کد مطلب: ۷۶۵۹۲۳

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۹ اسفند۱۴۰۱/ گزارش جدید آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 9 اسفند1401/ گزارش جدید آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران

اخبار دیپلماسی امروز سه‌شنبه ۹ اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز سه‌شنبه ۹ اسفند را در ادامه بخوانید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تازه‌ای در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گزارشی مدعی شد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به 18 برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده که تا 12 فوریه (23 بهمن) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در همه سطوح غنی سازی شده به 3760.6 کیلوگرم رسیده باشد.

آژانس اتمی همچنین اعلام کرده است: حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای، به دلیل عدم اجرای تدابیر مرتبط با شفاف‌سازی ذیل برجام توسط ایران، آژانس توانایی کنار هم قرار دادن درست اطلاعات در برخی حوزه‌ها ازجمله موجودی سانتریفیوژها را نخواهد داشت.

وال استریت ژورنال نیز نوشت که در گزارش جدید آژانس عنوان شده است: نمونه‌برداری آژانس در تاریخ 22 ژانویه ( 2 بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص 83.7 درصد را نشان می‌دهد.

خط و نشان اسرائیل برای ایران

وزیر خارجه اسرائیل در سفر به آلمان مدعی شد که برای مقابله با ایران دو گزینه تحریم و اقدام نظامی مطرح است. وی همچنین تاکید کرد: از وزیر خارجه آلمان خواستم تا سپاه ایران را در لیست تروریستی قرار دهد.

درحالی که رسانه‌های صهیونیستی اخیرا به نقل از منابع دپیلماتیک این رژیم اقرار کردند که توان حمله نظامی به ایران را ندارند و این امر پیامدهای سختی برای آن ها به دنبال خواهد داشت، الی کوهن، وزیر خارجه این رژیم در اظهاراتی گفت که برای مقابله با ایران دو گزینه وجود دارد؛ بازگرداندن تحریم ها و یا گزینه جدی نظامی.

اخیرا شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع دیپلماتیک مطلع این رژیم اعلام کرد که تل آویو آمادگی حمله نظامی به ایران را ندارد.

به نقل از الجزیره، الی کوهن که به آلمان سفر کرده است در اظهارتی متناقض گفت که تنها راه توقف پیشرفت های هسته‌ای ایران فشار دیپلماتیک و یا اقتصادی است.

وی همچنین تاکید کرد: از وزیر خارجه آلمان خواستم تا سپاه ایران را در لیست تروریستی قرار دهد.

کوهن درباره سفرش به آلمان گفته بود: این سفر راهبردی در چارچوب تلاش‌ها برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

کمالوندی: اگر ایران قصد افزایش غنی‌سازی داشته باشد علنی انجام می‌دهد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ماهیت فعالیت‌های ایران کاملاً روشن است و بازرسی‌های گسترده از آن در سال‌های گذشته نیز حاکی از انحراف در برنامه هسته‌ای ایران نبوده است.

بهروز کمالوندی ادامه داد: تردیدی نیست که اگر ایران بخواهد افزایش غنی سازی را داشته باشد همانطور که پیشتر نیز اقدام کرده، نیت خود را اعلام می‌کند و در این رابطه نیاز به مخفی کاری نیست

بیانیه مشترک جمعی از کشورها علیه ایران

جمعی از کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای درباره محدود کردن کاربرد حکم اعدام در کشورها که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل قرائت شد، به مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران پرداختند.

جمعی از کشورهای غربی در بیانیه‌ مشترکی که در وبگاه دولت انگلیس منتشر شده است، در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر درباره «محدود کردن حکم اعدام به جدی‌ترین جرایم»، نسبت به کاربرد حکم اعدام در ایران ابراز نگرانی کردند.

این کشورها در بخشی از این بیانیه گفتند: حکم اعدام نباید توسط هیچ کشوری به عنوان ابزاری برای تنبیه کسانی که در اعتراضات شرکت می‌کنند باشد و نباید ایجاد رعب و وحشت میان مردم با هدف فرونشاندن مخالفت‌ها به کار برود.
کشورهای آلبانی، آندورا، استرالیا، اتریش، بلژیک، بوسنی، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، شیلی، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، اکوادور، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالتا، جزایر مارشال، مولداوی، موناکو، مونتنگرو، هلند، نیوزلند، مقدونیه شمالی، نروژ، پاراگوئه، پرو، لهستان، پرتغال، رومانی، سان مارینو، اسپانیا، اسلوونی، اسلواکی، سوئد، سوییس، اوکراین، انگلیس، اروگوئه، آمریکا و رژیم صهیونیستی حامیان این بیانیه بوده‌اند.

مقامات ایران پیش‌تر از اظهارات مداخله‌جویانه مقامات برخی کشورهای خارجی درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران و دادگاه‌های برگزار شده برای برخی افراد بازداشتی در جریان این رخ‌دادها انتقاد کرده‌اند.

اظهارات این کشورها درباره احکام صادر شده در جریان ناآرامی‌های اخیر در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای حقوق بشر درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت: تجمعات مسالمت‌آمیزی که در پی فوت غم‌انگیز خانم مهسا امینی در کشور من برگزار شد نمایانگر روحیه همبستگی و همدردی مردم ایران با یک دختر جوان هم‌وطن آن‌ها بود. اما این تجمعات مسالمت‌آمیز بواسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد. در همین راستا تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان مستقر در ایالات متحده و انگلیس نیز در برنامه های به ظاهر خبری خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور در ایران پرداختند.

امیرعبداللهیان: آژانس رویکرد سیاسی را کنار بگذارد

وزیر خارجه در نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو گفت:برخی کشورهای هسته‌ای NPT را تنها برای کشورهای غیرهسته‌ای الزام‌آور می‌دانند و خود را مصون از اجرای آن می‌بینند. شدت خطرات و تهدیدات ناشی از سلاح‌های هسته‌ای‏ ایجاب می کند که خلع سلاح هسته‌ای اولویت اصلی جامعه بین‌المللی و فوری‌ترین کار کنفرانس خلع سلاح باشد.

ابتکار خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای که برای اولین بار از سوی ایران پیشنهاد گردید، سال‌هاست که رژیم صهیونیستی مانع از تحقق آن شده است. رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا به انباشت‌کردن انواع سلاح‌های کشتار جمعی ادامه می‌دهد، بدون آنکه عضو هیچ سند بین‌المللی حقوقی الزام‌آور خلع سلاحی باشد و بدون اینکه مشمول هیچ سازوکار پاسخگویی، راستی‌آزمایی و پادمانی باشد.

این رژیم تروریستی چندین دانشمند هسته‌ای بی گناه را ترور کرده و تهدید می‌کند به تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز کشورم که ذیل نظارت پادمانی آژانس است، حمله کند. چنانچه این رژیم مرتکب چنین تجاوز احمقانه‌ای گردد، بهای سنگین و غیرقابل تحملی را خواهد پرداخت.

ایران نسبت به احتمال هرگونه تحرک منفی در چارچوب نشست ماه مارس شورای حکام آژانس هشدار می‌دهد و این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا پاسخ متقابل نسبت به آن انجام دهد. ما در روزهای اخیر شاهد دو مرحله سفر هیات فنی آژانس به ایران بوده‌ایم و از مدیرکل آژانس نیز برای سفر در روزهای آینده دعوت کرده‌ایم. چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه‌حل فنی بسیار نزدیک هستیم.

وضعیت فعلی برجام نتیجه سوءمحاسبه و اشتباه سیاست آمریکاست. تجارب گذشته به ما آموخت که دور جديد مذاكرات را با دقت و حساسيت بيشتری پيش بريم. مسائل محدود باقی مانده را می‌توان به آسانی مورد بررسی قرار داد.

ند پرایس : هیچ پیامی از طریق عراق برای ایران نفرستادیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالى درباره سخنان اميرعبداللهيان و آمادگی آمریکا برای پیگیری مذاکرات احیای برجام گفت: احیای برجام برای ماههاست که در دستورکار قرار ندارد. ما هیچ پیامی مغایر با این امر را به ایران منتقل نکرده‌ایم. نمی‌توانم بگویم که چرا مقامات ایرانی تلاش می‌کنند جهان را فریب دهند.

بسته شدن حریم هوایی شهر سنت‌پترزبورگ روسیه

در حالی‌که برخی رسانه‌های محلی در شهر سنت‌پترزبورگ از برخاستن جنگنده‌ها بر فراز این شهر در شمال روسیه خبر دادند، اعلام شد که حریم هوایی این شهر به دلایل نامعلوم به‌طور کامل بسته شده است.

ژاپن تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کرد

پس از آن که رهبران گروه هفت در هفته گذشته متعهد شدند تحریم‌های بیشتری را علیه مسکو وضع کنند، ژاپن روز سه شنبه تصمیم گرفت ۱۴۳ فرد و سازمان مرتبط با روسیه را به فهرست تحریم‌های خود به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین اضافه کند.

تحریم‌ها، شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت تجارت با شرکت‌های ژاپنی است و سیاستمداران، نظامیان، تجار و شرکت‌های روسیه را هدف قرار می‌دهند.

اولیانوف: دعوت‌نشدن ایران و روسیه نشان‌دهنده کاهش اهمیت کنفرانس مونیخ است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با میزان گفت:عدم دعوت از ایران و روسیه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۳، موید کاهش اهمیت کنفرانس مونیخ است
اولیانوف افزود:‌ امسال نمایندگان و مقام‌های روسیه قصد شرکت در این مجمع را نداشتند؛ با وجود این، صرف این واقعیت که سازمان‌دهندگان کنفرانس امنیتی مونیخ تصمیم گرفتند دعوتنامه‌هایی را برای روسیه و ایران ارسال نکنند، فقط موید کاهش ارزش و اهمیت این کنفرانس است. مسکو در این مورد کاملا با ارزیابی‌های شرکای ایرانی خود موافق است که سازمان‌دهندگان در تلاش برای تحمیل یکجانبه‌گرایی به نظم جهانی بین‌المللی هستند.

پاسخ امیرعبداللهیان به برخی نکات و ملاحظات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

وزیر امور خارجه ایران، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مساله حقوق بشر را تبیین کرد و به برخی نکات و ملاحظات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه پاسخ داد.

در همین راستا برخی ابعاد نقض حقوق بشر ملت ایران توسط آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی را مورد اشاره قرار داد.

ادعاهای آمریکا علیه ایران در گزارش سالانه تروریسم در سال ۲۰۲۱

دولت آمریکا با انتشار گزارش سالانه درباره تروریسم در سال ۲۰۲۱، ادعاهایی را علیه نقش ایران در منطقه تکرار کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار گزارش سالانه درباره تروریسم در سال ۲۰۲۱، با نسبت دادن «کشور اصلی حامی تروریسم» به ایران، مدعی شد که ایران فعالیت‌های تروریستی و غیرقانونی گسترده‌ای در سراسر جهان داشته است.

دولت آمریکا مدعی شد که ایران در منطقه نیز از طریق «نیروهای نیابتی و گروه‌های شریک مانند حزب‌الله و حماس» از اقدامات تروریستی در بحرین، عراق، لبنان، سوریه و یمن حمایت کرده است.

این کشور با تکرار ادعای ارتباط ایران با گروه تروریستی القاعده، مدعی شد: مقامات ارشد القاعده همچنان در ایران اقامت دارند و با دیگر عوامل القاهده در این کشور در ارتباطند و همکاری می‌کنند.

ادعاها علیه ایران در این گزارش در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، گفت: ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده است، منطقه ما مجاهدت های شهید سردار سلیمانی علیه داعش را فراموش نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران تا سپردن مقامات عامل و مباشر در به شهادت رسانیدن شهید سلیمانی به دست عدالت از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

دولت آمریکا در حالی مدعی حمایت ایران از تروریسم است که مواردی همچون جنگ ویتنام و بمباران هسته‌ای هیروشیما را در کارنامه خود دارد و در برابر جنایت‌های رژیم اشغالگر اسراییل علیه ملت فلسطین و بحران انسانی در جنگ یمن که از سوی شرکای واشنگتن در منطقه به بار آمده سکوت کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.