کد مطلب: ۷۶۵۳۶۱

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۸ اسفند ۱۴۰۱/ ناوهای ایران در حیاط خلوت آمریکا پهلو گرفتند

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 8 اسفند 1401/ ناوهای ایران در حیاط خلوت آمریکا پهلو گرفتند

اخبار دیپلماسی امروز دوشنبه ۸ اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز دوشنبه ۸ اسفند را در ادامه بخوانید.

دولت برزیل با بی‌اعتنایی به فشارهای آمریکا، برای پهلوگیری دو ناو ایران در بندر «ریودوژانیرو» مجوز صادر کرد.

منابع خبری بین‌المللی امروز دوشنبه گزارش دادند دو ناو ایران با مجوز دولت «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهوری برزیل در بندر «ریودوژانیرو» پهلو گرفتند.

خبرگزاری رویترز با نقل بیانیه‌ای از سازمان مسئول بندر «ریودوژانیرو» نوشت دو ناو نیروی دریایی ایران به‌نام‌‌های «مکران» و «دنا» هر دو روز یکشنبه وارد این بندر شدند.

رویترز پیش از این گزارش داده بود برزیل، در آستانه سفر رئیس‌جمهورش به واشنگتن در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شده و اواخر ماه ژانویه درخواست ایران برای پهلوگیری این کشتی‌ها را رد کرده بود.

با وجود این، دولت برزیل اکنون با پایان سفر رئیس‌جمهور داسیلوا به واشنگتن برای ورود این کشتی‌ها به بندر ریودوژانیرو مجوز صادر کرده است. «کارلوس ادواردو هورتا آرتنز»، معاون کارکنان نیروی دریایی برزیل مجوز پهلوگیری این کشتی‌ها را از ۲۶ فوریه تا ۴ مارس صادر کرد.

اجازه پهلوگیری کشتی‌های خارجی را نیروی دریایی برزیل صادر می‌کند، اما صدور این مجوز تنها بعد از کسب مجوز از وزارت خارجه امکان‌پذیر است.

رویترز نوشته حضور کشتی‌های ایران در سواحل برزیل اقدامی تحریک‌کننده برای ایالات متحده است. «الیزابت باگلی»، سفیر آمریکا در برزیل روز ۱۵ فوریه در یک کنفرانس خبری از دولت داسیلوا خواست اجازه ورود کشتی‌های ایران را صادر نکند.

رئیس گاز پروم فردا به تهران مى آید

سفارت ایران در مسکو اعلام کرد: «الکسی میلر» رئیس شرکت گازپروم روسیه فردا سه‌شنبه در سفر به تهران با مقام‌های ارشد و مسئولان حوزه نفت و گاز ایران دیدار و در خصوص آینده این همکاری‌ها رایزنی خواهد کرد.

سفارت ایران افزود: در آستانه این سفر، وی امروز دوشنبه در ملاقات کاری با «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه درباره همکاری‌های انرژی به ویژه در حوزه گاز بحث و تبادل نظر کرد.

سفر گروسی نویدبخش همکاری با آژانس بدون دخالت‌های غربی‌ها

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نویدبخش همکاری ایران با آژانس بدون دخالت‌های غرب باشد.

کمالوندی امروز دوشنبه اعلام کرد که سفر گروسی به ایران یکسری مقدماتی داشت و با حضور هیات پنج نفره، مذاکرات فشرده‌ای در هفته گذشته به ریاست ماسیمو آپارو، معاون پادمانی آژانس داشتیم.

وی ادامه داد: به دنبال مذاکرات سازنده با هیات اعزامی آژانس توافق شد که از آقای گروسی برای سفر به ایران دعوت شود. در این زمینه در ارتباط مستمر هستیم و ظرف امروز و فردا با آقای آپارو برنامه سفر را اعلام و مشخص خواهیم کرد و این سفر طی روزهای آینده انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در جلسات با هیات آژانس موضوعاتی از جمله ذرات 84 درصد که فضاسازی رسانه‌ای بی‌جهتی روی آن انجام گرفته بود، داشتیم و در حقیقت این مساله را با آژانس به نوعی حل کردیم. مشخص شد که این موضوع دلایل فنی دارد و در ارتباط با ذرات 84 درصد رسانه‌های بین‌المللی سعی در تحریف موضوع و فضاسازی رسانه‌ای داشتند؛ در حالی‌که تنها دو، سه ذره دیده شده بود که در غنی سازی این موضوع یک مساله عادی محسوب می‌شود. در گذشته نیز هنگامی که غنی سازی 5 درصد انجام می‌دادیم، ذره 17 درصدی یا بالاتر دیده می‌شد و این موضوع عجیبی نیست. هنگام غنی سازی 60 درصد، وجود ذرات بالاتر از 60 درصد، برای مثال 84 درصد طبیعی است و در حقیقت، محصول نهایی اندازه‌گیری می‌شود و ایران در چارچوب اعلامی کارش را دنبال می‌کند.

وی در پایان گفت: فضا را برای این سفر مناسب می‌بینیم و امیدواریم این سفر نویدبخش همکاری ما با آژانس در چارچوب مسائل حرفه‌ای و بی‌طرفانه بدون دخالت کشورهای غربی باشد. در عین حال همواره نگرانی‌هایی برای ما با توجه به این دخالت‌های سیاسی وجود دارد و متاسفانه کشورهای غربی سعی دارند از همه ابزارهای بین‌المللی به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند.

شورای حقوق بشر به ابزار غربی‌ها تبدیل شده است

امیرعبداللهیان در نشست شورای حقوق بشر اعلام کرد: شورای حقوق بشر به دور از رسالت اصلی خود، به ابزاری سیاسی نزد قدرتهای غربی تبدیل شده است.

تجمعات مسالمت‌آمیز در پی فوت مهسا امینی به‌واسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد

امیر عبدالهیان گفت: تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان مستقر در ایالات متحده و انگلیس نیز در برنامه‌های خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور پرداختند؛ این خشونت‌ها و مداخلات خارجی، جان افراد بی‌گناه از جمله 70 نیروهای مجری قانون را گرفت.پلیس ایران اجازه استفاده از سلاح جنگی را نداشت؛ آشوبگران با سلاح‌های گرم و سرد اقدام به کشتار کردند
وزیر امور خارجه یادآور شد: هیچ کشور مسئولی نمی‌تواند اجازه دهد امنیت و نظم عمومی با رفتار خشونت آمیز و غیرقانونی به خطر بیفتد.

وزیرامورخارجه کشورمان در نشست شورای حقوق بشر گفت:برای ما احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی یک ارزش اساسی است که عمیقا در رسوم ملی ما ریشه دار دارد و به طور جدی در اعتقادات مذهبی ما نهفته است.ادعا برای حمایت از حقوق بشر ایرانیان ضمن محروم کردن همان مردم از حقوق اساسی آنها در حوزه‌های درمان، آموزش و معیشت آنها یک دورویی محض است.
وی افزود: نقش گروه‌های ترپریستی ضد ایرانی در ناآرامی‌های اخیر در ایران بدیهی بود.نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی باید فورا متوقف شود.

کانادا ۱۲ ایرانی را تحریم کرد

وزارت خارجه کانادا امروز به بهانه‌ای واهی و تکراری از تحریم 12 ایرانی خبر داد.طبق اعلام وزارت خارجه کانادا، این افراد از سپاه پاسداران و نیروی انتظامی هستند.

دولت کانادا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مرتضی میرآقایی، اسماعیل زارعی کوشا، سید صادق حسینی، رحیم جهان‌بحش، حسین رجب‌پور، محمد توحیدی، حبیب شهسواری، محمدنظر عظیمی، بهمن ریحانی، هدایت‌الله فرزادی، مراد فتحی و سیدسعید رضا عاملی رنانی را به دلایل حقوق بشری در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

توئیت وزیر خارجه بلژیک درباره گفت‌وگو با امیرعبداللهیان

وزیر خارجه بلژیک در توئیتی محور گفت‌وگوهای خود با همتای ایرانی‌اش را تشریح کرد. حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک روز دوشنبه در توییتی نوشت:

با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار داشتم. الیور وند کاستیل باید بدون تاخیر به خانواده‌اش ملحق شود. دستگیری خودسرانه وی در شرایط غیرانسانی باید پایان یابد. من همچنین درخصوص حقوق بشر در ایران و موضع راسخ ما در برابر حکم اعدام صحبت کردم.

چین ۵۰۰۰ سرباز از کشورهای در حال توسعه را آموزش ‌می‌دهد

یکی از روزنامه‌های چینی نوشت، این کشور قصد دارد با هدف تقویت نفوذ امنیتی در جهان ۵۰۰۰ سرباز از کشورهای در حال توسعه را برای پنج سال آتی آموزش دهد.

روزنامه سآوس چاینا مورنینگ پست نوشت، در سند ابتکارعمل امنیتی جهانی پکن آمده است: دولت چین قصد دارد تا پلتفورم‌های بین‌المللی را برای تبادل و همکاری به منظور رسیدگی به چالش‌های امنیتی در حوزه‌هایی مانند مقابله با تروریسم، امنیت سایبری، امنیت بیولوژیکی و فناوری‌های نوظهور ایجاد کند که هدفش تقویت ظرفیت‌های حکمرانی در امنیت‌های غیر سنتی است.

در این سند همچنین آمده که چین به دنبال تشویق به تبادل‌های بیشتر در میان آکادمی‌های پلیس و نظامی است. پکن به دنبال ارائه ۵۰۰۰ فرصت آموزشی برای متخصصان و سایرین در کشورهای در حال توسعه در پنج سال آتی به منظور کمک به آنها برای رسیدگی به مسائل امنیت جهانی است.

سفارت افغانستان در ترکیه در اختیار طالبان قرار گرفت

شبکه «طلوع نیوز» به نقل از رئیس اداره امور سیاسی وزارت خارجه طالبان خبر داد سفارت افغانستان در آنکارا به صورت رسمی به این گروه تحویل داده شد.

آمادگی ایران برای حل مشکل مربوط به زندانیان ایران و بلژیک

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای بلژیک خود گفت که در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ارزیابی غلط برخی طرف‌های اروپایی درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران، تاکید کرد که روابط و مسائل دوجانبه نباید تحت تاثیر این محاسبات و ارزیابی های غلط قرار گیرد.

وزیر خارجه بلژیک ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و گفت‌وگو که در استمرار گفت‌وگوهای مختلف دو طرف صورت می‌گیرد، اظهار کرد که نقطه‌نظر من هم هست که علی‌رغم دیده‌گاهای مختلف درباره برخی موضوعات، باید کانال گفت‌وگوها را حفظ کنیم.

نخست وزیر اوکراین: صد سال بعد هم خبری از مصالحه با روسیه نخواهد بود

نخست‌وزیر اوکراین گفت که آشتی بین مسکو و کی‌یف در قرن آینده امکان‌پذیر نیست. او همچنین ایده توقف موقت جنگ به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر را "غیر قابل قبول" و "تنها به نفع روسیه" خواند.

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین یکشنبه در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی «فوکوس» گفت: "آشتی و همکاری، نه؛ نه در صد سال آینده."

او گفت: "روسیه ابتدا باید تغییر کند، دموکراتیزه شود، غیرنظامی و غیرهسته‌ای شود."

وقتی از شمیهال درباره چگونگی خلع سلاح روسیه پرسیده شد، او تحریم‌های بیشتر، امتناع از همکاری با روسیه، مصادره دارایی‌های روسیه و کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را به عنوان چشم‌انداز برشمرد.

نخست‌وزیر اوکراین همچنین گفت که توقف موقت جنگ بین مسکو و کی‌یف به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر از سوی اوکراین غیر قابل قبول است، زیرا "تنها به نفع روسیه خواهد بود و منجر به جنگ بزرگ دیگری می‌شود."

این مقام اوکراینی با رد این مساله که کشورش به واگذاری اراضی به روسیه تن دهد، گفت: جامعه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. هزاران تن از مردمان خوب ما کشته شدند، تا ما با یک تروریست آغشته به خون و متخاصم که از کل جهان اخاذی می‌کند، مصالحه نکنیم.

امیرعبداللهیان: روابط تهران با مصر و اردن تقویت خواهد شد

وزیر خارجه کشورمان در اظهاراتی گفت که در آینده سوءتفاهم ها برطرف می شود و روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن تقویت خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که اخیرا به عراق سفر کرده بود در گفت وگو با الوفاق درخصوص پیگیری ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: یکی از مسائل اساسی که در گفت وگو با مقامات عراقی به آن پرداختیم، پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس است و مسئولان عراقی نیز اهتمام ویژه به این موضوع دارند.

وی گفت که مساله مهم در این پرونده این است که آمران و عاملان این عملیات تروریستی برای همه شناخته شده هستند و امیدواریم که روند پیگیری این موضوع به طور اساسی ادامه داشته باشد.

امیر عبداللهیان درخصوص آخرین تحولات مذاکرات تهران و ریاض و تلاش بغداد برای بهبود روابط میان ایران و مصر و اردن گفت: صفحه جدیدی در روابط ایران و کشورهای منطقه باز شده است و این در راستای سیاست خارجی ایران در دولت ابراهیم رئیسی است و کشور و حکومت های منطقه این پیام را به خوبی دریافت کردند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران رویکرد مثبتی دارد و معتقد است که از طریق همکاری مداوم با کشورهای همجوار و منطقه، شاهد گشایش زیادی در آینده خواهیم بود.

وی گفت که سوتفاهم ها برطرف خواهد شد و روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن تقویت خواهد شد و درخصوص عربستان نیز دستورکار جدی داریم.

امیرعبداللهیان درخصوص برگزاری نشست میان ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز گفت که ما در این خصوص توافق نظر داریم و در سطح دیپلماتیک هماهنگی هایی باهم داریم.

واکنش روسیه به تحریم‌های کره جنوبی علیه مسکو

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه به تحریم های سئول علیه مسکو واکنش نشان داد و اعلام کرد که مسکو از تصمیم کره جنوبی برای گسترش تحریم ها علیه روسیه ناامید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: تصمیم کره جنوبی برای گسترش تحریم ها علیه روسیه ناامید کننده است. اقدامات غیردوستانه و تحریم های اعمال شده توسط سئول علیه روسیه نه تنها بر روابط، بلکه بر همکاری ها در زمینه حل و فصل موضوعات مرتبط با شبه جزیره کره تأثیر خواهد گذاشت.

«ماریا زاخارووا» در ادامه اضافه کرد که محدودیت های جدید کره جنوبی توانایی محدود سئول را برای اتخاذ سیاست مستقل در قبال روسیه نشان می دهد.

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه فنلاند

وزیر‌ خارجه کشورمان که به ژنو سفر کرده است، با «پکا هاویستو» وزیر اموز خارجه فنلاند دیدار کرد.

عراقچی: آماده کمک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستم

عباس عراقچی مشاور وزیر امور خارجه درباره اینکه گفته شده قرار است او به تیم مذاکره کننده اضافه شود یا به این تیم کمک کند، گفت بنده مشاور هستم و هر کمکی لازم باشد، آمادگی دارم.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره حضور او در ژنو برای مذاکره با غربی‌ها، گفت: من اکنون که در تهران هستم!

نایب رییس کمیسیون امنیت: دشمنان با جنگ اقتصادی دنبال باج‌گیری در مذاکرات هستند

خرابکاری‌های دشمن در اقتصاد شناسایی شده و در کوتاه مدت، مشکلات حل خواهد شد.

ارسال پیام آمریکا توسط وزیر امور خارحه عراق

عبداللهیان گفت: وزیر خارجه عراق در بازگشت از واشنگتن حامل پیام آمریکا برای ما بود

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها پیام دادند که برای جمع‌بندی مذاکرات آمادگی دارند. اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

این طرف آمریکایی است که از تعهدات خودش خارج شده و شرط گذاشتن و اظهارات متناقض کمکی به حل مشکل نخواهد کرد.

توضیح طالبان درباره تغییرات سفارت افغانستان در تهران

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد:به اطلاع تمامی افغان‌های ساکن در جمهوری اسلامی ایران می‌رساند فعالیت‌های سفارت افغانستان در تهران پس از اعزام دیپلمات‌های جدید، با روحیه و تعهد قاطع در امر خدمت‌رسانی به اتباع دو کشور ادامه خواهد یافت.

تغییر در کادرهای دیپلماتیک، یک امر معمول اداری و حق مشروع هر کشور است. باور داریم با تعیینات جدید شاهد شفافیت در امور سفارت و گسترش بیشتر مناسبات میان دو کشور مسلمان، دوست و برادر خواهیم بود.

زلنسکی فرمانده ارشد نظامی خود را برکنار کرد

رئیس‌جمهوری اوکراین یک فرمانده ارشد نظامی را که به رهبری نبرد علیه نیروهای روسی در شرق کمک می‌کرد، برکنار کرد، اما دلیلی برای این اقدام ارائه نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین یکشنبه در فرمانی تک خطی از برکناری ادوارد موسکالیوف به عنوان فرمانده نیروهای مشترک اوکراین که مسوول جنگ در منطقه دونباس هستند، خبر داد.

زلنسکی جمعه در سخنرانی خود از موسکالیوف در فهرست فرماندهان نظامی که با او صحبت کرده بودند، نام برد. موسکالیوف از مارس ۲۰۲۲، مدت کوتاهی پس از حمله روسیه به اوکراین، این سمت را در دست گرفت.

در حساب‌های فیس‌بوک و توییتر نیروهای مشترک ارتش اوکراین هیچ اشاره‌ای به اخراج این فرمانده نشده است.

نیروهای روسیه تلاش‌های هماهنگی برای تصرف دو منطقه شرقی که دونباس را تشکیل می‌دهند، انجام می‌دهند و زلنسکی در هفته‌های اخیر وضعیت نظامی در شرق را دشوار و دردناک توصیف کرده است.

یگان‌های طرفدار مسکو تلاش‌های خود را بر شهر باخموت متمرکز کرده‌اند و به گفته مقامات اوکراینی و غربی، آنها با وجود متحمل شدن تلفات سنگین حملات مکرری را انجام می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.