کد مطلب: ۷۶۶۸۸۱

آخرین اخبار دیپلماسی امروز ۱۱ اسفند۱۴۰۱/دیدار مقامات آمریکا و اسرائیل درباره ایران

آخرین اخبار دیپلماسی امروز 11 اسفند1401/دیدار مقامات آمریکا و اسرائیل درباره ایران

اخبار دیپلماسی امروز پنجشنبه11 اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پایگاه اکسیوس به نقل از مقاماتی در اسرائیل و آمریکا مدعی شده ران دِرمِر، وزیر امور استراتژیک کابینه نتانیاهو و زاچی هَنِگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل قرار است هفته بعد به واشنگتن سفر کنند. آن‌ها در این دیدار با مقامات ارشد دولت بایدن در مورد ایران گفتگو خواهند کرد.

به نوشته باراک راوید، خبرنگار اکسیوس، اهمیت این خبر از آن جهت است که در حال حاضر آمریکا و اسرائیل در مورد پیشرفت‌های برنامه‌های هسته‌ای ایران دچار نگران‌ شده‌اند.

در روز سه‌شنبه، یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا ادعا کرد که ایران می‌تواند ظرف ۱۲ روز به اورانیوم مورد نیاز برای بمب اتمی دست پیدا کند. البته به باور آمریکایی‌ها ایران هنوز برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی هسته‌ای تصمیمی نگرفته‌اند.

کالین کال، معاون امور سیاسی وزارت دفاع در جلسه کمیته نظامی کنگره شهادت داد که از زمان خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، پیشرفت اتمی تهران قابل توجه بوده است. کال گفت که قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فاصله ایران تا نقطه شکست یک سال بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در حال تحقیقات از فعالیت‌های هسته‌ای تهران در مجمتع زیرزمینی فوردو است. این تحقیقات شامل گزارشاتی مبنی بر وجود اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی نیز خواهد بود. این مقدار، بالاترین سطحی است که ایران تا کنون به آن دست یافته است.

بسته تحریمی جدید آمریکا علیه کره شمالی

خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که واشنگتن علیه سه شرکت و دو فرد به دلیل «تولید غیرقانونی درآمد» که کره شمالی برای توسعه برنامه‌های تسلیحاتی خود استفاده می‌کند، تحریم‌های جدیدی وضع کرد.

وبگاه «یونایتدپرس اینترنشنال» در این خصوص گزارش کرد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه شرکت‌های بازرگانی «چیلسانگ» و «پائوکهو» را در فهرست تحریم قرار داد.

در بیانیه خزانه‌داری آمریکا نوشته شده است که چیلسانگ به عنوان یک جبهه برای کسب ارز خارجی و جمع آوری اطلاعات برای پیونگ یانگ عمل می‌کند و پائوکهو تحت نظارت ارتش کره شمالی فعالیت دارد و از دهه ۱۹۸۰، پروژه‌های هنری و ساخت و ساز را برای کشورهایی در غرب آسیا و آفریقایی انجام داده است.

تحریم‌های جدید ایالات متحده همچنین افرادی در کره شمالی از جمله «هوانگ کیل سو» و «پاک هوآ سانگ» و یک شرکت ساختمانی با نام «کنگو آکوند سارل» که در جمهوری دموکراتیک کنگو تأسیس شده است را نیز شامل می‌شود.

«برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای در توجیه این اقدام واشنگتن اعلام کرد: «تسلیحات غیرقانونی کشتار جمعی و برنامه‌های موشک بالستیک جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) امنیت بین‌المللی و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند».

وی ادامه داد: «ایالات متحده به هدف‌گیری شبکه‌های غیرقانونی جهانی کره شمالی که برای این فعالیت‌های ثبات‌زدا تولید درآمد می‌کنند، متعهد است».

بر اساس این گزارش، جدیدترین تحریم‌های آمریکا درست دو هفته پس از آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای «هواسانگ-۱۵» کره شمالی صورت گرفته است.

توقیف تسلیحات ایران در آب‌های بین‌المللی دریای عمان

خبرگزاری رویترز گزارش داد که گارد سلطنتی دریایی انگلیس مدعی شده است که ماه گذشته، از یک کشتی در آب‌های بین‌المللی در دریای عمان، تسلیحات قاچاق متعلق به ایران را توقف کرده که شامل موشک‌های ضد تانک و اجزای موشک‌های بالستیک میان‌برد بوده است.
انگلیس مدعی شد: توقیف تسلیحات ایران در آب‌های بین‌المللی دریای عمان
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نیروی دریایی انگلیس که به نظر می‌رسد با هدف جوسازی رسانه‌ای علیه ایران در آستانه سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس ببین‌المللی انرژی اتمی به تهران و برگزاری نشست شورای چنین ادعایی را مطرح کرده است، گفت که این کشتی با سرعت بالایی و در تاریکی از ایران به سمت جنوب در حرکت بود که با سامانه‌های بدون سرنشین اطلاعاتی آمریکا و هواپیمای شناسایی و با یک هلیکوپتر انگلیسی تعقیب شد.

رویترز در ادامه نوشت: وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که این کشتی در ابتدا سعی کرد به سمت آب‌های سرزمینی ایران برود اما توسط نیروی دریایی انگلیس متوقف شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.