۰۱) به دعوت رسمی فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در رأس هیأتی عازم بغداد شده بود، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: در این سفر با مقامات عالی‌رتبه عراق در خصوص مناسبات دوجانبه به تفصیل گفت‌وگو کردیم، روابط دو کشور در سطح ممتازی قرار دارد؛ روابط تهران ـ بغداد به صورت رسمی در سطح راهبردی است و در سطح مردمی نیز رابطه یک ملت واحد و مشترک در دو سرزمین مستقل و متفاوت است.

وی گفت: ما در خصوص همکاری‌های اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای مفصلی را با مقامات عراق داشتیم برخی زیرساخت‌ها بین دو کشور در حال تقویت است از جمله اتصال خط آهن بصره - شلمچه و خط آهن کرمانشاه - خسروی - منظریه - بغداد؛ فکر می‌کنیم این خطوط آهن می‌تواند برای تبادل کالا و توریسم زیارتی بین دو کشور نقش زیربنایی و مهمی داشته باشد.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: اتفاق‌نظر داریم که بایستی هرچه زودتر کامیون های در حال تردد بین دو کشور را به گونه‌ای سازماندهی کنیم که به طور مستقیم بتوانند در استان‌های دو کشور کالاهای خودشان را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این در موضوع گردوغبار با هم گفت‌وگو کردیم. قرار است به‌زودی در نیمه اول سال جدید یک نشست بین‌المللی در سطح وزرای محیط زیست با نقش‌آفرینی و محوریت سازمان ملل متحد و با میزبانی جمهوری اسلامی ایران در یکی از استان‌های ایران برگزار شود. طبعا مساله گردوغبار از موضوعاتی است که مردم عراق، مردم ایران و هم مردم منطقه را رنج می‌دهد، ما گفت‌وگوهای مفصلی در خصوص مدیریت و مهار گردوغبار داشتیم.

امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: بعد دیگر همکاری‌ها و گفت‌وگوهای ما به مسائل امنیتی و ضرورت تقویت امنیت مرزی برمی‌گردد. ما این پیام را به مقامات اقلیم کردستان در ماه‌های اخیر به صراحت داده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران من‌بعد هرگونه تحرک گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب را از مبدا اقلیم کردستان علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد. خوشبختانه با تشکیل کمیته عالی همکاری‌های امنیتی، دو دور گفت‌وگو در تهران و بغداد انجام شد.

وی گفت: جناب آقای فؤاد حسین وزیر خارجه عراق و همچنین مشاور محترم امنیت ملی این کشور آقای قاسم الاعرجی، نقش مهمی در این رابطه ایفا کردند، مقامات ذی‌ربط اقلیم کردستان هم در گفت‌وگوها حضور داشتند. اکنون یک پیش‌نویس سندی بین ما آماده شده که امیدوار هستیم هرچه زودتر این سند به امضا برسد. ما معتقدیم وجود گروهک‌های تروریستی، ارتباط این گروهک‌ها با رژیم صهیونیستی و برخی از سرویس‌های امنیتی خارجی، تهدیدکننده اولا" امنیت عراق، امنیت ایران و حتی امنیت اقلیم کردستان است و یک‌بار برای همیشه باید به این موضوع پایان داده شود.

وی در خصوص روابط تهران و ریاض نیز اظهار داشت: بازگشت روابط ریاض با تهران را به حالت طبیعی هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و تعامل با عربستان سعودی استقبال کرده و با نقش‌آفرینی عراق پیشرفت خوبی در پنج دور گفت‌وگوهای قبلی داشته‌ایم و اکنون در حال تنظیم مرحله جدیدی از گفت‌وگوها هستیم.

انتشار خبر مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار کند تا در خصوص درخواست چین برای اعلام آتش‌بس میان روسیه و اوکراین گفتگو کنند.

چین از سال گذشته موضع بی‌طرفانه‌ای از خود نشان داده است اما از طرفی از انتقاد نسبت به مسکو پرهیز کرده و حتی اقدام پوتین را «حمله» نمی‌نامد. چین متحدان اوکراین را به تشدید منازعه و شعله‌ورتر کردن آتش جنگ از طریق تدارک تسلیحات برای این کشور متهم کرده است.

زلنسکی می‌گوید: «معتقدم این واقعیت که چین گفتگو درباره اوکراین را آغاز کرده است، چندان بد نیست. اما سوال اصلی این است که پس از این سخنان چه اتفاقی می‌افتد و قدم‌های پیش رو و نتیجه آنها چیست».

او افزود: «تا آنجا که من می‌دانم، چین همیشه تمامیت ارضی را محترم شمرده و بنابراین هر کاری را انجام دهد تا فدراسیون روسیه خاک ما را ترک کند زیرا این تهدید جدی برای حاکمیت و تمامیت ارضی است».

همراهی عراقچی با امیرعبداللهیان در سفر ژنو کذب محض است

در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه سیدعباس عراقچی در سفر ژنو امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان را همراهی خواهد کرد، یک منبع مطلع به تسنیم گفت که این خبر کذب است.

تکذیب مجدد فروش پهپاد به روسیه

وزیر امور خارجه در توییتی اعلام کرد: ادعاها در مورد پهپادهای ایرانی در اوکراین نادرست است.

قرار بود دومین دیدار هیئت‌های سیاسی و نظامی ایران و اوکراین برگزار شود، اما برخی طرف‌های غربی فقط ادعا می‌کنند و هیچ سندی را ارائه نمی دهند. غرب باید دست از این بازی بی ثمر بردارد. ایران حامی صلح و مخالف جنگ است.

توییت عبداللهیان

امیرعبداللهیان به ژنو می‌ر‌ود

آسوشیتدپرس خبر داد:جدیدترین و طولانی‌ترین نشست شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه در ژنو سوئیس با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور وزیر امور خارجه ایران، نماینده ارشد روسیه و دیپلمات‌های ارشد فرانسه و آلمان و چندین شرکت‌کننده دیگر برگزار خواهد شد.

در میان سخنرانان، پس از گوترش و روسای جمهور کنگو، مونته‌نگرو و کلمبیا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران سخنرانی خواهد کرد.

انتشار خبر مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

چند ساعت پس از آن که یک رسانه یونانی خبر مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا را منتشر کرد، سایت انتخاب با تایید و بازنشر آن مدعی شد هدف ایران از اعلام این مذاکرات، کاستن از قیمت دلار در بازارهای داخلی است.

زلنسکی: روس‌ها دیر یا زود پوتین را می‌کشند!

رئیس‌جمهور اوکراین گفت:روزی خواهد رسید که شکنندگی حکومت ولادیمیر پوتین در روسیه احساس خواهد شد.پوتین رفتاری مشابه آدولف هیتلر در جنگ جهانی دوم دارد، نه اوکراینی‌ها او را می‌بخشند و نه دیگر کشورها.

وی ادامه داد: گوشتخوار به دست دیگر خوشتخواران خورده خواهد شد. آن‌ها راهی برای کشتن قاتل پیدا خواهند کرد؛ زمانش را نمی‌دانم، اما اتفاق می‌افتد.

بلاروس: 1.5 میلیون نفر نیروی بالقوه جدا از ارتش داریم

بلاروس، کشور کوچک متحد روسیه در همسایگی اوکراین اعلام کرد که 1.5 میلیون نفر پرسنل بالقوه نظامی خارج از نیروهای مسلح خود دارد.

به نقل از رویترز ، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، از همتای روسی خود ولادیمیر پوتین در جنگ یک ساله‌اش با اوکراین حمایت کرده است. از جمله اینکه به او اجازه داده است تا از قلمرو بلاروس به این کشور حمله کند و سربازان تازه بسیج شده را بلاروس آموزش دهد.

لوکاشنکو، در ماه جاری دستور تشکیل نیروی داوطلب دفاعی ارضی جدید با حداکثر 150 هزار نفر را صادر کرد. او گفته است که ارتش این کشور تنها در صورت حمله به بلاروس خواهد جنگید.

الکساندر ولفوویچ ، دبیر کل شورای امنیت ملی بلاروس گفت: «ساختار سازمان‌ها، نه نیروهای مسلح، در صورت اعلام حکومت نظامی و تغییر اقتصاد به حالت جنگی، به حدود 1.5 میلیون نفر خواهد رسید».

بلاروس حدود 9.3 میلیون جمعیت، ارتش حرفه‌ای آن 48 هزار نفر سرباز و 12 هزار نفر نیز نیروی مرزی دارد.

رییس سیا: ایران تصمیمی برای برنامه هسته‌ای نظامی ندارد

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و اثبات نشده مقامات واشنگتن در گذشته مبنی بر اینکه ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای بوده است، گفت که از نظر او ایران قصد بازگشت به این برنامه‌های خود را ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.