کد مطلب: ۷۷۳۲۷۴

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۱۴ اسفند۱۴۰۱/ درگیری مرزی ایران و طالبان

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 14 اسفند1401/ درگیری مرزی ایران و طالبان

اخبار دیپلماسی امروز یکشنبه ۱۴ اسفند را با درگیری مرزی ایران و افغانستان آغاز می‌کنیم. از روز گذشته و در جریان سفر گروسی به تهران بازارهای کشور تحت تاثیر دستاوردهای این خبر قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۱۴ اسفند را در ادامه بخوانید.

یک منبع آگاه گفت: درگیری مرزی بین ایران و طالبان در حاشیه پل میلک، منجر به تیراندازی شد؛ در حال حاضر این درگیری تمام شده و علت دقیق آن در دست بررسی است.

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: ظهر امروز بین نیروهای طالبان و مرزبانان کشورمان درگیری منجر به تیراندازی رخ داد که تلفات جانی و مالی نداشت. وی تصریح کرد: این درگیری تمام شده و علت دقیق ماجرا در دست بررسی قرار دارد.

«اسلامی» و «کمالوندی» درباره سفر «گروسی» به کمیسیون امنیت مجلس چه گفتند؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه آقای کمالوندی در پاسخ به سوالات مطرح شده از جانب نمایندگان، ادعای مطرح شده درباره دسترسی آژانس به افراد را رد کرد و همچنین گفت با توجه به اینکه در فردو افزایش فعالیت هسته‌ای داشته ایم براساس استانداردهای متعارف بازرسی آژانس، دفعات بازرسی از این سایت افزایش دارد.

ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ظهر امروز جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دعوت از آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و آقای کمالوندی معاون سازمان برای بررسی ابعاد و نتایج سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران برگزار شد.

عمویی ادامه داد: در این جلسه آقای کمالوندی هم با تشریح مواد سه گانه مورد توافق در بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی، گفت ملاک ما برای همکاری با آژانس، پادمان است و طبق قانون اقدام راهبردی مجلس، تا زمانی که تحریم ها طبق توافق رفع نشود، ایران نظارت‌های فراپادمانی را اجرا نمی کند. کمالوندی در پاسخ به سوالات مطرح شده از جانب نمایندگان، ادعای مطرح شده درباره دسترسی آژانس به افراد را رد کرد و همچنین گفت با توجه به اینکه در فردو افزایش فعالیت هسته ای داشته ایم براساس استانداردهای متعارف بازرسی آژانس، دفعات بازرسی از این سایت افزایش دارد.

رمزگشایی از مأموریت وزیر دفاع آمریکا در سفر به منطقه

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آستین به منظور رایزنی با شماری از رهبران منطقه با هدف حمایت و تقویت مشارکت‌ها و همکاری‌ها با ایالات متحده سفر منطقه‌ای خود را آغاز می‌کند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، امروز عازم اردن شد و قرار در طول سفر دوره‌ای به منطقه‌ای ابتدا به مصر و سپس به فلسطین اشغالی سفر کند.

روزنامه عربی «رأی‌الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص به بررسی اهداف پشت پرده و اصلی آستین در این سفر در چارچوب مشارکت و همکاری در منطقه خاورمیانه پرداخت.

انتقاد نتانیاهو از اظهارات گروسی در تهران

رویترز گزارش داد، بنیامین نتانیاهو،‌نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در جلسه‌ای با اعضای کابینه این رژیم در واکنش به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران در پاسخ به سوالی درباره «تهدیدات مکرر رژیم اسراییل و آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و سکوت متقابل آژانس در این باره»، گفت: رافائل گروسی شخصی شایسته است که اظهاراتی ناشایست را مطرح کرده.

گروسی در تهران گفته بود: ارجاع و اشاره به حمله به نیروگاه های اتمی شاید الان رایج شده و آن هم به خاطر حملاتی است که به تاسیسات اتمی اوکراین انجام می شود که می تواند خاطراتی را برای ما از گذشته زنده کند. طی کنفرانس‌های عمومی آژانس حملات و تهدید به حمله به تاسیسات اتمی و نیروگاه های اتمی محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی کاملا محکوم و غیرقانونی است و خارج از نرم های بین المللی است و امیدواریم همه بتوانیم از نیروگاه های اتمی به ویژه در اوکراین محافظت کنیم.

نتانیاهو در ادامه با ادعایی علیه ایران گفت: مغایر با کدام قانون؟ آیا برای ایران که آشکارا خواستار نابودی ماست، مجاز است که وسایل کشتار یا نابودی ما را فراهم کند؟ آیا ما از دفاع از خودمان محرومیم؟ ما مسلما اجازه این کار را داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.